E-mailmarkedsføring er en af de mest geniale markedsføringskanaler, men hvorfor forholder det sig sådan, og hvordan kan du få succes med det?
Du har helt sikkert oplevet at støde på pop-up’s, når du har besøgt hjemmesider, og måske har du også valgt at tilmelde dig, fordi du fx blev præsenteret for muligheden om at få 10 procent i rabat på dit næste køb.
Det kan også være, at du er stødt på nogle af de såkaldte ‘lead ads’ på Facebook, hvor du kan afgive din e-mailadresse direkte via Facebook. Mulighederne for at opsamle e-mailadresser er mange, men i bund og grund fungerer alle metoder på præcis samme måde:
Virksomheden, der ønsker din e-mailadresse, tilbyder dig typisk en rabat, noget gratis indhold (fx en e-bog eller video) eller noget unik viden, som du kun kan få adgang til mod at tilmelde dig deres nyhedsbrev.
Tilbuddet virker så godt, at du slet ikke kan lade være med at afgive din e-mailadresse, og måske tænker du heller ikke synderligt over, hvor stor værdi netop din e-mail har for virksomheden
Svaret er dog, at du er mange penge værd for dem – og netop derfor er der et boom i antallet af virksomheder, der benytter sig af e-mailmarkedsføring.
Hvis du ikke allerede er igang, så får du her 3 gode råd til, hvorfor du bør starte omgående:
Det er en klart den billigste markedsføringskanal – og den har kæmpe potentiale. Hvis du gør det rigtigt, så finder du nærmest ikke en markedsføringskanal, der er billigere end e-mailmarkedsføring.
Store undersøgelser lavet af Data & Marketing Association viser, at e-mailmarkedsføring i snit giver pengene 40 gange igen. Og de bedste får faktisk pengene op til 80 gange igen.
De primære årsager til, at e-mailmarkedsføring klarer sig så godt er:
- De fleste e-mailsystemer er billige – nogle endda gratis, så længe du har under 2.000 tilmeldte.
- Du lander direkte i kundens indbakke, og du “tvinger” dig derfor til opmærksomhed.
- Du kan sende personificerede e-mails, så modtageren tror, den er sendt personligt fra dig til dem (rent psykologisk skaber du altså en forbindelse til dem).
- Der kan afsendes e-mails baseret på kundens adfærd på fx din hjemmeside, så kunden bliver mødt af relevant information – og dermed ikke finder dine e-mails irriterende.
- Du kan køre kampagneperioder, lave automatiserede e-mail-flows og generelt sætte al din e-mailmarkedsføring på autopilot, så du kun skriver dine e-mails én gang. Herefter sendes dine e-mails automatisk, og du kan bruge tiden på andre ting.
Især den sidstnævnte årsag er en afgørende faktor i e-mailmarkedsføringens succes.
Det faktum, at du i bund og grund kan nøjes med at skrive dine e-mails én gang gør, at du efterfølgende kan sælge automatisk via dine e-mails, mens du også fysisk har fx kundemøder, telefonsamtaler eller laver onlinemarkedsføring.
Du kan fastholde dem, der ellers ville have forladt din side. På et tidspunkt viste en undersøgelse om nethandel at:
- 50 % af dine besøgende kommer aldrig til at købe
- 46 % er klar til at købe en gang i fremtiden
- 4 % er klar til at købe nu
Langt de fleste virksomhedsejere henvender sig kun til de 4 procent, der er klar til at købe nu – og du er måske en af dem ⛔
Dermed taber du de 46 procent, der bliver klar til at købe en gang i fremtiden.
Målt på omsætning bliver det hurtigt til rigtig mange penge, så derfor er min opfordring selvfølgelig, at du også tænker på at kommunikere til de personer, der ikke er klar lige nu, men som bliver det.
Og hvordan gør du så det?
Du har nok luret, at det handler om e-mailmarkedsføring.
Ved fx at have en pop-up på din hjemmeside, kan du opsamle e-mailadresser fra alle dine besøgende, og så kan du derefter påvirke dem henover en længere periode.
Har du et produkt, der kræver en lang beslutningsproces, fordi det enten er dyrt eller kompleks, så kan e-mailmarkedsføring være en metode til at vække behovet hos modtageren.
Du kan også bruge det som en metode til at “uddanne” din modtager, så modtageren får en større forståelse for, hvad dit produkt er, hvad det kan, og hvordan det kan gøre en forskel.
E-mailmarkedsføringen bliver altså her et middel til, at du kan fastholde din målgruppes interesse.
Ps. Har du indsamlet tilladelse til at afsende e-mails, kan du med fordel også sende en mail til folk, der har lagt varer i kurven, men som har forladt den uden at købe. Det er ofte en af de mest lavthængende frugter, når det kommer til e-mailmarkedsføring.
Det er en unik vej til mersalg. De billigste kunder at få til at købe igen, er dem, der allerede har købt, og som har haft en positiv oplevelse. Det gælder både, hvis du sælger produkter på en webshop og ydelser via en hjemmeside.
Såfremt du har mere end ét produkt, forholder det sig sikkert sådan, at du har nogle produkter, der vil egne sig til mersalg.
Mit bedste eksempel er, at hvis du fx har en webshop, hvor der bliver solgt kameraer, så vil det også være relevant for din køber, at vedkommende kan købe et godt stativ, en ekstra linse og så videre.
Det kan også være, at du sælger en ydelse, der gerne skal købes jævnligt – fx kan en vinduespudser sende en mail hver 2. måned med en påmindelse om, at det er ved at være tid til at bestille en vinduespudsning.
Der findes flere forskellige e-mailsystemer på markedet, men flere af dem tilbyder:
- At sende en e-mail med produkter, der fungerer sammen med det produkt, som kunden netop har købt.
- At sende automatiserede e-mails X-antal dage efter kundehenvendelsen/købet.
- At sende e-mails ved særlige lejligheder (hvis du fx har personens fødselsdato, kan du sende en mail med en lykønskning og fx en rabatkupon i gave).
Med e-mailmarkedsføring kan du altså udnytte alle de informationer, du har om kunden, og så sende personlige e-mails med fokus på, at de skal købe varer, der er relevante for dem.
Du har måske selv nogle gange en følelse af, at e-mails kan fremstå som spam, og det hænger typisk sammen med, at de falder helt uden for dit behov og din situation.
De fleste mennesker er kun taknemmelige for, at de får en rabatkupon i forbindelse med egen, barnets, hundens (…) fødselsdag, og hvis du gør det nemt for kunden (og måske krydrer det med en god pakkerabat), er de fleste kunder også kun glade for at få muligheden for at tilføje mere til ordren, såfremt det er relevant. Går du i gang med e-mailmarkedsføring, og igangsætter du ovenstående initiativer, så vil du helt sikkert opdage, at der gemmer sig en mulighed for at opnå gode resultater.
De absolut vigtigste råd er dog:
- Husk at skrive som du taler.
- Tal ikke ned (eller op) til folk – bare vær dig selv.
- Forsøg ikke at ramme alle – skriv kun til din målgruppe (resten må afmelde sig – og det er helt OK)
- Se om du kan finde din ‘tone of voice’ – altså en skrivestil, der er unik for dig.
- Husk mantraet “better done than perfect” – venter du på, at det bliver perfekt, kommer du aldrig i gang.
God fornøjelse med det!
– Mette Korshøj Pedersen
Head of Social & Content