Få flere henvendelser: 7 tricks til dine formularer

En af de primære årsager til at virksomheder har en hjemmeside, er for at få flere relevante henvendelser fra potentielle kunder.
Når du som hjemmesideejer først har fået besøgende ind på din hjemmeside, dernæst overbevist kunden om at du kan hjælpe dem, så skal de også have mulighed for, at komme i kontakt med dig.
Et effektivt værktøj til at gøre det, er en formular. En effektiv formular kan være forskellen på, om de besøgende henvender sig til dig eller ej – og dermed også i sidste ende være forskellen på en god eller dårlig bundlinje.
Vi giver dig derfor 7 gode tricks til, hvordan du optimere dine formularer til at få flere relevante kundehenvendelser.

1) Hold antallet af felter på et minimum

Det er vigtigt, at du ikke beder dine besøgende om at udfylde alt for mange felter. Jo flere felter du har, jo større er chancen for at de besøgende ikke udfylder den. Hold derfor felterne til et absolut minimum af hvad du skal bruge af informationer.


2) Placér formularen det rigtige sted

Placeringen af din formular er vigtig og skal passe ind i de øvrige elementer, du har på siden. Det kunne være, at du har præsenteret kundecases, hvorefter du mener at kunden er overvidst om dine evner, hvorefter du kan sætte formularen i relation hertil. Det kunne også være, at den bliver placeret i bunden, hvor det er “sidste chance” for, at den besøgende tager kontakt til dig efter at have læst landingssiden med den ydelse de skal have hjælp til.

3) Fortæl folk hvad de får når de udfylder formularen

Det er vigtigt, at du har fortalt dine besøgende hvad der sker, når de udfylder formularen. Modtager de et opkald? Sender du dem en mail med nogle materialer? Tilmelder de sig noget? Hvis du ikke forklarer tydeligt, hvad der sker, vil dine besøgende være bange for at udfylde og indsende. Desuden kan det skabe forvirring for dem, der udfylder formularen hvis der sker en anden ting, end de forventer.

4) En tydelig “Tag handling”-knap med en god ordlyd

Selve knappen som skal trykkes på efter udfyldelsen, skal være tydelig. Den må gerne “stikke lidt ud”, så den besøgende let kan se, at det er denne knap der udfører handlingen. Prøv evt. en helt anden farve end dit øvrige design eller en speciel størrelse eller form på knappen.
Selve ordlyden på knappen er også relevant. Den behøver ikke være kedelig såsom “Indsend” eller “Kontakt”, den må gerne være lidt mere levende og fortælle, hvilket udbytte man får ved at udfylde.

5) Formularen skal se godt ud visuelt

Ligesom med resten af dit design er det selvfølgelig vigtigt, at din formular ser godt ud rent visuelt. Tilføj ikoner til felterne, brug farverne fra dit øvrige design eller stil felterne op på en flot måde – mulighederne er mange. Et kedeligt, eller decideret grimt design, skræmmer dine besøgende væk, og du kan virke uprofessionel.

6) Fungerer på mobilenheder

Dine formularer skal selvfølgelig fungerer på mobile enheder såsom telefon og tablet. Halvdelen af dine besøgende kunne meget vel være fra en mobil, hvor du går glip af et kæmpe potentiale, hvis felterne eller knappen sidder forkert på mobiludgaven af din hjemmeside. Gør dig derfor den kæmpe tjeneste, at tjekke din hjemmeside fra mobilen og sørg for, at den spiller dér.

7) Mål antallet af henvendelser

Forbind din Google Analytics med formularen, så du kan måle på antallet af konveteringer. Det øger godt nok ikke antallet af henvendelser, men den giver dig data og indsigt i hvilke formularer på din side der virker godt, hvad du betaler for en henvendelse og hvor den besøgende kom fra i først omgang.

God arbejdslyst med optimeringen af dine formularer.

Samuel Glaes
Partner | CEO
sg@aveo.dk 70 40 40 50
Sidst opdateret:
04 / 10 / 2023
Hjemmeside