Opret rabatkuponer i WooCommerce

I denne guide lærer du, hvordan du opretter rabatkuponer til en webshop.

Step 1

Før du begynder, skal du først og fremmest tjekke, om rabatkupon-funktionaliteten er aktiv i WooCommerce-indstillingerne. Det gør du ved at tilgå WooCommerce –> Indstillinger. Sæt flueben i “Aktivér anvendelse af rabatkuponer“, hvis denne ikke allerede er vinget af.

Husk at klikke på “Gem ændringer” i bunden af siden efterfølgende.

Klik på billedet for at forstørre det

Step 2

Tilgå nu Marketing –> Rabatkuponer. Hvis der ikke i forvejen er oprettet rabatkuponer, kan du klikke på “Opret din første rabatkupon“. Hvis der allerede er oprettet rabatkuponer, klikker du på “Tilføj rabatkupon“.

Klik på billedet for at forstørre det

Step 3

Indtast eller generér en rabatkuponkode. Koden bruges af kunden til at anvende kuponen og den tilhørende rabat. Koden skal være unik, da den bruges som en identifikator.

Du kan også tilføje en beskrivelse til rabatkuponen. Dette er kun til internt brug og ikke noget, kunden kommer til at se.

Klik på billedet for at forstørre det

Step 4

Under rabatkupondata er der tre sektioner, hvor du kan indstille restriktioner og begrænsninger for rabatkuponen: Generel, Forbrugsbegrænsning og Forbrugsgrænser. I de næste steps gennemgår vi hver sektion.

Klik på billedet for at forstørre det

Step 5

Generel

Rabattype:

  • Procentrabat – Giver en procentdel-rabat. Hvis kurven eksempelvis indeholder tre produkter til 100 kr. stykket = et totalbeløb på 300 kr., vil en rabatprocent på 10% give en rabat på 30 kr.
  • Fast kurvrabat – Giver en totalpris-rabat for hele kurven. Hvis kurven eksempelvis indeholder tre produkter til 100 kr. stykket = et totalbeløb på 300 kr., og du har lavet en fast kurvrabat på 50 kr., vil kunden få en totalrabat på 50 kr.
  • Fast varerabat – Giver en totalpris-rabat for specifikke produkter. Kunden modtager et specifikt rabatbeløb for hvert produkt i kurven. Indeholder kurven eksempelvis tre produkter til 100 kr. stykket med en fast varerabat på 50 kr. pr. produkt, giver det kunden en rabat på 150 kr. i alt.

Rabatkuponbeløb – Angiver beløbet eller procentsatsen baseret på rabattypen valgt. Beløbet indsættes uden valutasymbol eller procenttegn.

Tillad gratis forsendelse – Hvis der er sat flueben i denne mulighed, fjernes forsendelsesomkostningerne. Altså bliver forsendelsen på ordren gratis.

Rabatkupon udløbsdato – Angiver udløbsdatoen for rabatkuponen. Hvis rabatkuponen ikke påsættes en udløbsdato, vil den fungere, indtil rabatkuponen manuelt slettes, eller den er opbrugt (hvis der er opsat begrænsning heraf).

Klik på billedet for at forstørre det

Step 6

Forbrugsbegrænsning

Minimum ordrebeløb – Giver dig mulighed for at angive et minimumsbeløb, før end rabatkuponen kan bruges. Minimumsbeløbet angives ud fra summen af kurven + moms.

Maksimum ordrebeløb – Giver dig mulighed for at angive et maksimumbeløb, der er tilladt for at bruge rabatkuponen.

Kun individuelt brug – Sæt flueben i feltet, hvis rabatkuponen ikke skal kunne bruges med andre rabatkuponer.

Udeluk varer på tilbud – Sæt flueben i feltet, hvis rabatkuponen ikke skal kunne bruges sammen med varer, der er på tilbud.

Varer – Her kan du angive, hvorvidt rabatkuponen skal kunne bruges til specifikke produkter og hvilke.

Udeluk varer – Giver dig mulighed for at ekskludere produkter du ikke ønsker, rabatkuponen skal kunne anvendes på.

Varekategorier – Her kan du angive, hvorvidt rabatkuponen kun skal kunne anvendes på varer i en specifik varekategori.

Udeluk kategorier – Giver dig mulighed for at ekskludere varekategorier hvis rabatkuponen ikke skal kunne bruges på bestemte varekategorier.

Tilladte e-mails – Giver dig mulighed for at tillade specifikke e-mail adresser i at bruge rabatkuponen. Dette verificeres mod kundens fakturerings-e-mail i kassen.

Klik på billedet for at forstørre det

Step 7

Forbrugsgrænser

Brugsantal pr. rabatkupon – Her kan du angive, hvor mange gange rabatkuponen kan bruges, før den gøres ugyldig.

Forbrugsgrænse pr. kunde – Her kan du angive, hvor mange gange en rabatkupon kan bruges pr. kunde, før den bliver ugyldig for kunden.

Klik på billedet for at forstørre det

Step 8

Når du er færdig med at opsætte rabatkuponen, klikker du til sidst på “Udgiv“-knappen til højre for at udgive rabatkuponen.

Tillykke! Du har nu oprettet din første rabatkupon, som du kan sende til dine kunder.

Klik på billedet for at forstørre det

Godt at vide

Hvis du efter lidt tid er nysgerrig eller gerne vil se statistik over dine rabatkuponer og de ordrer, de er brugt sammen med, kan du tilgå “Analytics” –> “Rabatkuponer“. Her kan du se en liste over dine rabatkuponer og diverse statistikker herpå.

Klik på billedet for at forstørre det

Tilbage