Hvordan påvirker Apple iOS 14 opdateringen din Facebook annoncering?

Hvordan påvirker Apple iOS 14 opdateringen din Facebook annoncering?

Hvis du eller din virksomhed anvender Facebook-annoncering eller i nogen grad gør brug af markedsføring på sociale medier, så har du måske hørt om Apples kommende iOS 14 opdatering?

Hvis ikke du har hørt om denne nyhed eller blot mangler værktøjer til at imødekomme den, så giver vi dig her indsigt i, hvad opdateringen betyder for dig samt vores bedste råd til at imødekomme den.

Hvilken betydning har opdateringen?

iOS 14 opdateringen fra Apple kommer til at have stor betydning for os som annoncerer via Facebook Business. Helt lavpraktisk kommer det til at påvirke vores tracking af hændelserne på din webshop, hvilket betyder, at vi får sværere ved at kunne måle vigtige data, som f.eks. køb på din webshop, produkter lagt i kurven, sidevisninger osv. Det betyder også, at når vi får sværere ved at kunne måle vigtige data, så bliver det mere kompliceret for os at lave retargeting annoncer for dig og generelt anvende data, som måles og opfanges på din hjemmeside, i annonceringen.

Dette skyldes, at Apple i forbindelse med deres iOS 14 opdatering (forventes lanceret primo 2021), har tilføjet nye ændringer i styresystemet på i første omgang iPhones og iPads (og senere hen også Apples computere), som har til formål at beskytte forbrugernes data og privatliv, kaldet ”AppTrackingTransparency”. Helt konkret vil alle iPhones og iPads automatisk få slået deres sporing af aktiviteter på tværs af Apps og websites fra, når den nye iOS 14 opdatering træder i kraft, og her skal brugerne aktivt gå ind og slå sporing til (opt-in). Indtil nu har sporingen automatisk været slået til, og her skulle brugerne altså aktivt gå ind og vælge sporing fra (opt-out), hvis de ikke ville spores.

Hvorfor er dette så stort et problem? Det er det af to grunde: 1) De FLESTE brugere i blandt andet Danmark bruger Apple devices, altså iPhone, iPad, MacBooks og lignende. 2) Valget om tracking kommer højst sandsynligt til at komme som en pop-up, der spørger, om brugeren vil tillade apps at spore deres adfærd. Her forudses det, at mange vil ønske at værne om deres privatliv så meget som muligt og derfor vil sige nej til tracking.

Dette betyder at vi som annoncerer via Facebook Business kommer til at miste minimum 50% af konverteringshændelserne, som vil gøre det sværere for os at optimere vores annoncer, lave effektivitetsrapportering og lave personaliserede annoncer gennem personaliserede målgrupper.

Ønsker du at læse mere om opdateringen? Så kan læse Facebooks artikel: Sådan kan udgivelsen af Apple iOS 14 påvirke dine annoncer.

Hvad kan vi gøre for at imødekomme opdateringen?

Vi er dog ikke helt på bar bund, og Facebook annoncering bliver på ingen måde irrelevant eller afskåret fra marketingverdenen. Det er stadig en kæmpe marketingmaskine på trods af de nye ændringer. Ja, vi kommer til at kunne tracke mindre, mere upræcist og forholdsvist forsinket…

Men, men, men… Facebook har forsøgt at komme med et modspil til Apple i form af værktøjer som kan hjælpe dig med stadig at tracke på nogle parametre og forbedre chancen for datagenerering. Disse værktøjer er vigtige at implementere så hurtigt som muligt for at kunne imødekomme datagenerering og stadig kunne tracke websitehændelser i en vis grad.

Vi anbefaler derfor, at du i samarbejde med os får styr på disse 3 værktøjer:

  • Verificere din virksomhed i Facebook Business

Du skal verificere dit websitedomæne i Facebook Business for at vi fortsat kan tracke hændelser i en vis grad via din Facebook-pixel. SE HVAD DU SKAL GØRE HER, LÆNGERE NEDE.

  • Planlæg de 8 vigtigste konverteringshændelser for din hjemmeside

Endnu et nyt Facebook-værktøj er ”Aggregeret hændelsesmåling – AEM”, som gør det muligt at for dig at kunne tracke minimum én hændelse på dine annoncer og på websitet, hvis kunderne fravælger sporing. Herudover er det muligt at tracke på hele 8 hændelser, hvis kunderne har tilladt sporing på deres Apple device. Her skal du ikke gøre noget – denne del klarer vi.

  • Prioritér dine hændelser efter hvor vigtige de er

Du vil i nogle tilfælde være begrænset til kun at kunne tracke på ét eller få hændelser – derfor er det vigtigt, at du prioriterer de vigtigste. Her skal du ikke gøre noget, det klarer vi.

Hvad skal jeg gøre som markedsføring-kunde hos AVEO?

Verificere din virksomhed i Facebook Business

Vi har lavet en videoguide, som vi beder dig følge – så at vi kan hjælpe dig med at verificere dit domæne. Her vil du i første del blive ledt frem til de oplysninger, vi har brug for – som vi beder dig sende til din specialist hos AVEO.

  • Se videoen for STEP 1 her:

Efter du har fundet oplysningerne, sender du dem til din specialist hos AVEO – herefter afventer du svar fra specialisten, og du vil efter bekræftelsen blive ledt videre til STEP 2. Her skal du ind og klikke på ”verificér”.

  • Se videoen for STEP 2 her:

Hvis du som kunde har yderligere spørgsmål, eller hvis du er interesseret i at høre mere, så er du altid velkommen til at kontakte os.

Står du selv for din annoncering og mangler du generelt hjælp/sparring, så er du også velkommen til at kontakte os for at høre hvordan vi kan hjælpe med digital markedsføring for din virksomhed. Ring på tlf. 70 40 40 50 eller skriv til vores mail kontakt@aveo.dk.

Frederik Lundstad
Team Leader | Paid Social Specialist
fl@aveo.dk 70 40 40 50
Sidst opdateret:
04 / 10 / 2023
Facebook