9 tips til at kickstarte din forretning på Black Friday

For webshop- og hjemmesideejere svarer Black Friday på mange måder til at udføre en sportspræstation. Der er fuld knald på, og du og dine kollegaer skal yde jeres bedste for, at I opnår jeres mål. Ligesom med en sportspræstation er det ikke tilfældigheder, der afgør, om dagen bliver en succes. Det er grundig forberedelse og den rette strategi.

I denne artikel får du derfor 9 tips til, hvordan du forbereder dig til Black Friday, så du kan komme igennem dagen med succes. Til slut forklarer vi også, hvordan du allerede nu kan bruge dette års Black Friday som forberedelse til næste års Black Friday. 

Før vi går i dybden med vores tips, får du nedenfor et overblik over, hvilke tips vi serverer for dig. Er du klar til at gå ombord i vores buffet af gode tips?

9 tips til en succesfuld Black Friday

Vil du optimere dine chancer for at få succes på Black Friday, kræver det, at du gør dig nogle strategiske overvejelser inden den store handelsdag. Vi har samlet 9 tips til dig, som du kan have for øje, når du planlægger din Black Friday. De 9 tips er følgende:

  1. Planlæg de rette tilbud
  2. Opret en Black Friday-landingsside
  3. Brug Facebook- og Instagram-annoncering
  4. Brug for Google Ads-annoncering
  5. Brug e-mail markedsføring
  6. Brug nedtælling
  7. Hav styr på det tekniske
  8. Tilbyd gode fragtmuligheder
  9. Skru ekstra op for den gode kundeservice

Bare rolig, vi skal nok gennemgå alle 9 tips, så du føler dig helt klædt på. Men først ville vi lige præsentere dem for dig, så du ved, hvad vi skal igennem. Der er mange ting at skrue på i forhold til annoncering, teknik og praktiske ting. Du kan derfor udvælge, hvilke tips der giver bedst mening for din forretning. Spring eventuelt direkte ned til de tips, du tænker kunne være interessante for dig.

Men før vi gennemgår de 9 tips, skal vi lige have på plads, hvad Black Friday-konceptet egentlig er for en størrelse.

Black Friday: Verdens største salgsfænomen

Black Friday er en af verdens største handelsdage. Når verden går i sort en gang om året, jagter vi især gode besparelser på tøj og sko, elektronik, boligartikler, skønhedsprodukter og legetøj. 

Noget tyder dog på, at der efterhånden er mere tale om en Black Week. Sidste år steg salget hos de største danske webshops hos Nets i dagene inden og efter Black Friday, men ikke på selve Black Friday. Det viser tal fra Nets.

Samtidig er andre populære tilbudsdage som Cyber Monday og Single Days begyndt at give Black Friday kamp til stregen. Ifølge Nets udskyder mange nemlig tilbudsjagten til Cyber Monday, som ligger mandagen efter Black Friday.

Nogle forretninger kickstarter allerede tilbudsfesten den 11. november på Single Days. På verdensplan overgår salget på denne dag faktisk salget på Black Friday både hvad angår nethandel og fysisk shopping.

Du kan altså nå at få mange tilbudssultne kunder igennem din webshop eller hjemmeside, hvis du udvider Black Friday til en hel uge eller længere. Derfor er der god grund til at starte planlægningen i god tid. 

Du får nu derfor 9 tips til, hvordan du som erhvervsdrivende bliver klar til Black Friday. Til sidst i artiklen kommer vi desuden ind på, hvordan du kan bruge dette års Black Friday til at forberede dig til Black Friday næste år.

Tip 1: Planlæg de rette tilbud

Først og fremmest skal du have styr på, hvilke produkter eller services, du vil køre tilbud på. Du kan naturligvis have tilbud på mange eller alle af dine produkter eller ydelser, men undersøg gerne, om nogle af dine produkter klarer sig bedre end andre.

Det er en god idé at undersøge, hvilke af dine produkter, som er mest populære. På den måde ved du, hvilke produkter, potentielle kunder højst sandsynligt har i tilbudskikkerten. Samtidig er det en god idé at undersøge, hvilke af dine produkter, du tjener mest på, så tilbudsfesten også bliver rentabel for dig.

Hvis du tog del i Black Friday-kampen sidste år, kan du undersøge, hvilke produkter der klarede sig bedst på sidste års Black Friday. Begge dele kan du finde svar på i Google Analytics under ”conversions”.

Du kan også samle flere af dine produkter i ét samlet pakketilbud. Sælger du f.eks. kameraudstyr, kan du samle kamera, stativ, ekstra linse osv. til én samlet pris. Dermed kan du få en større omsætning og samtidig sikre dig, at dine gode tilbud ikke kun er rentable for dine kunder, men også for din omsætning.

Tip 2: Opret en Black Friday-landingsside

Den naturlige vej til at finde gode tilbud til Black Friday går gennem Google-søgninger. Derfor er det en god idé at oprette en Black Friday-landingsside. En landingsside er den side på din hjemmeside eller webshop, som folk lander på, når de klikker på dit link i Google.

Med en landingsside dedikeret til Black Friday øger du dermed chancen for, at potentielle kunder finder din webshop eller hjemmeside, når de søger efter gode Black Friday-tilbud på Google. Nogle af de typiske søgninger er nemlig ”Black Friday” + brandnavn/produkt, ”Black Friday 2021”og lignende.

Din Black Friday-landingsside skal gerne være både inspirerende og informativ. Fortæl om Black Friday-konceptet, og hvad kunderne kan forvente af tilbud og besparelser. Inden Black Friday går løs, kan du indsætte en nedtælling på siden, som tæller ned til Black Friday. Det skaber blikfang og en ”sense of urgency” hos modtageren. Det kommer vi nærmere ind på i tip 6.

Under Black Friday-perioden kan du ligeledes høste trafik og opmærksomhed og præsentere et overblik over dine tilbud og anden relevant information om Black Friday.

Det er en god idé at fastgøre din Black Friday-landingsside på din webshop eller hjemmeside som et fast menupunkt i toppen af siden. Så kan besøgende altid finde siden i toppen, selv når de bevæger sig rundt på andre undersider. Det skaber en hurtig genvej og sikrer, at kunderne spotter din Black Friday-landingsside.

Tip 3: Brug Facebook- og Instagram-annoncering

Når du har planlagt, hvilke tilbud du vil køre, er det tid til at markedsføre dine gode tilbud. Her anbefaler vi, at du bruger Facebook-annoncering. 

Facebook er en af de vigtigste marketingkanaler i forbindelse med Black Friday. Platformen er nemlig danskernes foretrukne sociale medie – 88 % har en Facebook-profil, og 81 % bruger Facebook dagligt. Det viser en rapport fra Kulturministeriet om danskernes brug af sociale medier i 2021.

Når vi i denne artikel skriver Facebook-annoncer, omfatter det også Instagram-annoncer, da Instagram er ejet af Facebook. Når du opretter Facebook-annoncer, kan du dermed i samme ombæring vælge, at annoncerne også skal køre på Instagram.

Facebook-annoncering giver dig mulighed for at målrette dine annoncer mod forskellige målgrupper. Mulighederne er mange, men du kan blandt andet lave annoncer målrettet folk, der:

  • ligner dine eksisterende besøgende/kunder i høj grad
  • tidligere har besøgt din webshop eller hjemmeside
  • har interageret med din Facebook- eller Instagramside
  • har tilmeldt sig dit nyhedsbrev
  • tidligere har købt en vare
  • tidligere har set en specifik vare – men ikke købt den.

For at målrette mod personer, der allerede har vist interesse for din forretning eller dine produkter, kræver det, at du har installeret en Facebook pixel på dit website. Og hvad er nu det for en fætter? 

En Facebook pixel er et lille stykke kode, som du installerer på dit website. Koden indsamler data om, hvilke handlinger folk udfører på dit website (fx køb eller forladt kurv) og kobler det sammen med data om de besøgende fra Facebook.

Med en Facebook pixel kan du målrette dine annoncer præcist mod dem, du ønsker at ramme, og derfor er en pixel hele grundlaget for at få succes med din Facebook-annoncering. Det lyder fancy, men faktisk er det ikke så svært at sætte op. Vores guide til opsætning af Facebook pixel hjælper dig igennem processen trin for trin.

Tip 4: Brug Google Ads-annoncering

Google Ads er endnu en markedsføringsmetode, som du kan bruge til at skabe opmærksomhed om dine tilbud på Black Friday.

Du kan annoncere på bestemte søgeord relateret til Black Friday. Søgeord er de ord, vi indtaster i søgemaskiner som Google, når vi søger efter information, ydelser eller produkter. Sælger du makeup, kunne et søgeord relateret til Black Friday være ”Black Friday makeup”.

Det er et must, at du først laver en søgeordsanalyse. På den måde sikrer du, at du vælger de søgeord, som folk rent faktisk bruger. Det øger dine chancer for at dukke op i folks søgeresultater. Du kan læse vores guide til søgeordsanalyse, hvis du vil lære mere. Guiden er primært henvendt til SEO, men mange af rådene gælder også for Google Ads.

Google Shopping – for webshops

Har du en webshop, kan du næsten ikke komme udenom at bruge Google Shopping-annoncer på Black Friday. Det er den type annoncer, du ser i Google, når du søger efter et bestemt produkt. Annoncen viser dit produkt øverst i søgeresultaterne med et billede af produktet, pris og direkte link til produktet.

Google Shopping-annoncer er derfor en hurtig vej til at lede folk ind til netop dine produkter – og er især effektivt, hvis du har skarpe Black Friday-priser. Google Shopping-annoncer giver nemlig hurtigt overblik over konkurrerende produkter og priser fra andre webshops – så har du skarpe tilbud, vil brugerne lynhurtigt spotte dem i Googles søgeresultater.

Tip 5: Brug e-mail markedsføring

E-mail markedsføring er en effektiv markedsføringsstrategi. Undersøgelser viser, at e-mail markedsføring i snit giver pengene 40 gange igen. Det skyldes både, at det er en billig kanal, og dernæst at dine budskaber lander direkte i folks indbakke og nærmest ikke kan undgå at tiltrække opmærksomhed. Derfor skal du selvfølgelig gøre brug af e-mail markedsføring på Black Friday.

Har du lige startet din webshop op, har du dog højst sandsynligt ikke en lang liste af abonnenter til dit nyhedsbrev. I så fald giver det bedre mening for dig at fokusere på nogle af vores andre tips og få skabt opmærksomhed og trafik på andre måder.

Send flere nyhedsbreve ud

Vi anbefaler, at du sender flere nyhedsbreve ud i Black Friday-perioden. Normalt skal du være opmærksom på ikke at spamme folks indbakke, men under Black Friday er kampen om opmærksomhed i en helt anden liga. Du risikerer derfor, at dine nyhedsbreve drukner i mængden, hvis du blot sender ét nyhedsbrev ud i forbindelse med Black Friday. Du får nu tips til, hvad du kan fokusere på i dine nyhedsbreve før og under Black Friday.

Før Black Friday

For at fange folks opmærksomhed bør du allerede i dagene op til Black Friday eller Black Week-perioden sende nyhedsbreve ud. Du kan eksempelvis sende mails, hvor du:

  • gør opmærksom på, hvad folk kan forvente på Black Friday
  • løfter sløret for eventuelle konkurrencer, særlige tilbud, tilbud på bestemte produktkategorier og lignende
  • eventuelt tilbyder særlige rabatter til folk på din e-mailliste – det vil gøre din Black Friday-kampagne mere attraktiv end konkurrenternes.

Under Black Friday

Når Black Friday starter, gælder det om at informere om dine gode tilbud og forsøge at øge folks købelyst. Du kan eksempelvis:

  • sende en mail, når tilbuddene starter
  • sende mails om time-tilbud og andre tidsbegrænsede tilbud
  • sende mails efterhånden som varer bliver udsolgt – så du øger folks lyst til at købe
  • lave et automatiseret mersalg med fokus på, at de nu har købt X, og at Y vil passe godt til – derefter kan du gøre det nemt for dem at tilføje netop vare Y til bestillingen, så kunden ender med at købe to varer, i stedet for kun én.

Tip 6: Brug nedtælling

Brug nedtælling både på selve din webshop eller hjemmeside, i din annoncering og i nyhedsbreve. Indsæt en timer, som synliggør, hvor længe der er til, at dine gode tilbud starter. Når de starter, kan du ligeledes tælle ned til, hvornår tilbuddene slutter. 

Du kan også bruge forskellige timere, hvis du f.eks. kører time-tilbud eller andre tidsbegrænsede slagtilbud, som ikke gælder i hele Black Friday-perioden.

På den måde skaber du en såkaldt ”sense of urgency”. Det er den følelse, som får pulsen til at stige og giver dig lyst til at række ud efter betalingskortet NU, før det er for sent. Metoden er derfor et effektivt psykologisk kneb til at vække folks købelyst.

På baggrund af den seneste iOS 15 opdatering, skal du dog passe lidt på med at bruge nedtællinger i e-mail markedsføring. Du kan læse mere om hvorfor i vores blogindlæg omkring iOS 15 opdateringen

Undgå at bruge stressende formuleringer

Selvom nedtælling er et effektivt kneb, skal du dog være opmærksom på balancen mellem urgency og kundens behov for overvejelse. 

Indbegrebet af Black Friday er tidsbegrænsede tilbud, hvor det bare er om at slå til, før det er for sent, men samtidig skal du heller ikke stresse potentielle kunder. Det gælder især, hvis du sælger lidt dyrere produkter som fjernsyn eller møbler, hvor mange gerne vil gøre sig fornuftige overvejelser, inden de slår til.

Du kan f.eks. vælge dine ord med omhu i din markedsføring. Udskift stressende vendinger som ”skynd dig!”, ”slå til nu” osv. med mindre stressende vendinger som ”sidder du klar bag skærmen?” eller ”er du klar til at klikke gode tilbud hjem?”.

Balancen mellem urgency og kundens behov for overvejelse er mindre relevant, hvis du kører Black Week med tilbud hele ugen op til Black Friday – her har kunderne bedre tid til at overveje deres køb.

Tip 7: Hav styr på det tekniske

En webshopejers værste mareridt på Black Friday er et website, der går ned. Du kan miste værdifuld omsætning i de minutter eller timer, din webshop eller hjemmeside er nede. Derfor bør du sikre dig, at dit site kan klare den ekstra trafik uden at blive overbelastet.

Få din webleverandør eller IT-afdeling til at tjekke, at dit site kan holde til ekstra trafik, og udarbejd sammen en plan for, hvad I gør, hvis uheldet er ude, så du hurtigt kan komme tilbage på sporet.

Når nu du er ved at få styr på det tekniske, bør du også sikre dig, at dit checkout flow er brugervenligt og optimeret til konverteringer. Det handler bl.a. om at minimere de barrierer, der gør, at folk forlader deres indkøbskurv, fordi selve købsprocessen er for besværlig.

Vi anbefaler f.eks., at du tilbyder MobilePay Online som betalingsløsning, da mobilen typisk er inden for kortere rækkevidde end betalingskortet. Reducér også antallet af checkout-trin og udfyldningsfelter, så folk ikke mister pusten undervejs og opgiver deres køb.

Husk også, at både dit site og dit checkout flow skal være optimeret til mobilen, da mange shopper direkte fra mobilen.

Tip 8: Tilbyd gode fragtmuligheder

I dag er netshopping så udbredt, at det ofte er fragtmuligheder, som afgør, om kunderne vælger dig fremfor konkurrenten. Derfor bør du tilbyde et bredt udvalg af leveringsmuligheder.

Du kan også tilbyde gratis fragt i Black Friday-perioden. Det kan især være en fordel, hvis dine produkter eller ydelser er en anelse dyrere end konkurrenternes. Her kan gratis fragt i nogle tilfælde veje op for det. Din forretning skal selvfølgelig stadig kunne hænge sammen, så tilbyd kun gratis fragt, hvis det giver mening i forhold til dine produktavancer.

Tip 9: Skru ekstra op for den gode kundeservice

Det virker måske banalt, at kundeservicen skal være i topklasse, for det er vel altid målet? Ja, men på Black Friday er det ekstra vigtigt. Black Friday er hektisk, og folk forventer hurtigt svar på spørgsmål om alt fra produkter, lagerstatus, leveringstid og returmuligheder. Derfor er vores råd til dig:

  • Gør information lettilgængelig på sitet – hav f.eks. en FAQ med svar på ofte stillede spørgsmål.
  • Sæt ekstra bemanding på support, livechat osv.
  • Skru ekstra op for den gode service – tilbyd f.eks. indpakning, og send SMS- eller e-mail-opdateringer på ordrer.

Når du giver kundeservicen en ekstra skalle, giver du ikke bare folk en god oplevelse på Black Friday. Du øger også chancen for, at de vender tilbage som kunder. Derfor er det vigtigt, at hele handelsoplevelsen forløber så gnidningsfrit som muligt.

Opsaml kundegrundlag til næste års Black Friday

Et sidste ekstra råd handler om, hvordan du allerede nu kan forberede dig på næste års Black Friday. Du kan nemlig bruge dette års Black Friday til at opsamle et kundegrundlag til næste år. Forhåbentligt får din webshop eller hjemmeside en god mængde besøgende på Black Friday. Hvorfor ikke udnytte det?

Benyt muligheden til at indsamle e-mailadresser, og få folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Du kan også give kunderne mulighed for at tilmelde sig et VIP-Black Friday nyhedsbrev, hvor de får besked om næste års gode tilbud.

På den måde får du indsamlet e-mailadresser og kan løbende løfte sløret for, hvilke tilbud der venter til Black Friday næste år. Du kan altså se Black Friday som et middel til at vinde kunder, der ikke tidligere har handlet i din webshop, og som du kan gøre til tilbagevendende kunder.

Er du klar til Black Friday?

Vi håber, at du har fået inspiration til, hvordan du kan forberede dig til Black Friday. Det kan måske virke uoverskueligt at prioritere alle 9 tips, og måske er budgettet heller ikke til at sætte ind med alle midler.

Så længe du gør dig nogle strategiske overvejelser inden Black Friday omkring tilbud og markedsføring og sikrer dig, at teknikken spiller, er du dog godt på vej. Vi ønsker dig pøj pøj med Black Friday og håber, at dagen bliver en succes.

Anders Linddahl
Partner | Head of Web & Support
al@aveo.dk 70 40 40 50
Sidst opdateret:
04 / 10 / 2023
Marketing