Betalingsløsning på din WooCommerce webshop

Blogindlægget, du netop har klikket ind på, kommer omkring, hvordan betalingssystemer fungerer på en WooCommerce webshop. Derfor er blogindlægget særligt for dig, der blot vil blive klogere på betalingsløsninger, og dig, som er i gang med at få udarbejdet en webshop hos os. Hvis du ikke hører til førnævnte, er du naturligvis velkommen til at læse med alligevel.

At kunne modtage betalinger på ens WooCommerce webshop er selvsagt nødvendigt for at sælge sine produkter på internettet. Ellers kommer hverken du eller dine kunder langt med købene på din webshop.

Og faktisk bliver mange overraskede over, at man overhovedet skal tage stilling til sin betalingsløsning. Den kommer ikke bare af sig selv, og man skal tage nogle valg om betalingsudbydere og betalingsløsninger undervejs. Derfor giver vi hos Aveo dig det store overblik over dine betalingsløsninger, så du ikke bliver taget med bukserne nede, når du skal have udarbejdet en webshop.

God læselyst!

Udbydere af betalingskort til din WooCommerce webshop

Lad os starte med, hvad der findes af betalingsudbydere. Overordnet set kan man skelne mellem en betalingsindløser og en betalingsgateway, når vi taler om mulighederne, man har med betalingskort på sin webshop.

 Meget simpelt sagt er betalingsindløseren den enhed, der fungerer som en bank. De er godkendt af finanstilsynet, håndterer pengene og har aftaler med udbyderne af diverse kreditkort. En betalingsgateway er dem, der leverer teknikken og softwaren, som kan håndtere betalingerne mellem din webshop og indløseren. Betalingsgatewayen er altså et mellemled.

På markedet findes der også en ”to-i-en”-løsning, som både er indløser og gateway. Denne løsning kan også deles op i to:

  • Dem, der har hele infrastrukturen selv
  • Dem, som er et ”lag” ovenpå en eksisterende betalingsindløser – en slags reseller.

Vær dog opmærksom på, at for at du må modtage betalinger, skal du igennem en ansøgningsproces, hvor du skal godkendes af betalingsindløseren. Betalingsindløseren skal efterleve krav fra finanstilsynet om hvidvaskloven. Denne ansøgningsproces kan tage lige fra et par dage til et par måneder – alt efter hvilken udbyder du vælger.

Nedenfor ses en liste af de mest gængse udbydere fordelt på de 3 områder:

Betalingsindløser

  • Clearhaus
  • Nets
  • Bambora 

Betalingsgateway

  • Quickpay
  • Bambora Online (tidligere ePay)

”To-i-en”-løsning

  • PayPal
  • Stripe
  • Paylike
  • PensoPay (vi anbefaler)

Vi hos Aveo har især gode erfaringer med PensoPay, da det er en komplet betalingsløsning og derfor er gavnlig for mange webshopejere. Af den grund kan vi med hånden på hjertet anbefale at bruge PensoPay som din betalingsudbyder. 

Hvilken udbyder er billigst og bedst?

Det er desværre ikke muligt at finde én udbyder, der er billigst og bedst. Det kommer an på nogle forskellige parametre såsom antal månedlige transaktioner, den gennemsnitlige ordreværdi samt hvilke lande ens kunder kommer fra. 

Markedet for betalingssystemer er generelt ret konkurrencepræget, hvorfor du kan forvente nogenlunde den samme pris hos alle. Vælger du en anerkendt udbyder, kan det derfor ikke gå helt galt. Det er dog selvfølgelig altid væsentligt at se, om du kan spare penge – eller tjene endnu flere penge ved at vælge den rette.

 Det er udover prisen også væsentligt at vælge en udbyder ud fra tillid og andre blødere parametre. Hvilke betalingskort ønsker du? Skal pengene sendes til udlandet – og retur igen? Hvad er risikoen for, at ens leverandør går konkurs? Hvilke funktioner tilbyder de? Er deres interface let og brugervenligt?

Vores målgruppe, som primært består af mindre erhvervsdrivende og iværksættere, ønsker ofte en lav månedlig ydelse eller en lav (eller slet ingen) engangsbetaling, hvor gebyret pr. transaktion må være lidt højere. Det skyldes, at man ikke ønsker at binde sig til faste omkostninger i starten af sit webshopeventyr, men derimod kun betaler, når en ordre tikker ind.

Det skal dog nævnes, at man selvfølgelig altid kan skifte sin udbyder i takt med, at ens behov ændrer sig.

Betalingsløsninger i WooCommerce

Når det kommer til WooCommerce, giver systemet en række muligheder for at modtage betaling. Som en del af standardfunktionen kan man modtage betalinger ved at benytte sig af følgende:

  • direkte bankoverførsel (gratis, men besværligt)
  • PayPal (dyrt, men let)
  • check (bruges ikke rigtigt i Danmark).

Da WordPress og WooCommerce er verdens største open-source CMS, er der selvfølgelig et hav af plugins til at udvide de ovenstående 3 standardfunktioner. For har du en webshop og ikke kan tilbyde betaling med fx betalingskort, kommer dine kunder højst sandsynligt ikke langt i deres købsproces. 

Udover at du kan udvide de ovenstående 3 funktioner med betalingskort, kan du også vælge betalingsløsninger som EAN-fakturering eller betaling gennem telefon (MobilePay). Løsningerne for betaling gennem MobilePay kommer vi ind på senere. Først skal det handle om betalingskort.

De mange betalingskort: Visa, Mastercard, Dankort og Visa/Dankort

Hvilke kort har du i din pung? Sandsynligvis et VISA/Dankort samt et Mastercard. Om ikke andet så et Mastercard som firmakort. Og det er ikke så usædvanligt, for ser man på markedet, så er de mest udbredte betalingskort nemlig VISA og Mastercard.

Dankort ejes af NETS, og det er et kort, mange af os danskere bruger. Så skal du have en indløser, der tager imod det rene dankort (altså uden VISA-delen), skal du have en aftale med NETS. Det er dog efterhånden en meget lille andel, der har det rene Dankort – og altså ikke et VISA/Dankort.

Funktioner udover kreditkort såsom MobilePay

Alt efter dit behov og ønsker for funktionalitet skal du også undersøge, hvorvidt de forskellige udbydere stiller andre muligheder til rådighed end det, vi har været omkring her i blogindlægget.

Du skal gøre op med dig selv, om du har behov for eks. MobilePay (læs hvordan her), Apple Pay, ViaBill, og om du ønsker at tage imod flere former for valutaer eller styre abonnementsløsninger. Der er mange muligheder for betalingsløsninger på din webshop, så det er bare om at finde den, som giver allermest mening for dig.

Hvordan fungerer det hos Aveo?

Når vi udarbejder din webshop, tager vi indledningsvist en snak om, hvad dine tanker er ift. betalingsløsning. Her erfarer vi ofte, at det er et punkt, du, som kunde, ønsker at kigge lidt nærmere på og derefter tage en beslutning om. Senere i forløbet, når vi nærmer os en lancering, er det nødvendigt at vælge en udbyder, der skal sættes op.

Som en del af vores webshoppakke tilbyder vi at opsætte dit valgte betalingssystem på din webshop (såfremt den er kompatibel med WooCommere). Det betyder, at du har valgt en udbyder, koblet parterne sammen og blot sender os de nødvendige informationer til at koble din webshop sammen med betalingsløsningen.

Som et tilvalg til vores webshoppakke tilbyder vi at klare alt det førnævnte for dig. Vi finder ud af, hvilken løsning, der er bedst for dig, hjælper dig med ansøgningsprocessen, opretter dig de forskellige steder, kobler parterne sammen og sætter det til sidst op på din webshop.

Alt det skal du derfor slet ikke bekymre dig om. Du skal blot vide, om du modtager betalinger til et givent gebyr, og hvordan du trækker pengene.

Kontakt os og få et prisestimat på din WooCommerce webshop

Er du i tvivl om, hvad en WooCommerce webshop koster hos Aveo er du mere end velkommen til at ringe til os på tlf. 70 40 40 50 eller skriv til vores mail på kontakt@aveo.dk, hvis du har spørgsmål.

Sidst opdateret:
05 / 10 / 2023
Webshop