Bliv klogere på SEO-værktøjet

Hvad er SEO for en størrelse?

Det er ikke alle der kender til ”Search Engine Optimization”, som oversat til dansk bliver til søgemaskineoptimering. Det er et online værktøj, som er universelt til at styrke både den interne og eksterne kommunikation på en webshop eller hjemmeside, så der genereres trafik og skabes synlighed omkring virksomheden. Omdrejningspunktet er søgemaskinerne, som er alt fra Yahoo til Google. Disse skal så at sige fodres med det rigtige indhold, så din virksomhed kan komme frem i søgefeltet. Der er flere parametre i spil, som kan gøre SEO-disciplinen en kende kompliceret, hvilket omhandler diverse analytiske træk, strategiske overvejelser og målinger af effektivitet. I første omgang er det dog væsentligt at søgemaskineoptimeringen er fokuseret på at inkorporere nogle populære ord, som har høj ranking inden for den specifikke branche, hvis man gerne vil nå ud til nogle potentielle kunder. Inden for nogle søgeord og sætninger kan konkurrencen være hård, hvilket stiller endnu større krav til kvaliteten af det SEO-indhold, som der produceres. En god SEO-tekst tager udgangspunkt i en grundig, velovervejet og skræddersyet tekst, som hvis alt går planmæssigt vil sørge for, at din virksomhed kommer øverst i søgefeltet, når der søges efter et specifikt søgeord. I de fleste tilfælde handler det ikke nødvendigvis om kvantitet, men snarere om kvalitet af de enkelte SEO-tekster, der skal fremstå unikke og originale.

Nå ud til de rigtige kunder på effektiv vis

Hvis du har lavet en hjemmeside, så er det ekstremt vigtigt at den bliver set. Uanset hvor gennemarbejdet og flot visuelt den fremstår, vil den ikke få særlig mange clicks og besøgende, hvis indholdet ikke er tilpasset dine kunder og søgemaskinernes filtreringer. Det betyder dermed også at Google vil finde dit site irrelevant og det kan få mærkbare konsekvenser. En af de mest anvendte søgemaskiner er nemlig Google, som jævnligt undersøger de forskellige virksomheders hjemmesider og vurderer indholdet. Det betyder at kvaliteten på indholdet skal have en vis standard, så den ikke bliver overset. Der er flere aspekter i forhold til SEO, hvor især det tekniske er vigtigt. Dine rubrikker og overskrifter skal være fængende og passe med virksomhedens identitet, mens domænet, serverteknik og HTML også skal spille sammen. Hertil er det oftest nødvendigt med et supplement i form af tekster, der går mere i dybden med de specifikke løsninger eller produkter din virksomhed tilbyder. Hvis din virksomhed har de billigste løsninger, så skal det fremgå i en SEO-optimeret tekst, hvor den geografiske placering og arbejdsradius helst også fremgår. Det giver kunden et hurtigt overblik, samtidigt med at en god SEO-tekst om f.eks.: ”Webbureau Aarhus” får en god ranking på Google, såfremt indholdet er unikt, transparent og målrettet.

Søgemaskineoptimering tager tid

Hvis man gerne vil opnå succes med SEO, så skal man være stringent og sørge for, at samtlige sider på en given hjemmeside er unikt på indholdsfronten. Duplikeret indhold eller hurtigt producerede overskrifter som står hulter til bulter, bidrager ikke positivt i forhold til at blive synlig. Oftest kan man finde frem til nogle populære søgeord, der har en vis volumen. Herefter handler det om at få dem implementeret på sitet på en effektiv måde, så hele hjemmesiden får opmærksomhed af søgemaskinerne og kunderne.
Der er som sagt flere SEO-teknikker og genrer, som er vigtige at have styr på. Herunder kan nævnes lokal SEO, linkbuilding, onpage SEO og teknisk SEO. Det er meget forskelligt, hvad de forskellige hjemmesideudviklere og webbureauer tilbyder af SEO-services, men oftest vil den tekniske SEO-del været noget, som mange webbureauer har ekspertise i at udføre. Synes du også det er svært at finde rundt i alle de optimeringsmuligheder der skal udføres, så har vi hjælpen til dig en helt overordnet artikel, hvor du kan lære alt om SEO.

Trine Høegh
Team Leader | SEM Specialist
th@aveo.dk 70 40 40 50
Sidst opdateret:
04 / 10 / 2023
SEO