PAS PÅ! De fleste nye AdWords-annoncører begår denne fejl, er du en af dem? Disse typer af søgeord spilder dine AdWords-kroner.

Er du håndværker, konsulent eller webshop-ejer? Uanset hvilken branche og erhverv som du høre til, så skal du vægte dine valgte søgeord med omhug når du praktiserer Google AdWords. Blot ved at vælge 2-3 forkerte søgeord, så kan hele din indsats bliver ødelagt af et stort sort hul af irrelevante trafik. Når du skal have succes med Google AdWords annoncering, så skal du arbejde fokuseret imod en overordnet agenda: Skab relevant kundetrafik. Hvordan gør man så dette? Det hele starter ved at vælge relevante og værdiskabende søgeord som du vil eksponerer dig selv på i Googles søgenetværk. Det er netop i denne fase at de fleste begår en helt central fejl, da de ikke er realistiske omkring deres egen markedsposition ift. det konkrete søgeord, samt konkurrencen på dette.

Fejlen de fleste begår: Annoncering på for brede søgeord

Hvis du driver en mindre webshop hvor du sælger modetøj til kvinde fra 4 udvalgte mærker, er det så relevante at annoncerer på søgeordet modetøj til kvinder? Det virker fristende, da du selv mener at dette netop må være den overordnede betegnelse for dit sortiment.

Udfordringen opstår da den personen der søger bredt efter modetøj til kvinder ikke er bevidst omkring vedkommendes konkrete behov – udover behovet for tøj til kvinder. Derfor skal du vurderer om dit sortiment på 4 udvalgte mærker på din webshop dækker det brede behov for kvindetøj. Hvis ikke, så vil en stor del af trafikken der kommer fra dette søgeord udgøre en dyr samt ubrugelig omkostning.

Dette underbygges ved at kigge på hvem der rent faktisk annoncerer på dette søgeord: Magasin, H&M samt Asos.com (Tre af de største udbydere af kvindetøj i Danmark). Dette underbygges ved at kigge på hvem der rent faktisk annoncerer på dette søgeord: Magasin, H&M samt Asos.com (Tre af de største udbydere af kvindetøj i Danmark).

Tit er der stor søgevolumen på disse brede søgeord, hvilket i mange eksempler gør at hele dit daglige budget bliver brugt på få timer af irrelevant trafik fra besøgende som søger noget helt andet end du tilbyder.

Denne søgeordstype skal du vælge: Vær specifik og målrettet

I rød tråd med at skabe relevant trafik, så skal du søgeord for at dine søgeord er konkrete og derved direkte i overensstemmelse med dit behov som du dækker hos kunden. I ovenstående eksempel med webshoppen med de 4 udvalgte mærker, så vil følgende søgeord være relevant:

  • Kvindetøj fra (indsæt mærke)
  • Bluse fra (indsæt mærke)
  • Kjole fra (indsæt mærke)
  • Forårskollektion (indsæt mærke)

Ovenstående 4 eksempler giver højst sandsynligt et noget lavere volumen af trafik, hvilket dog på ingen måde kan betegnes som værende skidt, da trafikken der vil komme fra disse må anses som værende super relevant og værdiskabende for den pågældende shop.

Et sidste tip: Lav altid en hurtig søgning på det søgeord som du ønsker at annoncerer på. Det giver dig mulighed for at tjekke konkurrenterne ud og samtidig vurderer en ekstra gang om søgeordet nu også er relevant for dig.

Simon Børsting
Partner | Head of Clients
sb@aveo.dk 69 69 11 34
Sidst opdateret:
04 / 10 / 2023
Google