Få styr på dine døde links

Har du tjekket for nyligt, om du har døde links på din side? Der kan være en ret stor sandsynlighed for, at du har, hvis du aldrig har tjekket for det. Det er ikke noget alle lige får gjort, da det ikke er en direkte rangeringsfaktor. Men det kan altså have rigtig stor betydning for din SEO, hvis du ikke får gjort noget ved det.

Døde links, også kaldet broken links på engelsk, refererer til links pegende ind på dine sider, som ikke eksisterer mere. Døde links kan både dreje sig om links internt på din side, men det kan også betyde links pegende fra et andet website ind til dit. Man lander altså på det, der hedder en 404 side, hvis man klikker på et dødt link. Grunden kan blandt andet være:

  • Udgået produkt
  • URL der er blevet flyttet
  • Flere sider er lagt sammen
  • Tastefejl i det link, der er skrevet ind

Det er derfor rigtig vigtig at være opmærksom på og få fixet hurtigst muligt. Har du mange af disse døde links og herved en del 404 sider, skal Google igennem dem hele tiden, da der bliver ved med at blive linket til det. Især hvis det er et dødt link fra et eksternt site ind til dit, går der rigtig meget SEO værdi tabt.

Det afhænger lidt af, hvilke døde links der er tale om. Drejer det sig om eksterne links pegende ind til din side, eller drejer det sig om dine egne interne links, som du måske lige har glemt at rette, da du lagde en side ned eller andet.

Her kan vi anbefale værktøjet Ahrefs, som har en decideret broken linkchecker i venstre menu. Her kan du få eksporteret en fil, hvor du derved har alle links, som Ahrefs ser som broken. Dette er en ekstrem effektiv måde at spotte links pegende ind på din hjemmeside, der ikke virker mere.

Finder du en masse eksterne døde links, så har du to muligheder:

  1. 301-redirect de sider, der peges over på en anden side, der giver mening i forhold til det, linket pegede på før.
  2. Skriv til dem, der linker og få det rettet

Mulighed 2 er selvfølgelig langt mere tidskrævende end nummer 1, og er heller ikke noget vi som oftest vil anbefale, medmindre du kender dem, der linker og har et eksisterende samarbejde. Der er det noget hurtigere og mere tidseffektivt at bruge metode nummer 1, så du i det mindste får noget ud af det link, du har.

Husk altid at tjekke, at dit redirect virker efter du har opsat det.

Her skal du crawle din egen side igennem og se, om der er nogle sider internt på din side, der linker til en ikke eksisterende side og derved giver en 404-fejl. Det kan gøres med SEO-værktøjet Screaming Frog (her kan du også se døde links, du har på din egen side, der peger over på et andet eksternt website).

Her er det muligt at crawle op til 500 sider i gratis versionen, og dermed få et overblik over din side. I Screaming Frog  kan du gå ind på Response Codes, vælge 404 og se alle de interne sider du har, der ikke eksisterer mere, men stadig bliver linket til.

Skal du se en oversigt over, hvor de bliver linket fra, kan du gå ned i bundmenuen og vælge inlinks. Du kan se på nedenstående billede, hvordan det ser ud for en af vores 404 sider, som vi opdagede i en af vores tekniske audits. Læg især mærke til, at der er 17 links pegende ind på denne side.

Disse er nemmest at fixe manuelt, samt at gennemgå dem slavisk i langt de fleste tilfælde. Her er der ingen grund til at redirecte for at komme ud af det, da du hurtigt og smertefrit kan rette i selve linket på siderne, der linker forkert.

Hvad hvis man ikke vil redirecte nedlagte sider?

Hvis du har nedlagte sider eller for eksempel produkter på din webshop, du ikke vil have redirected over til en anden relevant side, så skal du fortælle Google, at denne side ikke findes mere. Man kan ikke bare lade den være, når først Google har indekseret siden og ved den eksisterer, for så bliver den bare ved med at komme tilbage. 

En 404 side skal jo ses som en fejl, så hvis Google aldrig kom forbi 404 sider igen, ville du risikere, at mange af dine sider aldrig blev besøgt igen. Dette kunne ske, hvis du for eksempel havde kommet til at ændre din URL på en side ved en fejl, og Google så kom forbi den oprindelige URL og så en 404 side.

Du nedlægger en side for diverse robotter ved at bruge en 410 svarkode i stedet for 301-redirect. Når Google så ser dette næste gang de kommer forbi, flager de siden som værende ikke eksisterende og kommer ikke igen mere. Dette kan du eksempelvis gøre med plugins afhængig af CMS.

Det korte svar er, ja! Det kræver ikke alverden at lave nogle hurtige analyser engang imellem for at se, om man skulle have overset noget, eller de linkbuilding tiltag man laver ikke er spildt på baggrund af en eventuel slåfejl.

Det er også altid vigtigt lige at tjekke igennem, hvis du laver en større migrering af sider eller smider en masse ekstra landingssider på, som skal linkes til internt.

Det er ikke her du nødvendigvis sætter ind først, og det giver ikke det allerstørste output, men dette sammen med alle de andre tiltag du kan lave i SEO, giver et rigtig godt helhedsindtryk overfor søgemaskinerne.

FAQ

Hvordan forebygger jeg fremtidige døde links?

For at forebygge døde links, sørg for regelmæssigt at tjekke og opdatere dit websites links. Planlæg periodiske website audits med værktøjer, der kan identificere døde links. Desuden, når du ændrer URL-strukturer, sørg for at oprette 301-redirects for at bevare link juice.

Hvordan påvirker døde links brugeroplevelsen på mit website?

Døde links kan føre til frustration og forvirring blandt brugerne, da de forventer at finde specifikt indhold eller en ressource, men i stedet mødes med en fejlside. Dette kan mindske deres tillid til dit website og øge chancerne for, at de forlader dit site uden at interagere yderligere.

Kan jeg bruge Google Analytics til at finde døde links?

Du kan godt bruge Google Analytics til at spore 404-fejlsider ved at oprette en brugerdefineret rapport eller se på de henvisende URLs for 404-sider i adfærdsrapporterne. Dette kan hjælpe dig med at identificere, hvilke døde links brugerne oftest støder på.

Er det bedre at slette en side eller at omdirigere den, når indholdet ikke længere er relevant?

Beslutningen om at slette eller omdirigere en side afhænger af flere faktorer, såsom sidenes relevans, den trafik den modtager, og om der findes lignende eller relateret indhold på dit website. Generelt er det bedre at omdirigere siden til lignende indhold for at bevare linkjuice og tilbyde en bedre brugeroplevelse.

Daniel Bernhardt Petersen
Senior SEM Specialist
dbp@aveo.dk 70 40 40 50
Sidst opdateret:
05 / 04 / 2024
HjemmesideMarketingWebshop