Hjemmeside layout: 7 konkrete tips til et brugervenligt design

Når du skal have designet og opbygget din hjemmeside, handler det ikke bare om at vælge et tilfældigt layout eller at kopiere konkurrentens. Med hjemmeside designet har du nemlig en unik mulighed for at skille dig ud og ramme din målgruppe.

Når du skal have designet dit nye og flotte hjemmeside layout, er det vigtigt, du laver nogle konkrete overvejelser. Et hjemmeside layout skal nemlig være tiltalende og brugervenlig for kunden at navigere rundt i, så vedkommende bliver på siden. 

Derfor har vi hos Aveo skrevet 7 konkrete tips, du kan tage med i dine overvejelser, når du skal have designet et brugervenligt og responsivt hjemmeside layout. Vi har designet og udviklet masser af hjemmesider og webshops til forskellige erhvervsdrivende gennem årene, og derfor vil vi gerne dele vores 7 mest brugbare tips.

Frem med notesblokken – og god læselyst!

Tip 1: Guide med hovedbudskab og CTA’er

Internettet er stort, og derfor er konkurrencen om din opmærksomhed online endnu større. Faktisk har du kun 7 sekunder til at fange din besøgendes opmærksomhed på din hjemmeside. 

Det har vi allerede været inde på i vores artikel om vigtigheden af en tekstforfatter og skarp tekst på din hjemmeside. Lykkedes det ikke at fange den besøgende, er vedkommende allerede videre til en anden konkurrent. Derfor skal designet være lækkert og kunne guide den besøgende godt rundt på hjemmesiden. Både så vedkommende hurtigt fanger dine vigtigste budskaber, men også så du kan lede den besøgende hen til det, du gerne vil gennem dine CTA’er (Call to Actions). 

Men lad os lige vende tilbage til det med de vigtigste budskaber. For som det er tilfældet så mange andre steder, fx som når du læser en bog, læser brugeren på samme måde din hjemmeside fra venstre mod højre. Faktisk læses din hjemmeside i et “Z”-forløb, hvor den besøgendes blik først falder på øverste venstre hjørne, bevæger sig hen mod øverste højre hjørne og gentager samme mønster i bunden af hjemmesiden. 

Prioritér derfor at bygge hjemmesiden op på en måde, hvor dine vigtigste elementer placeres øverst på hjemmesiden, nemlig i headeren. For det er ikke sikkert, at tålmodigheden rækker, og den besøgende kommer helt ned i bunden af hjemmesiden. 

I hvert fald ikke, hvis hjemmesiden fremstår rodet og fyldt med store bunker af budskaber. Ved at have de vigtigste elementer øverst på hjemmesiden sørger du for en brugervenlig opbygning, og du er samtidig sikker på, at den besøgende ser dit hovedbudskab. 

Vi var før inde på, at CTA’er er en væsentlig del af et hjemmeside layout. For med CTA’er guider du den besøgende og indbyder til, at vedkommende tager aktion/handling. Og du har rig mulighed for at pryde dine sider med et væld af CTA’er. For på grund af det store brug af smartphones og tablets er vi blevet vant til at scrolle løs for at finde det, vi skal bruge på nettet. 

Smartphones og tablets kan dog ikke rumme lige så meget information på deres mindre skærme, som computere kan, og derfor er man nødt til at scrolle for at få det fulde overblik over en hjemmeside. Derfor er det fordelagtigt at berige din hjemmeside med CTA’er med forskellige placeringer ned over siden for at imødekomme brugerens flow. Husk dog at holde det spændende for den besøgende ved at variere i CTA’erne og kombinere dem med et knivskarpt design. 

Tip 2: Overskueligt og imødekommende hjemmeside layout

Når din målgruppe kommer ind på din hjemmeside, skal de føle sig velkomne og have lyst til at udforske den. Derfor er det essentielt for dig, at du byder dem velkommen med et overskueligt og imødekommende design. Og her er ordsproget “Less is more” vigtigt at huske på. Et hjemmeside layout skal nemlig ikke være plastret til af en masse unødvendige informationer.

En måde hvorpå du kan lave et overskueligt og lækkert design, er ved bibeholde gode mængder af whitespace. Whitespace er den luft, der er rundt om dine tekster og din grafik.

For whitespace gør ikke bare, at en hjemmeside ser overskuelig ud, men det viser også overskud fra din side. Mange hjemmesideejere kommer nemlig fejlagtigt og ofte til at overfylde deres hjemmeside med grafik og billeder, og det ser rodet ud. For selvom du har en hel hjemmeside at gøre godt med, behøver den ikke at blive fyldt ud med et hav af designelementer. 

Ved at beholde whitespace på din hjemmeside viser du, at du kan begrænse dig og ved, hvad dine hovedbudskaber er. Lad hovedbudskaberne dominere – så er der også større sandsynlighed for, at den besøgende tager aktion og faktisk handler i sidste ende. 

Tip 3: Strømlinet visuel identitet

Når man kommer ind på din hjemmeside, er det alfa og omega, at den skiller sig ud fra andre. Ikke kun fordi, at du ved at kopiere en andens hjemmeside layout går glip af en gylden mulighed for at skille dig ud blandt konkurrenterne, men også fordi, dit design er en vigtig del af din visuelle identitet – og din brugervenlighed. 

Din virksomheds logo er ofte udgangspunktet for hele hjemmesidens design. Det er med logoet, at du skaber genkendelighed hos dine kunder. Derfor skal du som hjemmesideejer beslutte dig for, hvad det er for en stil og forskellige farver, der skal være gennemgående i logoet. Disse skal du bruge på hele hjemmesiden for at skabe en rød tråd og dermed en strømlinet visuel identitet. 

Lækkert design giver også en større brugervenlighed, da den besøgende nemmere kan overskue dit design og dit overordnede budskab. Som besøgende skal man i løbet af få klik på dine undersider altså ikke være i tvivl om, hvilken hjemmeside man er havnet på. 

Dit professionelle udtryk kommer altså i høj grad til udtryk gennem din visuelle identitet. Kan man som besøgende ikke fornemme, hvem du er, virker du utroværdig og uprofessionel – og dermed identitetsløs. Og dét kommer der intet godt ud af, når du gerne vil tiltrække potentielle kunder til din hjemmeside. 

Tip 4: Sociale medier og kontaktoplysninger

I dag befinder mange virksomheder sig på sociale medier. Alt fra Facebook, Instagram, LinkedIn til Snapchat, Pinterest og YouTube. Det er en genial måde at kommunikere med sin målgruppe på, da det på sociale medier bliver mere personligt, og samtidig er du tilstede der, hvor dine kunder er; Online på tværs af platforme. 

Af den grund er det en god idé at implementere dine sociale medier i dit hjemmeside layout. Det gør det nemmere for dine besøgende at følge dig på sociale medier, og det viser samtidig, at der sidder rigtige personer bag hjemmesiden. Det giver troværdighed. De sociale medier, du befinder dig på, er typisk placeret i bunden af hjemmesiden og linker direkte ind til hhv. din Facebook-side, Instagram-konto osv. 

Det er dog ikke kun sociale medier, der typisk placeres i bunden af din hjemmeside. Det gør dine kontaktoplysninger nemlig også. For det er helt essentielt, at den potentielle kunde hurtigt finder oplysninger om, hvordan vedkommende kan kontakte dig, hvis nu din hjemmeside har været interessant.

Dine kontaktoplysninger anbefaler vi også er til stede under en konkret “Kontakt”-side. For ligesom det er tilfældet med “Om os”-sider, er “Kontakt”-siden en af de mest besøgte på hjemmesider. Det giver nemlig både troværdighed og tryghed at vide, hvor man kan kontakte dig. 

Tip 5: Flot og letlæselig typografi

Du eller en tekstforfatter har siddet og brugt dyrebare timer på at skrive lækkert indhold til din hjemmeside. Derfor skal typografien på hjemmesiden naturligvis være letlæselig, så teksten er til at forstå. Uanset om den bliver læst på en computer, en tablet eller en smartphone. Dog gør det heller ikke noget, hvis typografien er flot og passer til din visuelle identitet. Faktisk skal det helst være sådan.

Når du skal vælge din typografi, har du typisk en god håndfuld standardskrifttyper at vælge imellem. Men nogle af disse fungerer bedre på en skærm end andre. Derfor er det vigtigt, at du vælger den rette. 

Som vi var inde på tidligere i forbindelse med din visuelle identitet, højner en knivskarp visuel identitet din hjemmesides professionalitet udefra. Og en del af en visuel identitet er naturligvis også typografier og skrifttyper. 

Husk dog at være opmærksom på, hvilke skriftstørrelser du bruger på hjemmesiden. Teksten skal ikke være for lille, da det ville kunne hægte den besøgende af at skulle sidde med briller på og knibe øjnene sammen. Kommunikationen kan altså gå tabt. Omvendt skal skriftstørrelsen heller ikke være for stor, da det så vil tage for meget opmærksomhed væk fra resten af hjemmesiden og ødelægge designet. 

Tip 6: Få målgruppen til at teste hjemmesiden

Har du fået en kyndig og professionel webdesigner til at designe din hjemmeside, er du kommet ret langt. Dog er det altid en god idé at få din målgruppe til at teste hjemmesiden, så du er sikker på, at den er brugervenlig nok og guider målgruppen godt rundt på hjemmesiden. For selvom du og webdesigneren har en god idé til hele designet, er det ikke sikkert, at idéen fungerer i praksis.

Derfor er det en klar anbefaling at foretage en simpel test med en gruppe personer, der tilhører målgruppen. Og det behøver slet ikke at være kompliceret. Det handler ganske enkelt bare om at få gruppen til at klikke rundt og undersøge, om de kan finde den information, de leder efter. 

Du skal heller aldrig gå på kompromis med hastigheden af hjemmesiden. For hvis hjemmesiden opleves som værende langsom hos nogle i målgruppen, kan det gøre, at potentielle kunder forlader hjemmesiden og altså ikke kommer videre med deres køb. 

Heldigvis for dig kan du imødekomme en langsommelig hjemmeside med diverse smarte værktøjer. Der findes fx værktøjer som PageSpeed Insights og Pingdom speedtester, som begge giver et godt overblik over din hjemmesides hastighed. Som en ekstra bonus er begge værktøjer endda gratis!

Dog skal du huske, at en hjemmeside aldrig helt er færdig. For i takt med, at din virksomhed udvikler sig, er det nødvendigt at tilføje fx nye undersider og ny tekst på hjemmesiden, så den fortsat er up to date.

Tip 7: Hold hjemmesiden opdateret

Det sidste tip, du får med i bagagen her, handler ikke så meget om selve designet af din hjemmeside eller dit hjemmeside layout. Men det har i høj grad noget med brugervenlighed at gøre. For hvis du designer en flot hjemmeside, nytter det ikke noget at læne sig tilbage og slappe af. Den skal opdateres løbende, så den hele tiden ser knivskarp ud. Nøjagtig på samme måde, som du klipper dine tånegle og klipper dit hår, når det trænger. 

Kommer du ind på en hjemmeside, der ser forældet ud, virker det uambitiøst og utroværdigt. Det kan endda jage potentielle kunder væk, hvis hjemmesiden ikke er vedligeholdt. Udnyt din flotte hjemmeside og gør en dyd ud af at give den et jævnligt ansigtsløft.

Du kan altså have et nok så flot hjemmeside layout, men hvis du ikke holder den opdateret og vedligeholdt, kan det alt sammen være spildt arbejde efter et stykke tid.

Opsummering til jeres hjemmeside layout: De 7 tips 

✓ Guide med hovedbudskab og CTA’er

✓ Overskueligt og imødekommende design

✓ Strømlinet visuel identitet 

✓ Sociale medier og kontaktoplysninger

✓ Flot og letlæselig typografi 

✓ Få målgruppen til at teste hjemmesiden

✓ Hold hjemmesiden opdaeret 

Du kan se en række af vores flotte hjemmeside layouts her: NaturplankGenoplivMaler SkørpPatientskadehjælpMajbritt BangLogos Consult

Vi er specialister i hjemmeside layout

Hos Aveo er vi eksperter i at opbygge både hjemmesider og webshops efter en bestemt målgruppe og designe et brugervenligt hjemmeside layout. Vi kender forbrugernes vaner, hvilke parametre der giver den bedste brugervenlighed og dermed den største værdi til hjemmesiden. Alt det til en utrolig konkurrencedygtig pris. 
Er du interesseret i at få udarbejdet en hjemmeside og et lækkert hjemmeside layout? Så prøv vores prisberegner og se, hvad det koster at få skræddersyet netop en unik hjemmeside hos os.

Sofie Langberg
Senior Content Marketing Specialist
sl@aveo.dk 70 40 40 50
Sidst opdateret:
05 / 10 / 2023
Hjemmeside