Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er en uundgåelig del af SEO-arbejdet, dog kan det være svært at navigere i, hvad der er rigtigt og forkert, samt hvordan man bedst muligt bygger gode og stærke links til ens side. 

I denne artikel vil vi hjælpe dig med at få styr på, hvordan du laver den optimale linkbuilding, så din hjemmeside eller webshop opnår bedre SEO-placeringer. Vi kommer bl.a. ind på emner som interne links, backlinks, hvad linkbuilding kan koste, samt hvordan du skelner mellem, hvilke links Google finder naturlige og unaturlige.

Linkbuilding er noget af det vigtigste arbejde, du kan lave, når det handler om at få bedre placeringer på Google. Du skal derfor ikke undervurdere, hvad god linkbuilding kan gøre for din hjemmesides eller webshops placering på Google. 

Inden vi tager hul på det lidt mere tekniske, som bl.a. handler om, hvordan man skelner stærke links fra mindre stærke links, starter vi med en kort forklaring af, hvad linkbuilding er. 

Linkbuilding er, som det engelske ord antyder, bygning af links. Det vil helt præcis sige, at linkbuildingen sker, når du selv eller andre deler dit link på en anden side, og når du linker mellem dine egne landingssider på din side.

Man skelner altså mellem intern linkbuilding og linkbuilding. Her ville man godt kunne kalde linkbuilding for “ekstern linkbuilding”, da man deler sit link uden for ens egen hjemmeside. 

Intern Linkbuilding

Intern linkbuilding er, når du selv linker internt mellem dine egne sider. Det kan umiddelbart virke åndssvagt, at man skal link mellem sine egne sider, som man vil kunne finde på hjemmesiden alligevel, men interne links har faktisk en større betydning, end mange webshop- og hjemmesideejere tror. 

Med intern linkbuilding tilbyder du ikke kun en brugervenlig og nem hjemmeside til dem, der besøger dig, du fortæller også Google, hvilke sider der er vigtige for dig, samt hvilke sider der er relevante for hinanden.

Intern linkbuilding har dermed en betydning for, hvorvidt de enkelte landingssider rangerer godt på Google, samt bruges de bl.a. også til at sørge for, at evt. nye landingssider bliver indekseret hurtigere på Google.

Interne links er altså en vigtig del af ens On-Page SEO-arbejde, og kan have en stor betydning for de enkelte siders placering.

Backlinks er links, der peger ind på din hjemmeside eller webshop fra andre websites. Et backlink kunne eksempelvis være en artikel der nævner dit brand og samtidig linker til din hjemmeside.

Backlinks har ofte mere værdi i forhold til Google end de interne links, og det er derfor vigtigt at få mange og relevante sider til at linke til din egen. Jo flere og stærkere backlinks du har, jo større er sandsynligheden for øget SEO-placeringer.

Hvis du vil undersøge om en hjemmeside vil give et stærkt link, kan du bl.a. vurdere det ud fra flere parametre, såsom Domain Rating, URL Rating, relevans.

Hvis du studsede over ordene “linkværdi, Domain Rating og URL Rating”, kan du med fordel læse næste afsnit, der netop handler om dette, samt hvordan du gennemskuer, hvilke links der giver dig den bedste værdi og dermed muligheden for bedre SEO-placeringer.

Som nævnt er det vigtigt at undersøge, hvor meget værdi et link vil give, før du vurderer, om det er din arbejdstid værd. Dette gør du først og fremmest ved at vurdere, hvorvidt siden, du gerne vil have et link fra, er relevant for det, du tilbyder.

Jo højere relevans der er mellem linksiden og din side, jo mere værdi gives linket. Sælger du ansigtscreme vil et link fra en skønhedsblog, en forhandler med mange skønhedsprodukter o.l. være langt mere værdifuld end et link fra et transportfirma.

Dette kan gøres via diverse værktøjer som alle sammen måler linksene på forskellige måder. I denne artikel tager vi udgangspunkt i Ahrefs, der bruger Domain Rating og URL Rating til at vurdere links. Google bruger selv ordet PageRank, som er udviklet af Larry Page. Nedenstående illustration viser, hvordan PageRank distribueres, og hvorfor værktøjer som Ahrefs kan gisne sig frem til disse værdier via DR og UR.

Stjernerne viser, hvor meget værdi denne side har, og ud fra pilene samt stjernerne på siderne under kan du se, hvor meget PageRank de giver, når de linker ud til flere sider på én gang.

Men det er ikke kun relevansen af et link, man skal overveje, når man vil lave et godt og stærkt link, her spiller Domain Rating, URL rating og ankertekst også ind.

Domain Rating

Domain Rating (DR) er en score, der er udviklet af værktøjet Ahrefs. Scoren går fra 1-100 og vurderes ud fra, hvor mange backlinks den pågældende hjemmeside har. 

DR har ikke direkte noget med Google at gøre, da det udelukkende er en score, som Ahrefs giver. Andre værktøjer har noget lignende, hvor det hedder ting som Trust Flow & Citation Flow.

En hjemmesides DR er dog ikke uden betydning, og slet ikke når det omhandler linkbuilding. Her kan en side med et højt DR nemlig som oftest tilbyde din side et stærkere link end en hjemmeside med et lavt DR.

Men hvad betyder det helt præcist, at du ofte får mere værdi fra en side med et højt DR?

Når du får et link fra en hjemmeside, så deles denne sides DR ud til de linket sider. Dette kalder man linkjuice. 

Men hvad så hvis en side med et DR på 77 linker til 1000 links, og en side med 20 i DR linker til to andre sider? Hvilken skal man så vælge?

I sådan et tilfælde vil linket fra siden med de to links og 20 i DR være et bedre link, da værdien i DR’en kun deles mellem to links. Man skal derfor ikke lade sig forblinde helt af et højt tal i DR, men derimod fokusere på, hvordan man kan få et link ind fra begge sider.

Hvordan du ser, hvor mange links den enkelte landingsside linker ud til, kan du læse nærmere om i afsnittet om linkbuilding værktøjet Ahrefs.

URL Rating 

Hvor DR er en score for din hjemmeside eller webshop overordnet, så kigger URL Rating (UR) på linkværdien, der gives til hver enkelt af dine landingssider. UR er ligesom med DR en score, som er udviklet af Ahrefs.

Din UR kan derfor variere meget fra side til side, da nogle af dine sider vil få flere backlinks end andre. 

Er du i tvivl om, hvorvidt du skal vælge en side med højt DR eller UR frem for en side, der har en lavere score på Ahrefs, så anbefaler vi, at du tager den hjemmeside, der har den højeste score, såfremt denne side er mere eller lige så relevant for din hjemmeside.

Er den ikke det, så skal du vælge den side, der er mest relevant for din hjemmeside.

Ankertekst

Ankertekst er det, du kalder dit link, når linket skal indsættes i en tekst. Dette gør teksten mere flydende og øger læsevenligheden, som det ses i eksemplet herunder:

Søger du et par nye sko, så tilbyder vi Nike sko i mange størrelser og farver.

vs.

Søger du et par nye sko, så tilbyder vi Nike sko i mange størrelser og farver (https://www.sko.dk/nike/i/mange/stoerrelser/og/farver)

Ankertekst i første version er altså “Nike sko i mange størrelser og farver”, man kunne også have valgt, at ankerteksten kun var “Nike sko”. Lad dette komme an på dit søgeord. Jo tættere din ankertekst er på dit søgeord, eller det du gerne vil formidle om siden, jo bedre er det. Husk dog at variere din ankertekst til én side, hvis den samme side får backlinks fra flere forskellige sider, på den måde bliver det mere naturligt.

I version 2 er ankerteksten blot linket, hvilket gør siden mindre læsevenlig og mere rodet. Derudover fortæller du heller ikke Google ret meget om, hvad du gerne vil rangere på.

Ankerteksten siger ikke direkte noget om linkværdien, sådan som tilfældet er med DR og UR. Men den fortæller Google, hvilket søgeord du gerne vil rangere på ud fra linket, samt hvilken side der skal rangere. Det kan have en betydning for, hvilke søgeord der tillægges værdi.

Men hvordan finder man ud af, hvor meget en hjemmeside eller webshop har i DR samt hvad en bestemt landingsside har i UR?

For at finde de svar skal vi have fat i linkbuilding værktøjet Ahrefs, der ofte bruges med netop denne hensigt. 

Linkbuilding værktøj – Ahrefs

Som skrevet i begyndelse af artiklen, så har vi valgt at tage udgangspunkt i værktøjet Ahrefs, da dette er bl.a. de værktøjer, der har den største linkdatabase inden for linkanalyse.

Der findes dog mange forskellige værktøjer, der har udviklet deres egen score ift. backlinks og andre faktorer. 

Hvordan bruger jeg Ahrefs til at tjekke linkværdien?

Med Ahrefs er det nemt både at tjekke DR, UR og en sides outgoing links. På forsiden skal du blot indtaste den URL, som du ønsker at tjekke.

Her kan du se et eksempel af vores resultat på Ahrefs.

Resultatet ovenfor er baseret på vores forside. Herunder kan du se en af de andre undersider, som vi har på vores hjemmeside.

Her er det tydeligt at se, at der er en forskel på, hvor høj UR’en er på de to sider, hvorimod DR er det samme, da den omhandler hele hjemmesiden.

Der findes et hav af forskellige linktyper, så det kan være svært at danne sig et fuldstændigt overblik over, hvor mange forskellige typer links, man kan bygge.

Vi har lavet en oversigt over nogle af de mere almindelig links, så du kan få inspiration i forhold til, hvor du kan finde gode og relevante links.

Det er nemlig ikke alle linktyper Google accepterer som gode og valide links. 

Og selvom Google hævder, at det kun er de naturlige links, der har en påvirkning på SEO-placeringerne, er dette ikke helt korrekt.

Du kan benytte mere lyssky metoder inden for linkbuilding, som vil have en positiv betydning for dine rangeringer. Disse links kan anmeldes af andre virksomheder, der måtte falde over dem. 

Bliver denne type links opdaget af Google, vil linket miste sin værdi, og din hjemmeside eller webshop kan potentielt blive straffet rangeringsmæssigt af Google. 

NAP står for name, address, phone. Her skal du som oftest blot udfylde disse tre informationer og evt. en kort tekst om din virksomhed. Disse links er særlig kendt for at være god til lokal SEO, da man med disse links gør Google opmærksom på ens lokation.

Der findes rigtig mange forskellige NAP-sider, hvor du kan tilføje disse oplysninger. Det er dog værd at overveje, om siden tilbyder brugerne andet end blot en oversigt over virksomheder og deres links. 

Gør den ikke det, vil Google formentlig betragte siden som værende et linkkatalog, som Google ikke anser som et naturligt link.

Aviser og pressemeddelelser

Links fra aviser og pressemeddelelser er ofte stærke links, da de er meget relevante for netop dit produkt eller service. Det er dog lang fra sikkert, at du får et link fra mediet i et sådant tilfælde. Det er selvfølgelig tilladt at spørge, om dit link kan indgå i artiklen eller pressemeddelelsen, men det er ikke givet.

Det kan være rigtig fristende at købe sig til relevante og stærke links, og det er også noget man ser mere og mere, i både private og erhvervsmæssige sammenhæng.

Disse links er dog ikke nogle, som Google ser som naturlige links. Faktisk er det direkte imod Googles retningslinjer at betale sig for links.

Som det ser ud lige nu, virker betalte links dog rigtig godt, hvis de udføres rigtigt. Det er dog ikke noget, vi vil anbefale man selv går i gang med, hvis man ikke ved, hvad man laver. Du kan risikere, at alle de links du skaffer er værdiløse, og du mister rigtig mange rangeringer.

Man kan derfor spørge sig selv, om det er værd at købe sig til links på disse linkbuildingsider. 

Medlemsskaber

Som virksomhedsejer er man ofte med i brancheforeninger, branchenetværk samt andre relevante foreninger eller klubber. Hvis du har muligheden for at oprette en profil på disse medlemsskabssider, kan disse være relevante og stærke links.

Samarbejdspartnere

Uanset om du har en hjemmeside eller webshop, har du formentlig nogle samarbejdspartnere, kunder eller andre interessenter. Hvis disse har en hjemmeside, kan du med fordel spørge, om de vil være interesseret i at linke til din hjemmeside eller webshop.

At lave linkbuilding på denne måde er ifølge Google valid linkbuilding, så længe du ikke betaler dine samarbejdspartnere eller kunder, eller på anden måde skal give noget for linket. Det er ifølge Google heller ikke tilladt at indgå en aftale, hvor I bytter links.

Fora & blogs

Det kan virke fristende at smide ens eget link i kommentarsporet på blogs og fora, der kunne være relevant for ens hjemmeside eller webshop. 

Dette anser Google dog ikke som valid linkbuilding. Men skulle dine kunder o.l. anbefale dig på disse medier med link, anses det ikke som et skadeligt link, men kan derimod være et godt link, som ovenikøbet er en god anbefaling af din service eller produkt.

Linkbuilding priser

Der er mange måder, hvorpå linkbuilding kan koste penge. Som hjemmeside- eller webshopejer kan du vælge at købe dig til naturlige links ved et SEO-bureau, eller du kan vælge at købe dig til links hos medier, linkkataloger o.l. – selvfølgelig med det in mente, at betalingslink ikke anses som værende valide links af Google.

Det er derfor ikke muligt at fastsætte en præcis pris, da denne afhænger af, hvilken metode du vælger at arbejde ud fra.

Jo mere relevant og jo højere et DR en hjemmeside, blog eller lignende har, jo mere vil det koste for et link fra siden. 

Jo flere naturlige links du ønsker at købe gennem et SEO-bureau, jo dyrere vil prisen være.

Kom godt i gang med denne linkbuilding guide

Nu har du fået et lille overblik over, hvilke links du kan bygge til din hjemmeside eller webshop, du ved, hvilke links Google anser som naturlige og unaturlige, samt ved du, hvordan du tjekker disse links linkværdi med ovennævnte værktøj. 

Nu er det tid til at tage hul på selve arbejdet.

Vi anbefaler, at du:

  1. laver en liste over alle de medier, samarbejdspartnere, kunder o.l., hvor du tænker, at et link vil være relevant.
  2. bruger det nævnte værktøj til at finde ud af, hvilke links der er mest attraktive for dig.
  3. opfylder kravene på linkmedierne så godt som muligt. Hvis muligt så skriv gerne en god og informerende tekst om din virksomhed,
  4. har fokus på din ankertekst, hvis linket bygges på denne måde. Er den relevant for søgeordet?
  5. er kritisk i forhold til, hvilke links du bygger og fra hvilke sider, så du undgår lyssky linkmetoder.

Husk gerne på, at det er en god idé at have links fra forskellige medier og også gerne nofollow links, omtale uden link osv. Jo mere omtale din virksomhed får på tværs af de forskellige linkmuligheder, jo mere relevant og troværdig virker din side overfor Google.

Daniel Bernhardt Petersen
Senior SEM Specialist
dbp@aveo.dk 70 40 40 50
Sidst opdateret:
04 / 10 / 2023
SEO