Aarhus Letbane

Aarhus Letbane får alt-i-én-løsning: Ny hjemmeside og marketing

Aveo stod for:

Firmanavn:

Aarhus Letbane

Kontaktperson:

Maja Bech Kristensen

Lokation:

Aarhus

Størrelse:

25 ansatte

Service/produkt:

Offentlig transport (Letbane)

Hjemmeside:

Hvem er Aarhus Letbane?

Aarhus Letbane er et transportsystem, der strækker sig over 110 km fra Grenaa til Odder og dermed forbinder hjertet af Aarhus med populære byer i Østjylland. Letbanen er den første af sin slags i Danmark og har siden sin begyndelse i 2017 udvidet med en Etape 2 og flere stationer.

Aarhus Letbanes mål er at sikre stabil og effektiv transport til deres daglige strøm af mere end 18.000 passagerer, som de samtidig ønsker at give en god rejseoplevelse. Aarhus Letbane spiller en central rolle i Aarhus og omegn og forbinder forskellige områder og mennesker på tværs af Østjylland.

En ny hjemmeside til mange målgrupper

I efteråret 2022 henvendte Aarhus Letbane sig til Aveo med behovet for en ny hjemmeside, da deres tidligere hjemmeside ikke længere kunne imødekomme deres ønsker.

Aarhus Letbanes nye hjemmeside skulle kunne kommunikere ud til deres brede målgruppe af passagerer, borgere, samarbejdspartnere, leverandører og pressen.

“Vi fik vores nye hjemmeside for et års tid siden. Det har været et kæmpe stort løft for Letbanen. Der er blevet lagt rigtig meget vægt på de forskellige typer af målgrupper, vi håndterer”

– Maja Bech Kristensen, Projektleder hos Aarhus Letbane

Der var derfor behov for en stilren hjemmeside med en gennemgående rød tråd. Hjemmesiden skulle være nem at navigere i for alle besøgende. Derfor var designet afgørende for at sikre brugervenligheden.

“.. at få opbygget en struktur og en navigation, som forhåbentligt gør det let for vores brugere at finde den information, de skal bruge.”

– Maja Bech Kristensen, Projektleder hos Aarhus Letbane

Et fast etableret samarbejde

Mens hjemmesiden blev udviklet, gjorde samarbejdet det samme. Aveo hjalp med at definere Aarhus Letbanes tone of voice og udvikle indholdet på hjemmesiden samt på sociale medieplatforme.

“For to år siden havde vi ingen digitale kanaler, og i dag har vi tre forskellige platforme, hvor vi regelmæssigt publicerer indhold efter faste contentplaner.”

– Maja Bech Kristensen, Projektleder hos Aarhus Letbane

Aarhus Letbane ønskede at være mere synlig og bedre kunne ramme deres målgruppe, hvor de er. Aarhus Letbane er gået fra at være til stede på nul platforme til at have en stærk tilstedeværelse på tre platforme som Facebook, Instagram og LinkedIn.

“Vi laver alt fra contentplaner til det konkrete indhold, der skal postes på sociale medier – til at være ude i marken og optage en masse forskellige mennesker.”

– Maiken Christensen, Head of People & Culture hos Aveo

En fast ramme og en stærk content-strategi har givet en ny energi til Aarhus Letbanes image og skabt en bedre kommunikationskanal mellem målgruppen og Letbanen.

Et givende samarbejde

Aarhus Letbane har fra starten været en spændende case for Aveo. Fra at skulle opbygge en stærk visuel hjemmeside, som skal rumme mange forskellige typer af mennesker, til at skulle være en del af en større rebrandingproces, hvor det kommunikative er i centrum.

“Det, der virkelig gør samarbejdet ekstra godt, er den daglige kontakt. Til tider føles det næsten som om Maiken, som er min primære kontaktperson, er ansat i samme virksomhed som mig.”

– Maja Bech Kristensen, Projektleder hos Aarhus Letbane

Det visuelle produkt

“Det er helt uvurderligt at have en samarbejdspartner, som er i stand til at gå så tæt på den organisation, man samarbejder med, at man næsten bliver en del af den.”

– Maja Bech Kristensen, Projektleder hos Aarhus Letbane