Aveo ApS er fusioneret med Auxo ApS og CVR-nr er ændret til 34877939. Der sker ingen ændring med eksisterende aftaler

(1/5) Hvordan starter jeg en webshop?

Drømmer du om at være herre over egen tid, og vil du gerne have succes som webshop-ejer? Vejen dertil kan være kringlet, men i en række af blogindlæg har vi samlet de vigtigste ting, du skal vide inden og undervejs i dit eventyr.

Måske sidder du og har fået muligheden for at forhandle et produkt på det danske marked. Det kan også være, du har fundet et hul i markedet og vil producere/importere nye varer til markedet, eller at du bare gerne vil vinde markedsandele inden for en eksisterende branche?

Uanset hvad er du formentlig landet her, fordi du drømmer om at få succes med dit helt eget webshop-eventyr, men måske leder du inden da efter gode råd eller konkrete erfaringer fra andre?

Gennem den seneste årrække har vi udarbejdet webshops for en lang række danske virksomheder, ligesom vi også har ageret som strategisk samarbejdspartner, samt håndteret al deres markedsføring.

Jeg har derfor samlet vores vigtigste erfaringer og henover den kommede tid, vil jeg præsentere det i en række blogindlæg – kun med fokus på, hvordan du som (kommende) webshopejer kan få online succes.

Du kan glæde dig til at læse om alt fra produktvalg, ordrehåndtering, fragt, betalingsløsning og markedsføring. Kort sagt bliver det en gennemgang fra A-Z i webshopejerens grundbog 

I dette indlæg vil jeg tage fat på produktvalget og opbygning af webshop.

 Jeg vil præsentere dig for 3 myter omkring start af webshop og valg af produkter og forklare, hvorfor samtlige faktisk er falske.

MYTE 1: Det hele handler om produktet. Gennem årene har jeg hørt ret mange sige noget ala: “Når jeg kommer på den rigtige idé, så starter jeg noget selv”, eller: “Når det rigtige produkt dukker op, så er jeg klar”.

Desværre må jeg konstatere, at det sjældent er med den tilgang, man får succes – i hvert fald ikke, hvis man ikke har forudgående erfaring med drift af virksomhed.

Produktet er nemlig en meget lille del af at få succes online. For overhovedet at nå dertil, hvor du har en velfungerende webshop, og hvor der er en strid strøm af besøgende, så kræver det nemlig både tid, evner og penge.

Og evner handler desværre ikke kun om, at du skal have kendskab til produktet eller kunne sælge sand i Sahara. 

Når det kommer til webshopejere, så findes der nemlig generelt set tre overordnede grupper:

  • Købmanden med kendskab til produkter og salgsteknikker i relation til dialogen med kunden – typisk har købmanden erfaring med fysisk salg, men knap så meget med online salg. Det er her, vi klassisk set finder “sand i Sahara”-typen.
  • Markedsføringseksperten / personen med stort kendskab til, hvordan man navigerer i den digitale verden.
  • Den produkt-fascinerede der er stødt på et produkt, der ikke er på det danske marked, og som ønsker at producere eller importere det.

Tilhører du kategorien “købmanden” eller “den produkt-fascinerede”, så vil du sandsynligvis have det sådan, at meget afhænger af produktet.

Dit kendskab til at komme ud over rampen digitalt er måske begrænset, men du frygter det ikke, fordi du har det rigtige produkt.

Tilhører du gruppen af digitale eksperter, så er du måske velbevandret i søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook-annoncering, tekstforfatning osv..

Dit produktkendskab er måske begrænset, men til gengæld ved du, hvordan du skal navigere for at få besøgende ind på hjemmesiden.

Så hvad er så bedst?
I dag skal en digital købmand både være regnskabsmedarbejder, markedsføringsekspert, administrerende direktør, kundesupporter og kunne håndtere ordrer og lager.

Der er dog kun et sjovt regnskab at forholde sig til, kunder at hjælpe og ordrer at håndtere, hvis du formår at drive personer ind på din webshop.

Derfor skal du enten selv have evnerne til at lave annoncering og optimeringer, der får din webshop til at blive fundet af de rigtige personer. Alternativt skal du have økonomi til at lade et bureau gøre det for dig.

Inden du kommer så langt, skal du dog først have selve webshoppen – og her gemmer der sig en faldgruppe.

Hvis ikke den er optimeret og brugervenlig, kommer du nemlig til at skulle bruge rigtig mange penge på annoncering. Og hvis dine kunder ikke nemt kan gennemføre et køb, så kan du i bund og grund lave nok så meget markedsføring. De besøgende vil aldrig blive til kunder, hvis processen ikke spiller.

Med andre ord handler det altså langt fra om produktet. 
Jeg er flere gange stødt på formuleringen om, at den digitale håndværker (dig der kan finde ud af digital markedsføring i praksis) kan få succes med at sælge hvad som helst online.

Er du ikke digital håndværker, så skal du dog fatte mod. Der er nemlig flere fremragende bureauer i Danmark, der kan hjælpe dig med at løfte opgaven. For din egen skyld bør du dog ikke kaste dig ud i webshop-eventyret, hvis ikke du har penge til også at markedsføre dine produkter.

MYTE 2: Det er besværligt at starte en webshop. Som jeg skrev i ovenstående bullet, så kræver det evner at lave en god skabelon for en webshop.

Med skabelon mener jeg en side, der indeholder alle de vigtige elementer såsom produktsider, handelsbetingelser, betalingsløsning osv., og som samtidig også er optimeret med en fornuftig load tid (tiden det tager for den besøgende at indlæse siden), og som er optimeret efter, at få de besøgende til at foretage et køb.

At se den lange liste på forhånd kan måske virke en anelse afskrækkende, men det er faktisk nemmere at gå til, end du måske lige forestiller dig

Vi opbygger de webshops, vi laver i WordPress og WooCommerce. Grunden til at vi har valgt den løsning er, at det faktisk er utroligt nemt for dig efterfølgende at opdatere tekster, billeder og produkter.

Man kan altså sige, at det omfattende er at bygge skelettet af webshoppen, men når det først er på plads, så er arbejdet herfra nemt at gå til.

Medmindre du selv kan opsætte alt fra fx selve webshoppen, lovpligtige sider, SSL-certifikat (hængelåsen, der gør at fx betalingsoplysninger ikke kan aflures af andre) og betalingsløsning, så vil jeg anbefale, at du får professionelle til at opsætte det hele for dig.

I bund og grund er der dog tale om en engangsudgift, og når det hele først er opsat, så kan du faktisk selv løbe med bolden – uanset dine tekniske evner.

Klik fx her og læs om, hvordan Vinfordig.dk fik en webshop-løsning, som de nemt kunne styre selv – og derfor kunne de også spare værdifuld tid, der i stedet kunne bruges på at udbygge deres forretning.

Med andre ord er det altså selve opbygningen af webshoppen, der tager tid, og her er der rigtig gode muligheder for at lade nogle stå for hele processen for dig, så du ikke skal bekymre dig om noget. Og når først opsætningen er på plads, så er det altså utroligt nemt at gå til.

MYTE 3: Min webshop skal være perfekt fra dag 1. En side skal selvfølgelig være så tæt på perfekt, som muligt, når den offentliggøres. Nogle gange kan man dog drukne i alle de muligheder, der er for optimeringer, og den ene dag tager bare den anden, uden at den kommer ud over rampen.

Der vil nemlig altid blive ved med at være ting, der kan optimeres. Dog er det tæt på umuligt at skabe den perfekte webshop fra dag 1.

Hvorfor?
Den vigtigste ting at huske, når det kommer til design og markedsføring er, at du ikke er din egen målgruppe.

Selvfølgelig vil man gerne have en side, man selv synes er pæn, men i bund og grund er ‘pænt’ individuelt fra person til person. Dernæst er det ikke nødvendigvis ‘pænt’, der får folk til at foretage et køb.

Når vi fx lancerer en ny webshop for en kunde, så har vi altid bygget den efter gældende forskrifter, og efter hvad vores erfaring er med den pågældende grænse. Derudover kommer selvfølgelig også, at hver enkel kunde har sine egne ønsker og behov, som vi også tager hensyn til.

I de tilfælde vi også tager os af annoncering for kunden, begynder vi dog med tiden at indsamle mere og mere data om, hvordan de besøgende agerer.

Måske ser vi, at nogle sider klarer sig bedre end andre. Måske kommer der nye muligheder, som der ikke var, da webshoppen blev lavet, og det kan også være, at være, at vi får nye indsigter i, hvordan det hele kan gøres endnu nemmere og smartere – både for dig og for dine kunder.

Det er altså først, når webshoppen er i luften, og når folk er begyndt at interagere med siden, at vi kan begynde at finpudse den.

Det der synes perfekt ved første øjekast, kan altså godt vise sig efter noget tid, at kunne gøres endnu mere perfekt. Derfor er det også nogle gange vigtigt bare at komme i gang med at indsamle data og viden, og så kan man altid løbende optimere.

På den måde bliver beslutninger heller ikke taget baseret på mavefornemmelser, men rent faktisk baseret på, hvordan dine besøgende interagerer med din side.

At tro at en webshop overhovedet kan være perfekt fra dag 1 er derfor en fejl, der kan spænde ben for din succes. Vær altid åben over for at justere den til løbende – det vil kun forbedre dit salg.

Samuel Glaes
Head of M&A Business Development
sg@aveo.dk 70 40 40 50
Sidst opdateret:
04 / 10 / 2023
Webshop