”Dette opslag klarer sig bedre end 95% af opslagene på din Facebook-side. Prøv at booste det for X kr. for at nå op til *indsæt mange tusinde* personer pr. dag.”
Hvis du har en Facebook-side til din virksomhed, er du helt sikkert stødt på ovenstående besked.
Og for pokker hvor kan det være fristende at smide et par hundrede kroner i annoncen, mod at den bliver vist til mange tusinde personer, som så får kendskab til dit brand
Du kan måske allerede nu fornemme, hvordan kundehenvendelserne kommer i stride strømme, hvis bare du svinger dankortet…
Men her er det, at du lige skal stoppe op og tænke dig om – det store spørgsmål er, om du nu også får værdi ud af de penge, du bruger.
Det får du ud af at booste
Når du booster, går Facebook efter at vise din annonce til flest mulige personer. Det er det, der i fagsprog på Facebook hedder ”reach”.
Du kan egentlig se det på denne her måde:
Facebook har fået en sum penge, og nu er målet for Facebook at vise annoncen til flest mulige personer – uanset om de personer har interesse i din virksomhed, uanset hvad klokken er, og uanset hvilken platform de sidder på.
I bund og grund er det jo ikke en dårlig ting, men det betyder, at du altså kan betale for at blive vist til unge mænd klokken 2 om natten, mens du måske udelukkende henvender dig til kvinder over 40.
Derudover booster du også kun selve det opslag, du har lavet, men Facebook tilbyder faktisk mange forskellige annoncetyper, der kan åbne mange døre for dig.
Så hvad skal du så gøre i stedet – og hvordan udnytter du de andre annoncetyper?
Svaret er, at du skal bruge Annonceadministratoren, der gemmer sig i Facebook Business Manager.
Annonceadministratoren har en række fordele, men de mest åbenlyse er:
✅ Du kan vælge mellem mange forskellige annoncetyper – blandt andet Katalog og Lead Ads
✅ Du får mulighed for at optimere efter andet end reach – her er især ”konverteringer” en interessant mulighed
✅ Du kan optimere annoncer efter platform (Facebook, Instagram osv.
✅ Du har omfattende muligheder for målgrupper
✅ Du kan nemt analysere dine resultater og se, hvad du har fået ud af dine penge
Driver du fx en webshop, vil du med boost-knappen altså kunne vælge, at din annonce ses af flest muligt.
Vælger du i stedet at opsætte en annonce gennem annonceadministratoren, kan du fx gøre følgende:
- Opsætte en annonce, hvor der bliver optimeret efter konverteringer / køb.
Det vil sige, at Facebook viser din annonce til de personer, der er mest tilbøjelige til at købe.
Og her er det vigtigt lige at huske forskellen:
⛔ Ved Boost havde du bare vist annoncen til folk – uanset hvem de personer er.
✅ Nu viser du pludseligt annoncen til de personer, der er mest tilbøjelige til at købe.
> Men hvordan ved Facebook så, hvem de personer er?
Facebook har en af verdens mest omfattende algoritmer, og der er ikke nogle, der med garanti ved, hvordan den virker.
De har dog en række data tilgængeligt, der kan give omfattende indblik i, hvem der reelt køber dine produkter, og hvem der så ligner dem på Facebook.
Facebook lever dog blandt andet af, at virksomheder som os og dig annoncer på deres platform, så når du laver en annonce, hvor du fortæller Facebook, at din målsætning er at sælge, så ved Facebook godt, at du analyserer resultater på baggrund af det.
Hvis du får tilfredsstillende resultater, er Facebook altså udmærket klar over, at du vil lave yderligere annoncer. Derfor er Facebook kun interesseret i at hjælpe dig på vej.
Når du nu har valgt, at du vil optimere efter konverteringer, så er næste skridt at kigge på din målgruppe.
Her giver Facebook også mulighed for, at du fx kan lave look-a-like målgrupper, så du rammer folk, der i meget høj grad ligner dine eksisterende købere, besøgende og meget andet.
Helt kort sagt får du altså omfattende muligheder ved at bruge annonceadministratoren.
Men det måske allervigtigste …
Ved at bruge Annonceadministratoren kan du splitteste på alle dine annoncer, så du får indblik i, hvad der virker og ikke virker.
Når du booster, har du ét opslag, og du stoler mere eller mindre på, at det opslag er godt.
I Annonceadministratoren kan du opsætte flere variabler, så du kan se, hvor dine penge er bedst brugt. Det er med til at holde dine omkostninger nede, og det er med til at give dig endnu bedre resultater.
Så næste gang du er klar til at trykke på boost-knappen, så tag lige og læs vores vejledning til, hvordan du i stedet opsætter Business Manager, så du kan køre annoncer, der skaber værdi.
Vil du have hjælp til at opsætte Facebook Business Manageren og få succesfuld Facebook-annoncering?