Aveo ApS er fusioneret med Auxo ApS og CVR-nr er ændret til 34877939. Der sker ingen ændring med eksisterende aftaler

Derfor skal du bruge en tekstforfatter

Derfor skal du bruge en tekstforfatter

Vidste du godt, at du kun har 7 sekunder til at fange dine kunders opmærksomhed på din hjemmeside eller webshop? Det fastslår en artikel fra web- og marketingbureauet Tribute Media. I de her 7 sekunder har teksterne en afgørende rolle, da de skal fange læseren og give lyst til at læse videre.

Tekstforfatning, som på engelsk kaldes copywriting, handler om at skabe reaktioner hos modtageren. Ganske vist gennem nøje udvalgte ord og fængende tekster. Det kunne være gennem tekstindholdet på din hjemmeside eller webshop.

Teksterne skal altså ikke kun være skarpe og lyde godt, men de skal også skabe genklang hos læseren. Med andre ord: Vælger du en tekstforfatter til at skrive dine tekster, får du ikke bare nogle velskrevne af slagsen, men også tekster, der konverterer og leder til handling.

Måske sidder du lige nu og tænker: Hvorfor kan jeg ikke bare skrive mine tekster selv? Hvad skal jeg overhovedet bruge en tekstforfatter til? Overordnet set kan du faktisk godt skrive dine tekster selv. Men lad os være ærlige: Det er en dårlig idé. Især hvis du gerne vil have en hjemmeside eller webshop, der fremstår professionel og fanger kundernes interesse ved første øjekast.

Er du endnu ikke helt overbevist om, at du skal bruge en tekstforfatter til dine hjemmesidetekster? Så vil jeg gøre mit bedste for netop at overbevise dig om selvsamme ved at give dig 3 grunde til, at du skal investere i en tekstforfatter fremfor at skrive dine tekster selv.

Hvad er en tekstforfatter?

Før vi kommer til de 3 konkrete grunde til, at du skal bruge en tekstforfatter, skal vi lige komme omkring, hvad en tekstforfatter egentlig er for en størrelse. Først og fremmest er ’tekstforfatter’ ikke en beskyttet titel, men derimod én, som enhver kan påtage sig.

Det er dog ikke ensbetydende med, at enhver kan tillade sig at tilføje tekstforfatter-titlen til CV’et. En tekstforfatter er nemlig en kreativ teksthåndværker, der nyder at skrive skarpt og målrettet til dine kunder – naturligvis krydret med lækre (nøgle)ord.

Faktisk kan det ses i teksterne, hvis du ikke brænder for at skrive. Derved kan kunderne tro, at du ikke brænder for din forretning. Og det er ikke ligefrem noget, der bidrager med inspiration eller købelyst hos kunderne. Med en tekstforfatter ved roret er du sikker på, at ordene sætter sig som brændemærker i kundens hukommelse.

En tekstforfatter kan mestre mange forskellige tekstopgaver som fx:

Måske har du allerede nu en god fornemmelse af, hvad tekstforfatning kan skabe af værdi for din virksomhed. Dog skal vi lige omkring de 3 hovedgrunde, der (forhåbentlig) får dig til at gribe ud efter telefonen og tilføje din tekstforfatter på speed dial.

1: Du sparer (dyrebar) tid

Du kender det helt sikkert selv. Som virksomhedsejer er der for få timer i døgnet, og de timer bliver brugt til at skabe værdi for din virksomhed, der hvor du mener, de er bedst givet ud. Derfor glemmer mange at investere tid i tekstforfatning til deres hjemmeside eller webshop. Og det er synd, for teksten er ofte det element, der virkelig sælger.

Der er en grund til, at de dygtigste sælgere har gået på kurser og uddannelser. Deres vigtigste opgave er at overbevise dig om, at du ikke kan leve uden deres produkt. Netop denne kunst kan man overføre til tekstforfatning. Det giver sælgende tekster, der skal overbevise de besøgende om, at de skal gribe telefonen eller tilføje til indkøbskurven.

Ved at bruge en tekstforfatter kan du altså spare en masse tid, da du ikke længere behøver at udskyde skrivningen og bande over skriveblokader. Som en ekstra bonus er tekstforfattere specialister, og derfor kan de skrive hurtigere end dig – og så ovenikøbet med de rette ord.

2: Du fremstår mere professionel og kvalitetsbevidst

En ting er at skrive fængende tekster. En anden ting er at sørge for, at der ikke er en finger at sætte på tegnsætningen. Begge ting mestrer en tekstforfatter, og det er uhyre vigtigt for din forretning. Med grammatisk korrekte tekster fremstår du nemlig mere professionel, og dermed står dine budskaber stærkere.

Det kan forklares på en billedlig måde. Hvis nu fx H.K.H. Dronningen skulle holde en tale til nationen, og hun imens har en stor klat chokolade siddende i mundvigen, vil det forstyrre dig med det samme. Du kan sagtens høre, hvad Dronningen siger, men den store chokoladeklat forstyrrer dig og får hende dermed til at virke mindre professionel. Din opmærksomhed bliver flyttet fra det, talen egentlig handler om, til den forstyrrende chokoladeklat.

På samme måde vil dårlig tegnsætning og slåfejl forstyrre kunden og lede opmærksomheden hen på det uprofessionelle element. Læsningen bliver ovenikøbet også en udfordring for kunden, og dermed vil du miste vedkommende inden for få sekunder. En tekstforfatter sørger for, at dine tekster bliver korrekturlæst til sidste punktum – så du undgår chokoladeklatter.

3: Du får bedre resultater og øget succes 

Gode tekster ➔ skarpere profil ➔ bedre rangering på Google ➔ flere kunder ➔ mere salg. Så enkelt kan det siges. Tekstforfatning spiller en væsentlig rolle, når vi snakker marketing. Faktisk så stor en rolle, at det kan være altafgørende for dine resultater. Tekstforfattere kender nemlig også til SEO og ved, hvad det kræver at få din hjemmeside eller webshop til at blive synlig. Du kan læse vores anden artikel, hvis du vil vide mere om hvad SEO er.

Teksterne på din hjemmeside eller webshop er altså afgørende for kundernes interesse – og herunder din succes. For det er et kendt faktum, at hvis der ingen kunder er, vil dette blive afspejlet i omsætningen. Det kan give søvnløse nætter og sved på panden. Men det kan være slut nu!

Lad en tekstforfatter gøre arbejdet for dig, så du slipper for de store bekymringer. Du ordner jo (sandsynligvis) heller ikke dine regnskaber selv, men får derimod en revisor til at gøre arbejdet til punkt og prikke. Alt imens kan du gøre det, du er allerbedst til.

Aftal et møde med din tekstforfatter, så I kan lære hinanden at kende

Det giver sig selv, at tekstforfatteren ikke kender til din virksomhed på forhånd. Visse detaljer kan man ikke researche sig frem til. Gode tekster kræver, at tekstforfatteren får et godt indblik i, hvad du har for en virksomhed, og hvad der gør din forretning til noget særligt.

Derfor vil tekstforfatteren aftale et telefonisk møde med dig, hvor I sammen kan komme omkring det førnævnte samt din målgruppe og virksomhedens identitet. Det giver de bedste forudsætninger for, at dine tekster bliver knivskarpe og præcise.

ER DET PÅ TIDE, AT DU SKAL HAVE HJEMMESIDETEKSTER, DER FÅR FUGLENE TIL AT SYNGE? Vi hos Aveo leverer tekstforfatning og content af tårnhøj kvalitet til meget konkurrencedygtige priser. Så kontakt os endelig for at høre mere om, hvordan vi kan skabe (tekstmæssig) værdi for din virksomhed. Ring på tlf. 70 40 40 50 eller skriv til vores mail kontakt@aveo.dk.

Sofie Langberg
Senior Content Marketing Specialist
sl@aveo.dk 70 40 40 50
Sidst opdateret:
04 / 10 / 2023
Marketing