Månedligt budget på 3.000 kr. Google eller Sociale Medier?
Du vil gerne have succes på nettet med din forretning, men dit markedsføringsbudget er begrænset, så hvordan får du det optimale ud af dit budget? Brug 15 minutter og bliv klogere på hvor du skal investerer dine markedsføringskroner.
Vi har de sidste 4 år rådgivet mere end 600 mindre danske erhvervsdrivende i at få online succes. En stor fællesnævner blandt disse er at man som mindre dansk virksomhed ikke har større summer til rådighed til online marketing. Netop derfor er det så afgørende at du som mindre erhvervsdrivende investerer dine penge korrekt, så du derved får det optimale output af dit markedsføringsbudget.
Det vigtigste parametre er at hver en marketing krone som du investerer gerne skal give et overskud – også kaldet ROI (Return on investment). Så længe du sørger for et generelt løbende fokus på et accepetabelt afkast på dine marketing indsats, så vil du altid øge dine chancer for en profitabel forretning.
Google eller Sociale Medier?
Det første, og helt afgørende parametre når du skal vælge hvor dine penge skal investeres, er hvilket medie som dine kunder benytter. For at kunne vurderer dette, så kræver det at du først sætter dig ind i medierne, og dernæst forsøger at vurderer hvorvidt dit produkt eller ydelse passer til mediet ift. dine kunders forbrugsadfærd.
Generelt arbejder man anno 2018 med to typer af medier bestående af søgemaskiner og sociale medier. Oversat til to medier du uden tvivl kender: Google og Facebook.
Søger dine kunder efter dine produkter eller ydelser i Google? Det er faktisk det afgørende spørgsmål som du skal stille sig selv. Hvis svaret er ja, så har du et potentiale at hente i Google. Hvis dine kunder ikke har et erkendt behov for dine produkter eller ydelser, så er Google altså IKKE det oplagte valg.
I Google kan du få eksponering på to måde: Google Ads og organiske placeringer (SEO).
Google Ads:
Med Google Ads køber du annoncer i Googles søgemaskiner, når folk søger på de søgeord som du vil eksponeres for. Indgår derved i en auktion mellem andre udbydere omkring brugerens opmærksomhed. Se eksempel på billedet herunder:
Med Google Ads sætter du et dagligt budget på eksempelvis 100 kr. Du køber derved kliks for 100 kr. pr. dag, såfremt folk vælger at benytte dine annoncer. Du betaler kun når du får kliks, altså relevant kundetrafik.
Organiske placeringer (SEO):
Du kan opnå organiske placeringer i Google ved at benytte dig af såkaldt søgemaskineoptimering af din hjemmeside. Her efterstræber du at få gode placeringer i Google på dine ønskede søgeord, under de betalte annoncer.
Modsat Google Ads, så koster det intet for dig at modtage kliks via en organiske placering. Derimod kræver det dog et stykke optimeringsarbejde af din hjemmesides indhold, da Google rangerer dig ud fra hvor relevant Googles søger robotter finder din hjemmesides indhold ift. den pågældende søgning.
Ligesom med Google Ads er det kun relevant for dig at arbejde meget med SEO, hvis dine kunder søger aktivt efter dig.
Er du i tvivl omkring hvorvidt dine kunder søge på dine produkter i Google? Få udarbejdet en gratis søgeordsrapport. Kontakt os på kontakt@erhvervshjemmesider.dk, så vil en rådgiver tage fat i dig indenfor 24 timer.
Facebook er kendt som verdens største sociale medier. I 2017 havde 3,7 millioner af danskeren deres daglige gang på Facebook, hvilket naturligvis gør mediet til et meget attraktivt sted at annoncerer.
Med Facebook får du mulighed for at promovere visuelle budskaber direkte til din målgruppe. Fx kan du promoverer en billede-annonce direkte til damer i alderen 20-30 som bor på Frederiksberg.
Derved giver Facebook dig mulighed for at nå ud til folk som endnu ikke har erkendt behovet for dine ydelser eller produkter. Modsat Google hvor brugeren aktivt skal søge efter dig.
Her kan du se et eksempel på en Facebook annonce:
Så hvordan kommer du videre?
Først skal du forsøge at finde frem til hvorvidt Google eller Facebook er det mest oplagte medie for dig. Ovenstående to medier kan fint praktiseres for et startbudget på 2.500 kr. – 3.000 kr. Dernæst kan du opjusterer budgettet løbende som du kan måle resultaterne. Du vil uden tvivl være mere investeringsvillig når du kan se at hver annoncekrone give et rentabelt afkast.
Det er vigtig at slå fast at du ligeledes kan benytte begge medier. Så vil den klare anbefaling dog være at øge startbudgettet – da du ellers ikke vil få den nødvendige volumen på din markedsføring.
Vil du i gang i dag? Kontakt en salgsrådgiver på tlf. 70 40 40 50, eller send en mail på kontakt@aveo.dk.