Guide til intern linkbuilding

Linkbuilding er en vigtig del af arbejdet, hvis du gerne vil have gode placeringer på Googles søgemaskine. Men hvad er det nu lige det er? Og hvordan arbejder man med det på den mest optimale måde? 

I denne artikel bliver du klogere på, hvad intern linkbuilding er, og hvorfor det er en vigtig del af dit on-page SEO-arbejde. Vi kommer desuden til at berøre, hvilke former for interne links du kan arbejde med, samt hvordan du bedst muligt skaber SEO-resultater i arbejdet med det. 

Man skelner mellem linkbuilding (eksternt) og intern linkbuilding, hvoraf begge former er en vigtig del af SEO-arbejdet. Derfor er det også en rigtig god ide, at du husker at arbejde med begge former.

Hvad er intern linkbuilding?

Måske er du helt overordnet i tvivl om, hvad linkbuilding er. I så fald vil vi råde dig til at hoppe over på vores artikel: Hvad er linkbuilding. Her får du en gennemgang af, hvad linkbuilding er, samt hvordan du bedst arbejder med det. 

I denne artikel vil vi udelukkende have fokus på, hvordan du arbejder med intern linkbuilding.

Linkbuilding og intern linkbuilding adskiller sig ved, at linkbuilding sker, når du selv eller andre deler linket til din hjemmeside eller webshop på en anden side. Linkbuilding sker også, hvis du deler et link til en anden side på din side. 

Intern linkbuilding er derimod, når du deler et link til en af dine sider på en anden af dine sider. Et eksempel kunne være, at du som psykolog har en side, der omhandler depression, som ofte også kan have en forbindelse til angst. Derfor linker du fra siden om depression ind på siden, der handler om angst.

Intern linkbuilding er altså, når du linker til dine egne sider på din hjemmeside eller webshop. Med et internt link sender du folk, der trykker på linket, ind på en af dine andre sider.

Hvorfor er interne links vigtige?

Interne links virker måske til at være mindre vigtige end de links, som din hjemmeside får fra andre sider – men de er vigtige på en anden måde. De tilfører ikke en direkte SEO-værdi som eksterne links gør, men det hjælper Google med at forstå strukturen på din hjemmeside. Der er derfor god grund til at bruge tid på at lave interne links. 

Interne links hjælper nemlig ikke kun dine besøgende med at finde rundt. De hjælper ligeledes Googles robotter med at forstå strukturen på din side. På den måde er der større sandsynlighed for, at robotterne kommer rundt på de sider, du gerne vil have indekseret.

Har du bestemte sider på din hjemmeside eller webshop, der får mange besøgende, så kan du med fordel linke fra denne side til en af dine sider, der ikke får særlig meget trafik. Når nogle besøger den trafikeret side, så vil den utrafikeret side modtage linkjuice (SEO-værdi) for den store side. Dette vil kunne påvirke SEO-placeringerne på den side, der ikke har meget trafik.  

Samtidig fortæller du Google, hvordan siderne relaterer sig til hinanden, hvilket ligeledes er med til at give en indikation på, hvad de enkelte sider handler om.

Der er altså mange gode grunde til, at man skal prioritere at arbejde med intern linkbuilding.  

Hvilke former for intern linkbuilding er der?

Når man vil arbejde med interne links, så kan du gøre det på flere forskellige måder. Der er ikke nødvendigvis én rigtig måde at gøre det på, men derimod kan en kombination af flere forskellige metoder være den bedste løsning.

Her i artiklen kommer vi ikke omkring alle de måder, hvorpå du kan lave interne links, men tager derimod fat i nogle af de metoder, som du nemt selv kan implementere på din hjemmeside eller webshop.

Interne links behøver ikke nødvendigvis være et kontekstuelt link, altså et link der er en del af teksten, som man ofte ser det. Et link kan lige så vel være placeret som en del af menuen, billedlinks, en knap med et link i, i header eller footer og lignende. 

Her i artiklen kommer vi til at berøre nogle af disse interne link typer.

Breadcrumbs

En af de meget almindelig former for intern linkbuilding, når man har en online webshop, er breadcrumbs, også kendt som brødkrummer. Breadcrumbs er en oversigt over den sti, som den besøgende følger, når de klikker rundt i kategorierne på webshoppen. 

At lave brødkrummer på denne måde giver forbrugeren en overskuelig og nem oversigt over, hvor de er på webshoppen, samt giver breadcrumbs gode muligheder for at lave relevant intern linkbuilding. Med denne form for intern linkbuilding kan du give Google en god indikation på, hvilket hierarki, der er på din hjemmeside.

Du kan se et eksempel på, hvordan brødkrummer kan se ud her:

Her kan du se, at vi først har besøgt forsiden, derefter kategorien børn og derefter sko til børn. Brødkrummerne hjælper ikke mindst den besøgende med at finde hurtig tilbage til de sider, de har besøgt, hvis der er behov for det.

Hvis du vil lave brødkrummer på en hjemmeside, kan du også sagtens gøre det. Her kan du se et eksempel på, hvordan vi har gjort det under vores artikler. Her kan du nemt se, hvilken artikel du har besøgt, samt kan du hurtigt komme tilbage til de andre artikler ved at trykke viden. 

Kontekstuelle links – tekstlinks 

Hvis du har en hjemmeside, så er det ikke altid, at det giver mening med brødkrummer, som tilfældet er med webshoppen. Derfor vælger mange hjemmesideejere at fokusere mere på den interne linkbuilding i teksten – også kaldet kontekstuelle links.

Når du laver interne links i teksten, bør du tænke over, hvordan du på en naturlig og god måde får linket til den side, du ønsker. Når vi skriver på en naturlig måde, så mener vi selvfølgelig, at du vælger en god og relevante ankertekst til linket.

En ankertekst er den tekst, som bruges til at beskrive linket. I stedet for blot at sætte linket ind i teksten, så den bliver svær at læse og ser mærkelig ud, kan du altså give dit link den tekst, som du mener giver bedst mening ift., hvad du gerne vil med linket og den resterende tekst. 

Sælger du børnesko, så kan du altså lave ankerteksten til børnesko, billige børnesko, sko til børn og lignende, frem for blot at smide hele URL’en ind. 

Her kan du se et eksempel på, hvordan en god og naturlig ankertekst gavner sætningen og læserens forståelse af linkets indhold.

Eksempel 1: Vi har et stort udvalg af sko til både børn og voksne. Vores billige børnesko fås i et hav af farver og fra kendte brands.

Eksempel 2: Vi har et stort udvalg af sko til både børn og voksne. Tjek vores billige børnesko her https://skoforhandler.dk/børnesko, de fås i et hav af farver og fra kendte brands.

Læsevenligheden i eksempel 1 er nemmere, og samtidig er du med til at fortælle både Googles robotter og læseren, hvad linker handler om – billige børnesko. Men det er faktisk ikke kun selve ankerteksten, der fortæller Google, hvad linket handler om. Det er ligeledes hele konteksten, der spiller ind. 

Har du eksempelvis et søgeord, som kan have flere forskellige betydninger, såsom biler, der både kan være en bil eller filmen “biler” (cars). Her er konteksten altså vigtigt for Google, så den ved, hvad teksten handler om. 

Links på billeder

Vil du gerne undgå at have links i din tekst, så kan du faktisk også sætte et link ind på dit billede, og dermed lade linkbuildingen ske fra billederne. Dette kan fx være, at du har et billede på siden med et af dine produkter, eller billederne symboliserer nogle af de ydelser, som også kan findes på andre sider.

Ulempen ved at sætte linket på dit billede frem for i teksten er, at læseren måske ikke er opmærksom på, at de kan trykke sig over på en anden side via billedet. Vælger du derfor denne metode, så skal det ikke være med den hensigt at sende læseren over på den linket side.

Linkbuilding i knapper

Som nævnt kan du også vælge at sætte dit link i knapper. Dette ses forholdsvis ofte, når man på en side med ydelser trykker på knappen “kontakt os”, hvorefter man sendes ind på en kontaktside, hvor man kan udfylde en formular.

Eller måske er du landet på en side, hvor der er en oversigt over alle virksomhedens ydelser eller kategorier, der her linker ind på den specifikke undersider med knappen “læs mere”.

Denne form for linkbuilding er også en god variation, men det er dog værd at huske, at Google ikke forstår konteksten til linket på samme måde som med de kontekstuelle links.

Derfor skal du prioritere at lave links i knapper til de sider, der ikke har den højeste prioritet for dig, eller hvor knappen blot skal tilbyde den besøgende en nem vej ind på den specifikke side.

5 fejl du ikke må lave med interne links

  1. Du skal ikke benytte den samme ankertekst til linket mange gange, skelne mellem at bruge det specifikke søgeord og andre ord, der ligger flydende i teksten.
  2. Lav ikke links i teksten blot for linket skyld. Lav et link, når det er relevant for teksten og læseren. Et irrelevant link giver alligevel ingen værdi.
  3. Lav ikke kun interne links til én side, men variere derimod dine interne links til forskellige sider, hvor det er relevant. Husk at have fokus på de sider du gerne vil have skal rangere.
  4. Lav ikke alt for mange links fra én side, da det udvander den værdi, som siden giver til siderne. En tommelfingerregel er, at du kan lave mellem 1-3 links fra en side.
  5. Vær opmærksom på dine interne links. Uanset om du er webshopejer eller hjemmesideejer, så vil du formentlig lave ændringer på din hjemmeside løbende. Husk derfor at sikre dig, at dine links ikke er døde links eller føre til sider, der ikke har været opdateret igennem en længere periode.

Optimer din side med intern linkbuilding 

Selvom vi ikke har gennemgået alt inden for intern linkbuilding, så har du med denne artikel fået et dybere indblik i, hvordan du kan arbejde med optimering af links på din hjemmeside. Du kan derfor vælge at bruge artiklen som en guide til, hvordan du opnår bedre intern linkbuilding eller blot som inspiration til, hvordan du kan skabe en mere varieret brug af links på din hjemmeside.

Kasper Rud
Head of Marketing
kr@aveo.dk 70 40 40 50
Sidst opdateret:
05 / 10 / 2023
SEO