Skriv den optimale metabeskrivelse

Hvis du først lige er begyndt at arbejde med SEO, har du sikkert stillet dig selv spørgsmål som: hvad er en metabeskrivelse? Hvor lang skal den være? Er den vigtig for SEO?

Der er nemlig mange ting, man skal have styr på, hvis man har et ønske om at få en god placering i Googles søgeresultater.

I denne artikel vil vi dele ud af vores viden om metabeskrivelser, så hvis du har et ønske om at blive en haj til netop dem, anbefaler vi, at du læser med her.

Hvad er en metabeskrivelse?

Metabeskrivelsen er det stykke tekst, som vises på Google, når du laver en Google-søgning. Den står lige under Title Tagget, og den skal give brugerne en dybere forklaring af, hvad siden indeholder.

Hvis du undrer dig over, hvad et Title Tag er, kan du med fordele læse denne artikel, der netop handler om Title Tags.

En metabeskrivelse kan se sådan ud:

Metabeskrivelsen er en vigtig del af det første indtryk, som brugerne får af din side. Derfor bør du nøje overveje, hvad der skal stå i afsnittet.

Skriver du for få eller irrelevante informationer, klikker brugeren på et andet link, men er teksten for lang, bliver den uoverskuelig og med stor sandsynlighed afkortet af Google.

Det handler altså om at skrive en metabeskrivelse, der hverken er for kort eller for lang, og som fanger brugerne, så der kommer flere besøgende ind på din hjemmeside – nemt, ikke?

Vi giver her vores bedste råd til, hvordan du kan skrive den optimale metabeskrivelse. 

Vi kommer bl.a. omkring:

·  Hvor lang en metabeskrivelse skal være

·  Hvad den skal indeholde

·  Hvad man skal undgå at skrive i metabeskrivelsen

Men først vil vi starte med at besvare det spørgsmål, som du sikkert finder allermest interessant, nemlig hvilken betydning metabeskrivelsen har for SEO.

Hvilken betydning har metabeskrivelsen for SEO?

I 2009 fastslog Google, at metabeskrivelsen ikke har en effekt på sidens SEO-placeringer. Det betyder dog langt fra, at de er spild af tid.

Metabeskrivelserne er nemlig bl.a. den måde, du får brugerne til at klikke på dit link i stedet for på konkurrenternes. 

På den måde får metabeskrivelsen en SEO-mæssig betydning, da din klikrate er med til at påvirke din sides rangering på Google. Hvis du er forvirret over, hvordan SEO fungerer, så tag et smut forbi vores artikel: Hvad er SEO?

Metabeskrivelsen har altså en indirekte betydning for din SEO, og derfor anbefaler vi, at du bruger tiden på at lave nogle gode og informative metabeskrivelser til dine besøgende. 

Hvor lang skal en metabeskrivelse være?

Gennem tiden har Google flere gange lavet ændringer om, hvor lang en metabeskrivelse må være, før den bliver afkortet. Derfor er der også mange, som er i tvivl om, hvor langt den egentlig må være. 

En tommelfingerregel er, at du ca. har mellem 150-160 tegn eller 920 pixels at gøre godt med, når søgningen vises på en computer. Vises søgningen på mobilen, er der 680 pixels svarende til ca. 120 tegn til rådighed. 

Du har dog ikke mulighed for at lave en dynamisk metabeskrivelse og et Title Tag, som trækkes alt efter enheden, de vises på. Derfor anbefaler vi, at du skriver din metabeskrivelse ud fra, at den vises på en mobil. På den måde undgår du, at dine metabeskrivelser bliver forkortet.

Hvorfor er min metabeskrivelse forskellig fra gang til gang?

Det kan være frustrerende at bruge lang tid på en god og informativ beskrivelse, som efterfølgende bliver ændret af Google, så noget helt andet vises i søgningen. Måske endda noget, der synes mindre vigtigt.

Men hvorfor gør Google egentlig det?

Google er altid interesseret i at vise de mest relevante resultater til brugeren, der søger. Derfor kan Google trække det tekst fra din side, som den mener passer bedst til søgningen. Din beskrivelse kan derfor variere alt efter søgningen.

Du kan ikke forhindre, at Google trækker tekst fra din side, men ved at have en god og velskrevet metabeskrivelse minimerer du risikoen for, at Google selv vælger noget tekst.

Her kan du se et eks. på, at den samme side har to forskellige beskrivelser alt efter, hvilken søgning der er lavet.

Det skal din metabeskrivelse indeholde 

Et modtagerinddragende sprog

Som nævnt er beskrivelsen din chance for at fange brugerne – og det med ganske få tegn. Du bør derfor skrive en tekst, der inddrager modtager frem for en tekst, som blot taler til modtager.  

Lad os se et eks. fra to forskellige webshops, der sælger det samme produkt.

Ved første Google-søgning ses en metabeskrivelse, der ikke er nær så modtagerinddragende som den efterfølgende Google-søgning. I første søgning tales der om Australien og deres forhold til BeefEater grillen, hvorimod anden søgning henvender sig direkte til modtageren og inviterer modtageren til at besøge siden.

Ved at inddrage modtageren så direkte skabes der en anden relation mellem afsender og modtager, der kan være med til at påvirke, om modtageren klikker på dit link frem for på konkurrentens. Denne direkte opfordring kaldes for CTA eller Call To Action.

Call To Action

Når du skriver for at inddrage modtageren, er det oplagt at tilføje minimum én CTA i teksten. CTA står for Call To Action, og fungerer som en opfordring til modtageren om at “Se udvalget”, “Book online”, “Køb produktet her”, “Ring nu”, “Få tilbud” – og mange flere.

CTA’en er vigtig at have med, da den direkte opfordrer potentielle kunder til at besøge din side, købe dit produkt eller booke din service. Samtidig fortæller den, at de kan få, hvad de søger på din side.

Inddrag dit søgeord

I forlængelse af fordelene med CTA’er, anbefaler vi også, at du inddrager dit søgeord i metabeskrivelsen – og gerne så tidligt i teksten som muligt. 

Google fremhæver søgeordet med fed, så brugeren hurtigt kan spotte det ord, der er brugt ved søgningen. Tilføjer du dit søgeord så tæt på starten som muligt, kan brugeren hurtigt se, at din side er relevant for deres søgning. 

I eksemplet ses det, at søgeordet “ Tahiti perler” fremgår to gange i metabeskrivelsen.

Unikke metabeskrivelser

Selvom metabeskrivelsen ikke har en direkte betydning for SEO, er det stadig godt givet ud at skrive en informerende tekst, der kan fange brugernes opmærksomhed. 

Det gør du bl.a. ved at skrive unikke metabeskrivelser til hver af dine sider. 

Hvis alle dine beskrivelser er helt ens, er det svært for brugerne at adskille dine sider, hvilket betyder, at det er svært for dem at finde den side, der matcher deres søgning. Resultatet er ganske enkelt, at din side ikke får et klik.

“Men hvad så, hvis jeg har en webshop med mange tusinde produkter. Skal jeg så lave metabeskrivelser til hvert enkelt produkt?” tænker du måske. 

Nej, det behøver du ikke. Er der tale om produktsider, anbefaler vi, at du laver et template, hvor du skriver en overordnet tekst, som produktnavnene kan indgå dynamisk i. 

En template for en metabeskrivelse kunne se sådan ud:

Køb (produktnavn) online her. » Hurtig levering og konkurrencedygtige priser.

Har du ikke tid til det, så lad metabeskrivelsen stå tom, så Google selv kan trække relevant tekst. 

Brug tegn

Selvom de godt 160 tegn kan virke som en meget kort tekst, kan en lang opremsning af produktspecifikationer være utrolig svær at læse. 

Metabeskrivelsen bør være nem og hurtig at læse, så brugerne i løbet af ganske få sekunder ved, om din side er relevant for dem. Med en lang opremsning kan det være svært at overskue, hvad siden egentlig indeholder.

Hvis produktinformationerne er så vigtige, at de skal skrives i metabeskrivelsen, anbefaler vi, at du anvender tegn til at adskille oplysningerne. Eller endnu bedre, at du anvender struktureret data til at tilføje specifikke data til dit søgeresultat. 

Her får du de tegn, som vi ofte anvender til Title Tags og metabeskrivelser

  • »
  • «
  • |

Vi anbefaler desuden, at du holder dig fra versaler, DA DET KAN VÆRE SVÆRT AT LÆSE EN TEKST, HVOR ALT ER SKREVET MED STORT. Har du dog ét ord eller en frase, som er vigtigere end andre, kan du til nød skrive det med stort. 

Undgå disse typiske fejl

En afkortet beskrivelse

En afkortet metabeskrivelse kan betyde, at vigtige informationer ikke bliver vist i søgningen, hvilket kan resultere i færre kliks fra potentielle kunder. 

Her kan du se et eks. på, hvordan en forkortet metabeskrivelse kan gå ud over forståelsen af sidens indhold. 

Metabeskrivelse, hvor teksten er blevet afkortet

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din beskrivelse bliver afkortet, kan du bruge plug-inet Yoast SEO, som helt præcist viser, hvordan din metabeskrivelse og dit Title Tag ser ud ved en Google-søgning.

Hvis du har brug for en dybere forklaring af, hvordan du kan bruge Yoast SEO til at lave dine beskrivelser, har vi skrevet en artikel, hvor vi giver en introduktion til Yoast SEO værktøjet

Duplikeret metabeskrivelser 

Selvom det kan være fristende at tage en konkurrents fængende og præcise metabeskrivelse, så lad være. 

Foruden at det ikke er i orden overfor dine konkurrenter, kan Google straffe duplikeret indhold hårdt, da det bliver anset som værende spam og useriøst. Er teksten på siden, Title Tagget eller metabeskrivelsen kopieret fra andre sider, kan det altså have en SEO-mæssig betydning for hele din side. 

Du kan dog altid lade dig inspirere af dine konkurrenter og på den måde skabe en anden og muligvis bedre metabeskrivelse end dem.

Ligesom du ikke skal kopiere indholdet fra konkurrenterne, skal du også undgå at lave duplikater på din egen side.

Laver du helt ens Title Tags og metabeskrivelser til alle dine sider, kan Google ikke finde ud af, hvilke side der er relevante for den specifikke søgning. Helt specifikt betyder det, at Google vil vise en tilfældig af dine sider til søgningen.

Brugerne kan altså ende på en side, der tilbyder et produkt eller en service, som er helt anderledes end deres søgning. Det har en betydning for din sides afvisningsprocent og dermed din sides SEO-placering, så lad for Guds skyld være.

For mange søgeord

Tidligere i artiklen påpegede vi, at det er vigtigt at inddrage sit søgeord i metabeskrivelsen, så brugerne ved, at siden er relevant for deres søgning. 

Hertil vil vi tilføje, at det ikke er alle dine søgeord, der er vigtige for den enkelte side. Så selvom det umiddelbart giver god mening at fortælle, at man ikke kun sælger sko, men også sandaler, nederdele og pandebånd, anbefaler vi, at du holde dig til det søgeord, der er relevant for siden indhold.

Fylder du din metabeskrivelse op med søgeord, der ikke står i sætninger, eller som ikke passer til sidens indhold, vil brugerne bliver forvirrede over, hvad siden egentlig handler om. Det skal være så nemt som muligt for brugerne at danne sig et overblik over sidens indhold, ellers kan det koste kliks.

Derudover vil en metabeskrivelse, der kun er opbygget med søgeord og ingen sætninger, blive straffet af brugerne såvel som Google. En sådan metabeskrivelse ser nemlig unaturlig ud, hvorfor den vil blive forbundet med en spamside, der ikke har relevans for en Google-søgning.

Du har nu fået vores bedste råd til, hvordan man skriver den optimale metabeskrivelse, der både fanger brugernes opmærksomhed, og får dem til at klikke på netop dit link. De emner vi har været igennem skal ses som råd og vejledning baseret på vores erfaringer og viden om SEO, og du kan derfor altid skrive den metabeskrivelse, du synes passer bedst til din virksomhed.

FAQ

 Hvad er en god metabeskrivelse?

En god metabeskrivelse er en der får folk til at klikke på dit søgeresultat. Da det ikke er en rangeringsfaktor, er din vigtigste opgave med denne tekst, at smide dine USPer på, der får folk til at klikke.

 Hvordan laver man en metabeskrivelse?

Det kommer helt an på dit CMS, hvordan du skriver en metabeskrivelse ind. I WordPress findes der en række plugins, som blandt andet Yoast og RankMath. Her kan du skrive det ind på hver enkelt side og du kan som oftest også se et lille preview af det du skriver ind, mens du skriver dem.

 Hvad gør jeg hvis min metabeskrivelse bliver cuttet af?

Bliver din metabeskrivelse cuttet af eller ændret, så er det fordi du har skrevet en for lang metabeskrivelse. Du skal gerne holde dig under 160 tegn og skrive så præcist og rammende for den søgning du går efter. Sørger du for at holde ovenstående, har du gode chancer for at Google tager den beskrivelse du har tastet ind.

Kasper Rud
Head of Marketing
kr@aveo.dk 70 40 40 50
Sidst opdateret:
04 / 10 / 2023
SEO