Scroller du gennem dine e-mails, vil du uden tvivl finde en hel masse nyhedsbreve fra hjemmesider og webshops. Mails, der gør opmærksom på, at du har glemt nogle varer i kurven på en webshop, eller nyhedsbreve, som fortæller om fordelagtige tilbud.
Alt det kaldes for e-mail markedsføring. Og det er særdeles effektivt. Ikke bare fordi, at dine mails tikker direkte ind i din målgruppes indbakke og dermed konverterer rigtig godt, men også fordi, at det er en af de billigste måder at markedsføre sig selv på som virksomhed.
Rygterne siger, at e-mail marketing har haft sin storhedstid og er på vej i graven. Men det er bestemt ikke sandheden. E-mail marketing lever i bedste velgående, og det er en af de stærkeste måder, hvorpå du kan få succes med din markedsføring.
Læs med i artiklen her, hvor vi kommer rundt omkring den ædle e-mail marketing-kunst. Nærmere bestemt alt fra, hvordan du som virksomhedsejer kan bruge e-mail marketing, til de mange afkroge af e-mail marketings features og succeskriterier.
Hvad er e-mail marketing?
Før vi kan komme til det helt væsentlige om, hvad du skal vide om e-mail marketing, skal vi selvfølgelig lige komme omkring, hvad e-mail marketing egentlig er for en størrelse.
E-mail marketing dækker over det at bruge e-mails til at udsende nyhedsbreve, markedsføringskampagner og andet til dine besøgende eller din målgruppe. Derfor er e-mail marketing altså, som navnet antyder, marketing, der foregår via e-mails. Kort sagt.
E-mail marketing bliver mere og mere populært for hvert år. Og det kan vi hos Aveo godt forstå. For med e-mail marketing kan du skabe personlige relationer til modtageren, hvilket bl.a. gør, at e-mails som marketingkanal konverterer rigtig godt. Faktisk så godt, at statistikker viser, at du kan få de penge, du spytter i e-mail marketing, op til 42 gange igen.
Dét er en særdeles god ROI (Return on Investment), som du ikke finder mange andre steder i det store marketinglandskab.
Er e-mail marketing stadig en fordel?
Selvom e-mail marketings ROI ikke er til at tage fejl af, er der stadig nogen, som tror, at e-mail marketing er fortid. Glemt og erstattet af nye marketingkanaler som fx sociale medier. Men den myte vil vi gerne afkræfte én gang for alle.
For e-mail marketing er kommet for at blive. Det viser undersøgelser fra Statista sort på hvidt med deres svimlende tal. For undersøgelserne viser nemlig, at der i 2020 blev sendt og modtaget intet mindre end 306 milliarder e-mails hver dag, og at det tal forventes at komme til at stige til over 376 milliarder mails i 2025.
Også antallet af e-mail-brugere kommer til at stige i 2025 ifølge Statista. Antallet af e-mail-brugere over hele verden var på omkring 4 milliarder i 2020, og det tal kommer til at ramme 4,6 milliarder brugere i 2025.
Der er altså ingen grund til at tro, at e-mail marketing er et levn fra fortiden. Også selvom alle taler om de sociale medier og deres muligheder at kommunikere på. Konverteringsraten på sociale medier er nemlig slet ikke lige så høj som e-mail marketings.
For med e-mail marketing er du sikker på at få modtagerens fulde opmærksomhed, så snart e-mailen tikker ind i indbakken, og den bliver åbnet. Både fordi modtageren aktivt har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, men også fordi alle andre budskaber forsvinder med e-mails.
På sociale medier bliver vi bombarderet af forskellige budskaber hver dag, som skal kæmpe mod hinanden om din opmærksomhed. Dét slipper du for med e-mail marketing, og det er derfor en gylden mulighed for dig at kommunikere til din kernemålgruppe.
Automatiserede mails er nøglen
Vi har vist slået fast, hvor gavnligt det kan være for dig at satse på e-mail marketing. Men det hele kommer ikke af sig selv. For det er nemlig væsentligt, at du har en e-mail opsætning, der både giver rum til manuelle mails og det, man kalder automatiserede mails.
I den store e-mail marketing-verden findes der to forskellige typer mails; Manuelle mails og automatiserede mails. Manuelle mails er dem, som sendes ud manuelt i et bestemt tidsrum, fx når din virksomhed smider om sig med rabatter og gode tilbud.
Omvendt er automatiserede mails nogle, som sendes ud, hvis din målgruppe har udført en bestemt handling. Det kunne være at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Det særligt smarte ved disse automatiserede mails er, at de bliver styret af din målgruppes handlinger. Det kaldes e-mail marketing automation.
Her bliver der aktiveret såkaldte automations, hvor du som afsender selv bestemmer, hvad målgruppen skal modtage, alt efter hvilke handlinger, målgruppen foretager sig. Disse automatiserede mails kan du gøre til en del af din e-mail-opsætning og -strategi. Alt imens kan du sidde og lave en masse andet arbejde, uden at du skal sidde og sende manuelle e-mails ud hver dag.
Men det er ikke det eneste smarte med e-mail marketing automation. For med e-mail marketing automation åbner der sig en stor verden fuld af fordele, hvor du kan fange dine kunder det helt rigtige tidspunkt på deres købsrejse.
Det kan være, hvis du som webshopejer gerne vil fange den besøgende, som lagde en vare i kurven, men ikke kom videre i sit køb. Det kan også være, hvis du gerne vil sende brugeren, der lige har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, en velkomstmail.
Alt det kan du gøre ved hjælp af såkaldte flows, hvor e-mails automatisk bliver sendt ud til brugeren. Hvis brugeren ikke handler på den mail, vedkommende modtager, bliver der sendt en ny i samme retning nogle dage efter. Uden at du skal røre en finger. Smart, ik’?
Skriv en appetitvækkende emnelinje
Vi kan lige så godt slå det fast. Hvis ingen åbner dine mails, er der ikke meget ved e-mail marketing. Derfor skal du kræse og kæle om emnelinjen på dine e-mails, så den bliver netop så skarp og interessant, at din målgruppe ikke kan dy sig fra at åbne mailen.
Hvorfor er emnelinjen i e-mailen så vigtig, tænker du måske? Svaret er enkelt: Det er fordi, emnelinjen er den, der giver førstehåndsindtrykket hos modtageren. En knivskarp emnelinje kan derfor gøre, at modtagerens interesse bliver vækket, og at e-mailen bliver åbnet med lynets hast.
Og vi ved godt, der ikke er en tekstforfatter gemt i alle, når det gælder emnelinjer. Du har få ord at gøre godt med, og de skal vælges med omhu. Derfor vil vi gerne give vores 3 bedste tips til, hvordan du skriver en klik-hungrende emnelinje i dine mails:
3 tips til en skarp emnelinje
- Giv en følelse af, man ikke må gå glip af indholdet
På engelsk kalder man det “Fear of Missing Out” eller “Sense of Urgency” – nemlig det at skabe den følelse af, at man som modtager ikke må eller vil gå glip af mailens indhold. Faktisk kan en emnelinje, der gør brug af denne taktik, gøre, at modtageren ikke kan dy sig fra at åbne mailen med det samme.
Og det er jo lige netop, hvad man gerne vil have vedkommende til. At åbne mailen, så den ikke ryger direkte i glemmebogen. For at gøre det, kan du bruge sætninger som fx “Kun 24 timer tilbage – gå ikke glip af det her tilbud!” eller lignende.
- Tal til nysgerrigheden
Du kender det måske fra dig selv. Nogle gange kan vi blive så nysgerrige på noget, at det er svært at koncentrere sig om meget andet. Sådan kan du få dine modtagere til at føle, når du sender dem e-mails. Emnelinjer, der vækker nysgerrigheden, og gør, at man bare er nødt til at åbne mailen.
Prøv dog ikke at gøre din emnelinje alt for clickbait-agtig. Selvfølgelig uden at den tenderer til at blive kedelig. Brug sætninger som “Fødselsdagsgave fra os til dig *navn* – Se den her” eller andet, der gør, at modtageren aktivt skal åbne mailen for at afmystificere indholdet.
- Hold det kort og simpelt
Internettet bugner af budskaber, og hvis du skal fange din modtagers opmærksomhed, skal du fatte dig i korthed. Dine modtagere gider ikke sidde og læse en roman af en emnelinje – så brug dine få ord med omhu og vælg kun de bedste.
Faktisk kan det ofte svare sig at gøre din emnelinje så kort som overhovedet muligt. Brug mellem 0 og 10 ord – men vær opmærksom på, om hele din emnelinje kan læses på mobilversionen. For mange læser mails på mobilen i dag – og her går noget af emnelinjens længde af. Så hav altid det in mente, når du skribler på din emnelinje.
Opbyg din skabelon
En e-mail er ikke bare en e-mail med tekst sort på hvidt. Mailen består nemlig af en template, som er det engelske ord for en skabelon. Denne template er en, du selv kan designe til dit nyhedsbrev eller markedsføringskampagne.
Men det er dog en klar anbefaling, at skabelonen emmer af din virksomheds visuelle identitet, så der er en rød tråd hele vejen igennem. Og så skal den selvfølgelig være flot og skarp rent designmæssigt.
Derfor er det samtidig også bedst, at det er det samme design, din modtager møder, hver gang du sender mails ud. Andet kan skabe forvirring hos modtageren – og du kan gå glip af en gylden mulighed for at få din visuelle identitet til at indprinte sig hos din målgruppe.
Selvom du som udgangspunkt selv bestemmer designet på din template, er det et lovkrav, at man som modtager skal kunne afmelde sig dit nyhedsbrev. Ofte er afmeldingslinket at finde nede i bunden af mailen.
Med skabelonen har du god mulighed for virkelig at vise nogle af dine USP’er frem – med andre ord det, der skiller dig ud fra andre i branchen. Det kan fx være, hvis du har nogle helt formidable priser, som ikke er at finde andre steder. Så er det om at gøre opmærksom på det.
Husk desuden også altid at få dine kontaktoplysninger med og krydr e-mailen med CTA’er, så modtageren slet ikke er i tvivl om, hvordan vedkommende skal handle – og dermed konvertere!
Segmentér listen af tilmeldte
Vi har allerede været inde på det, men det er alfa og omega at kende sin målgruppe. Det nytter nemlig ikke noget at skyde med spredehagl, når vi snakker marketing – og heller ikke e-mail marketing!
Derfor skal du ikke bare sende dit nyhedsbrev ud til alle de tilmeldte på din liste. Udvælg nogle i listen, som passer særlig godt til dit nyhedsbrev, og fokusér på dem. Kend dit publikum og skriv dig direkte ind i deres hjerter. For det er ikke så sandsynligt, at alle tilmeldte på din liste er kvinder i 40’erne og med bopæl i hovedstadsområdet. Derfor skal alle dine mails heller ikke målrettes efter det.
Segmenterer du ikke i dine maillister, kan du risikere, at flere og flere tilmeldte kommer til at trykke på afmeldingslinket. Og det er bestemt ikke noget, man har lyst til! Derfor skal du altid have segmentering af din mailliste for øje. Det giver både en højere klik- og åbningsrate, ligesom der er mindre risiko for, at dine tilmeldte melder sig af nyhedsbrevet.
Vælg din e-mail marketing-platform
Bevæger du dig ud i den store e-mail marketing-verden, skal du vælge en e-mail marketing-platform, som alle dine mails tager afsæt i. Men der findes et væld af e-mail marketing-platforme, og hvordan finder du lige ud af, hvilken du skal sende dine mails fra?
Først og fremmest skal du vælge den platform, der giver mest mening for dig og din forretning. De kan nemlig alle noget forskelligt og har diverse fordele og ulemper alle sammen. Dog tillader vi os hovedsageligt at komme omkring den platform, som hedder Mailchimp, da det sandsynligvis er den, du kommer til at have mest gavn af i opstartsprocessen med e-mail marketing. Især hvis du er en nyopstartet webshop.
For lige at komme omkring dine muligheder med e-mail marketing-platforme, giver vi dig det store overblik over to af de mest populære her:
Mailchimp – For den nystartede webshop
Mailchimp er en e-mail marketing-platform, der simpelthen ikke er til at komme udenom. For du finder ikke en mere brugervenlig eller billig platform, der nærmest er skræddersyet til nystartede webshops, som enten har ingen eller blot få tilmeldte til nyhedsbrevet. Det er ikke underligt, at mange af vores kunder er særligt glade for Mailchimp.
Med Mailchimp kommer du hurtigt i gang med e-mail marketing – og som en ekstra bonus er det ganske gratis at benytte sig af. Det gælder dog kun, mens du har under 2000 tilmeldte – men det er stadig en kæmpe fordel for dig.
Vil du gerne klæde dig selv bedst muligt på, anbefaler vi hos Aveo dog, at du vælger Mailchimps standardløsning. Denne løsning koster ca. 100 kr., hvis du har under 500 tilmeldte, men på trods er det en ret fordelagtig pris på en e-mail marketing-platform.
Med deres standardløsning får du ikke bare en platform, du kan hoste din e-mail server igennem (og dermed undgår at skulle takle tekniske problemer) – du får også nogle gode features med. Disse features giver dig fx mulighed for at blive klogere på din målgruppe, se hvad du har af muligheder for retargeting og meget mere.
Måske du godt kan fornemme, at vi er ret begejstrede for Mailchimp? Det er vi ikke ene om – for det er vores kunder også!
Active Campaign – For virksomheden med en salgsafdeling
Active Campaign er en slags Rolls-Royce inden for e-mail marketing. Active Campaign er nemlig specielt udviklet til leadgenerering, og det er derfor en e-mail marketing platform, der er genial for virksomheder, som gerne vil leadscore og ringe leads op på det helt essentielle tidspunkt. Med andre ord er Active Campaign en platform som Mailchimp – bare mere kompliceret og intelligent.
Active Campaign er en særdeles effektiv e-mail marketing-platform, som kan fange leads, når de er allermest varme. Derudover har Active Campaign flere automatiseringsmuligheder sammenlignet med Mailchimp. Det gør bl.a., at denne platform åbner op for flere muligheder, hvis man arbejder med mere komplekse flows.
Klar til din e-mail markedsføring?
Vi håber, at du føler dig godt klædt på til at give den en skalle med din e-mail marketing. Uanset om du selv skal sidde og nørkle med automations og templates, eller om du skal have kyndig bureau-hjælp. Vi har i hvert fald gjort vores ypperste for at give dig et godt overblik over hele den store e-mail marketing-verden.