Aveo ApS er fusioneret med Auxo ApS og CVR-nr er ændret til 34877939. Der sker ingen ændring med eksisterende aftaler

Kom til tops med disse 22 SEO-værktøjer i 2022

Det kan være svært, hvis ikke nærmest umuligt, at udføre godt SEO-arbejde uden at have værktøjer til at hjælpe dig. I denne artikel gennemgår vi 22 af de bedste værktøjer, så du bl.a. kan komme i gang med:

  • Title Tag og metabeskrivelse
  • Søgeordsanalyser
  • Konkurrentanalyser
  • Tjekke dine SEO-rangeringer
  • Tekniske analyser

Vi kommer både til at gennemgå betalte og gratis værktøjer. 

Nogle af værktøjerne tilbyder både en betalt og en gratis version, hvor den betalte kan mere end gratis versionen. De 22 værktøjer er ikke nødvendigvis de allerbedste SEO-værktøjer, men de fælles for dem alle er at de er redskabet til at komme til tops i Google.

Her får du ikke en udførlig guide til, hvordan du bruger SEO-værktøjerne, men derimod et hurtigt overblik over, hvilke værktøjer der er tilgængelige, samt hvad de kan bruges til.

Lad os dykke direkte ned i nogle af de gode allround SEO-værktøjer.

Allround SEO-værktøjer

Vi starter med at gennemgå nogle værktøjer, der kan utrolig mange ting. Det er værktøjer rigtig mange specialister og virksomheder sværger til, når de skal analysere diverse ting inden for digital markedsføring. 

Ahrefs (Betalt)

Ahrefs er et af det mest udbredte allround SEO-værktøjer. Ahrefs kan især:

  • Vise dine egne, og konkurrenternes nuværende rangeringer
  • Understøtte ens søgeordsanalyse
  • Lave en udførlig linkanalyse af din side eller dine konkurrenter

Jo mere du betaler for Ahrefs, jo større analyser kan du lave derinde, og jo mere kan du følge med i historiske metrics ved diverse analyser såsom site explorer, keyword explorer samt content explorer.

Site explorer giver dig udførlig information om en specifik side. Her kan du især analysere på, hvad den pågældende hjemmeside rangerer på eller har fået af links.

Keyword explorer giver dig mulighed for at undersøge, hvor mange søgninger der er på et søgeord, hvilke relaterede søgeord der findes samt kan du få et overblik over, hvilke konkurrenter der ligger og rangerer på dette søgeord.

Content explorer er din mulighed for at undersøge trenden af et søgeord eller et emne. Her kan du også se, hvem der har udgivet artikler inden for et vist tidsrum og derved få idéer til egne artikler eller mulige linkmuligheder.

Med Ahrefs kan du lave rigtig mange analyser, der gør dig bedre klædt på til at blive mere konkurrencedygtig i din søgemaskineoptimering

Ahrefs er et rigtig godt betalt SEO-værktøj, som helt klart er pengene værd, hvis du arbejder seriøst med din SEO. De analyser, som den betalte version af Ahrefs tilbyder, er næsten umulige at efterligne med gratis værktøjer. Særligt på link fronten gør Ahrefs det helt suverænt, og det er nok det førende værktøj på markedet inden for linkanalyse.

SEMRush (Betalt)

Semrush er endnu et rigtig godt allround værktøj i SEO-verdenen, som rigtig mange bureauer bruger. Semrush halter bagefter Ahrefs i forhold til linkanalyse, men er til gengæld gået all in på at skabe et SEO-værktøj, der virkelig gør sig bemærket inden for indholdsanalyse.

Med SEMRush får du især mulighederne for:

  • At få indsigt i din synlighed på Google
  • At se effekten af det indhold du gerne vil skrive, men også har skrevet på din side
  • At finde relevante søgeord til din søgeordsanalyse
  • At se dine konkurrenters strategier

Særlig med sin SEO Writing Assistant og hele indholdet i content marketing delen af SEO, gør SEMRush sig ekstra bemærket. Dette er næsten i sig selv alle pengene værd, hvis du sidder og skal skrive meget tekst.

Searchmetrics (Betalt)

Searchmetrics er et meget alsidigt alt-i-en SEO-værktøj, der især er kendt for sit store mængde datasæt i USA. Inden for de danske grænser er searchmetrics lidt mere udfordret og ikke lige så udbredt.

I det store og hele kan Searchmetrics dog meget af det samme som SEMRush i form af linkanalyse, søgeordsanalyse, dine indgående links samt tjek af dine konkurrenter på disse parametre.

SEO PowerSuite (Gratis/Betalt)

SEO PowerSuite er et specielt stykke værktøj, der faktisk indeholder fire rigtig stærke softwareprogrammer med hver sin niche. Hvor de tre foregående værktøjer findes i browseren, så er dette altså fire programmer, du henter ned på din computer – Både Mac og PC. Du kan noget mere med den betalte version i forhold til crawling af URL’er samt historisk data. Med det sagt, så er den gratis version ganske udmærket og helt sikkert et kig værd.

Rank Tracker

Dette stykke software siger lidt sig selv i navnet. Den giver dig et overblik over dine rangeringer på Google og den efterfølgende historik på dem, når du har indtastet dem.

Du har også mulighed for at overvåge dine konkurrenters placeringer, så du kan se om de lige pludselig har lavet noget effektivt, der har fået deres rangeringer til at stige.

SEO SpyGlass

Med SEO SpyGlass får du dybdegående linkanalyse, hvor du kan se indgående links til din egen side eller konkurrenters. Du har også mulighed for at lave en side-om-side sammenligning med en af dine konkurrenter.

WebSite Auditor

Her kan du få den til at crawle din side og få en masse detaljeret statistik om eventuelle tekniske problemer og dit indhold på siden.

Du kan især se informationer omhandlende:

  • Tekniske fejl
  • Onpage optimeringer
  • Antal ord på siden
  • Sidestrukturen

Det er altså en rigtig nem og overskuelig måde at få en masse informationer om din hjemmeside. Så kan du se, hvor du først skal sætte ind henne i din optimering.

LinkAssistant

LinkAssistant er til for at lave effektiv link outreach, så du kan skaffe de bedste links til din side. Du kan finde links, der peger på dine konkurrenter, som du måske også kunne få. Herudover kan du se, hvilke sider der muligvis kunne linke til dig, som er høj autoritære inden for din niche

SEO-værktøjer til søgeordsanalyse

Her får du nogle af de bedste værktøjer, som er dedikeret udelukkende til søgeordsanalyse. De er derfor nogle gode værktøjer at tage i brug, når du skal starte din analyse. Allround værktøjerne ovenfor kan herefter være med til at inspirere, hvilke søgeord du skal kigge efter. 

Fælles for dem alle er, at du kan se volumen for de søgeord, du indtaster. Hvilke værktøjer der er helt præcise og rigtige er der mange delte meninger om. Men fælles for dem er i hvert fald, at de kigger 12 måneder tilbage, og giver deres bud på det antal søgninger der så gennemsnitligt har været på det bestemte søgeord.

Du kan læse mere her, hvis du vil du have en decideret trin-for-trin guide til, hvordan du kan lave din søgeordsanalyse.

Google Keyword Planner (Gratis)

Google Keyword Planner er teknisk set gratis, men for at få de helt præcise data skal du have nogle Google annoncer kørende.

Når du indtaster et eller flere søgeord ind i værktøjet, får du et indblik i, hvor mange søgninger det enkelte søgeord i gennemsnit har haft de sidste 12 måneder. Men du får ikke kun dette data, men ligeledes en liste med søgeord, der minder om dem, du har indtastet. Disse søgeord afspejler en søgehistorik inden for det samme område som dit ord, og de kan derfor være interessante at kigge igennem.

Du kan også finde forslag til søgeord ved at indtaste en hjemmesides adresse ind

Google Keyword Planner er et rigtig godt start værktøj til din søgeordsanalyse.

Storybase (Betalt)

Storybase er et godt alternativ eller supplement til de to ovenstående samt allround værktøjerne. Her kan du især få lidt mere long tail søgefraser og spørgsmål belyst.

Answer The Public (Gratis/Betalt)

Answer The Public lader dig indtaste et søgeord eller frase og giver dig herefter en oversigt over alle de søgeord, som din målgruppe muligvis ville bruge/anvende. Den inkluderer også en længere oversigt over diverse hv-spørgsmål, folk måtte have.

Det giver dig derfor en rigtig god inspiration til, hvilke søgeord du kan skrive ind i Keyword Planner eller et af de andre værktøjer nævnt i denne artikel.

SEO værktøjet er betalt, men du kan indtaste 2 søgninger om dagen helt gratis.

Værktøjer til rangeringsanalyser

Der findes mange forskellige værktøjer til at tjekke dine rangeringer. Udover allround værktøjerne nævnt tidligere, så sætter vi fokus på to af de betalte værktøjer, som nærmest udelukkende beskæftiger sig med placeringer af søgeord.

Når det kommer til dine placeringer, så findes der ikke nogle gode gratis værktøjer, du kan bruge, så her skal du op ad lommen med nogle penge. Det er til gengæld givet rigtig godt ud, da det er umuligt at vurdere dine indsatser uden at kunne se, hvordan det går med SEO-placeringerne.

Accuranker (Betalt)

Med Accuranker får du et dansk udviklet stykke værktøj, der er førende i Danmark inden for Rank Trackere. Det er et simpelt stykke SEO-værktøj, men dermed ikke sagt, at det ikke er komplekst inde bagved og har utrolig stor mængde data.

Via deres store mængde data får du utrolig hurtige resultater og kan nemt følge med i dine rangeringer dag for dag. Her får du også noget af det mest præcise data, du kan komme i nærheden af.

Du kan integrere det med Search Console, Google Analytics, Data Studio og meget mere.

SE Ranking (Betalt)

SE Ranking er et andet førende Rank Tracker værktøj, der vinder mere og mere frem. Det er især rigtig prisvenligt, når man tænker på, du ikke alene har muligheden for at holde styr på dine rangeringer, men ligeledes får adgang til de to værktøjer: Competitive Research og Keyword Research. 

Med dem kan du finde ekstra inspiration i forhold til søgeord til din søgeordsanalyse. Du kan også undersøge, hvilke søgeord dine konkurrenter bruger, samt deres placering på søgeordene. Dette gør du ved at sætte konkurrentens hjemmesideadresse ind på Competitive Research.

Egentlig betragter SE Ranking sig selv som et All-In-One SEO-værktøj, men deres hovedydelse, og den der bliver brugt mest, er Rank Trackeren, som er rigtig intuitiv og lige til at gå til.

Her kan du også integrere med Search Console, Google Analytics, Data Studio m.m.

SEO-værktøjer til indholdsoptimering

Det er ikke mange værktøjer, der beskæftiger sig udelukkende med indholdsoptimering, hvor det ikke er en del af et overordnet allround tool såsom SEMRush, Moz og SEO Powersuite. Men vi har alligevel samlet tre stykker, vi gerne vil fremhæve, som gør et godt stykke arbejde inden for deres egen niche.

Yoast SEO (Gratis)

Yoast SEO er helt sikkert et af de mest populære og veludviklet plugins til WordPress. Her får du især muligheden for at udvikle din On-Page SEO.

Udover at Yoast gør en masse ting inde bagved på din WordPress side, såsom struktureret data, så har du også muligheden for at få analyseret dine landingssider.

Dine sider bliver især analyseret i forhold til mængden af tekst, billederne, interne links, udgående links, overskrifter, læsbarhed. Det eneste du skal gøre er at indtaste den søgning, du vil blive fundet på og så analyserer Yoast din side for dig. Den laver ikke arbejdet for dig, men giver dig et indblik i, hvor du skal sætte ind henne på den givne søgning du har skrevet ind.

OBS: Husk altid, at Yoast bare er en guideline, og du ikke nødvendigvis skal følge Yoast 100%. Vi har skrevet en guide til, hvordan du bruger selve Yoast lige her

Siteliner (Gratis/Betalt)

Siteliners primære opgave er at sørge for, at du ikke har duplikeret indhold på din side. Dette er det eneste SEO-værktøjet kan, men det er til gengæld også fænomenal til det. For hver af dine landingssider kan du se procentdelen af, hvor meget af siden der er duplikeret på andre sider af hele din hjemmeside.

Du kan, med gratis versionen, analysere op til 250 sider på én gang, mens du med den betalte version kan analysere 25.000 sider. Gratis versionen er nok for de fleste.

Thruuu (Gratis/Betalt)

Thruuu giver dig muligheden for at analysere Googles søgeresultater på det søgeord, du skriver ind. Her får du indsigt i, hvordan de første eksempelvis 10 resultater klarer sig på forskellige parametre såsom: Title Tag, metabeskrivelse, antal ord, overskriften på siden og meget, meget mere.

Det giver altså et rigtig hurtigt og overskueligt overblik over, hvordan toppen af dit søgeresultat ser ud. Thruuu er en rigtig god komplementering til dine analyser i forhold til indholdet på din side.

Du skal oprette en bruger for at kunne tjekke i Danmark. Med en gratis bruger har du op til 10 analyser om måneden.

Tekniske SEO-værktøjer

Teknisk SEO kan være en svær størrelse, men der findes nogle værktøjer, der trods alt kan hjælpe lidt. Værktøjerne vi kommer til at nævne, vil i større og mindre grad hjælpe dig til at opfange de tekniske fejl, der måtte være på din side.

Google Search Console (Gratis)

Google Search Console kan sige en hel del om din side, hvor især fejl og forbedringsmuligheder spiller en stor rolle. Her kan du se om Google vurderer din side som værende mobilvenlig, om din side er langsom eller om der er diverse andre tekniske fejl såsom 404, indekseringsproblemer eller andet.

Alt dette kan du både få analyser om overordnet, men du kan også dykke ned på hver enkelt landingsside du måtte have.

Du kan i øvrigt bruge Google Search Console til at finde ud af, hvilke søgninger folk finder dig på. Det er også her, du kan indsende dine side til Google igen og på den måde bede Google om at indeksere dine sider.

Dette er et must-have for alle virksomheder, der ejer en hjemmeside.

Screaming Frog (Gratis/Betalt)

Med Screaming Frog får du et analyseprogram 360 grader rundt om din side. Her får du overblik over indekseringsproblemer, døde links, dine overskrifter, metabeskrivelser, Title Tags, redirects, billeder og meget, meget andet. Der er nærmest ikke det, som Screaming Frog ikke giver dig et overblik over, når det kommer til strukturen på din eller konkurrenters sider.

Med gratis versionen kan du analysere op til 500 sider på ét domæne

Google PageSpeed Insights (Gratis)

Google PageSpeed Insights er et gratis Google værktøj til at analysere hastigheden på din side. Her kan du få scannet hele dit domæne og få vurderet din side ud fra Core Web Vitals. 

Her får du en score fra 0 til 100 og en masse optimeringsforslag til, hvordan du kan få hastigheden til at blive bedre. Afhængig af hvor dårligt dit site er, så kan det være meget tekniske ting.

Tools Pingdom (Gratis)

Tools Pingdom er et rigtig godt supplement til netop Googles eget værktøj, da du her får en mere detaljeret visning af, hvordan din side loader, samt hvor hurtigt det egentlig går i praksis.

Husk at vælge enten London eller Frankfurt, når du tester.

GT Metrix (Gratis)

GT Metrix minder rigtig meget om Tools Pingdom, men her får du det meget mere detaljeret. Her har du også mulighed for at se en video af, hvordan din side loader.

Du skal oprette en bruger for at kunne indstille, hvor du gerne vil analysere fra. Det er dog gratis.

En god idé er at tage alle værktøjerne, der siger noget om din hjemmesides hastighed i brug, så du danner dig det bedste overblik over din hastighed.

Dataindsamlingsværktøjer

Der findes rigtig mange værktøjer til at indsamle data, men vi vil her kun komme ind på gratis versionerne fra Google, som alle kan bruge.

Google Analytics (Gratis)

Google Analytics er nok et analyseværktøj, som langt de fleste kender. Det er et gratis SEO-værktøj fra Google, hvor du kan se rigtig mange informationer om dine besøgende. Her kan du bl.a. se, hvor mange der besøger din side, hvor de kommer fra, hvor de konverterer fra (hvis det er sat op), ehandelssporing (hvis det er sat op),hvilke landingssider de besøger, hvor mange sider de besøger, hvor længe de er der og meget, meget mere.

En Google Analytics profil er noget ALLE hjemmesider skal have. Heldigvis er det enkelt og gratis at oprette sådan en, du skal blot finde en guide til oprettelsen på Google.

Google Tag Manager (Gratis)

Google Tag Manager giver dig utrolig mange muligheder for at indsamle din data eller gøre forskellige ting med din data. For at indsamle data via Google Tag Manager skal du opsætte bestemte tags. Disse tags opsættes til at spore bestemte ting, der udføres på hjemmesiden Dette kunne være, at den skulle registrere, når kunder ringer, sender en mail, udfylde en kontaktformular eller noget helt andet. 

Når handlingen så sker på hjemmesiden eller webshoppen, så vil dette udløse dit opsatte tag og dataene vil blive overført til dit analyseværktøj – formentlig Google Analytics. 

Gode extensions til din browser

Her på falderebet af artiklen vil vi lige liste tre gode browser extensions op, som du kan benytte dig af til dit SEO-arbejde.

SEOQuake (Gratis)

SEOQuake giver en række SEO-oplysninger, når du surfer rundt på forskellige websites direkte i dit vindue. Her får du altså en masse relevant data såsom søgeordstæthed, indgående og udgående links og mobilvenlighed.

Du kan også åbne for en specifik side via extension ikonet og få deres søgeordstæthed i et separat vindue samt om søgeordet indgår i overskriften, Title Tagget og metabeskrivelsen.

KeyWord Everywhere (Gratis/Betalt)

KeyWords Everywhere minder lidt om SEOQuake, men de præsenterer analyserne på en lidt anden måde og har fokus på lidt andre ting.

På Google får du blandt konkurrence, trend data, relaterede søgninger, hvad folk også søger efter samt long-tail søgeord direkte i resultaterne (ude i højre side af søgeresultaterne).

Udover dette kan du også få analyseret forskellige sider på baggrund af søgeordstæthed, overskrifter, antallet af ord, rangeringer samt analyse af siden rent teknisk.

Med den betalte version er det muligt at få indblik i meget mere data og bruge flere af deres værktøjer.

Conductor (Gratis/Betalt)

Conductor giver dig mulighed for rigtig hurtigt at undersøge en specifik landingsside for blandt andet Title Tag, metabeskrivelse, læsbarhed og tjek af basale tekniske ting på siden. Det bedste man dog kan bruge Conductor til er at se, hvad siden rangerer på (gratis versionen giver 5 søgninger om dagen).

SEO-værktøjer giver dig et bedre overblik

Nu spørger du måske dig selv, om du skal bruge nogle af disse ovenstående SEO-værktøjer? De er langt fra alle livsnødvendige, men det er en rigtig god idé at gøre brug af i hvert fald 1-2 inden for hver af deres felt, da det gør det meget nemmere at udøve SEO-magi på dine sider. Prøv i hvert fald at give dem et skud og se om det kan hjælpe dig med dine søgemaskineoptimeringer.

Det kan endda være decideret umuligt at vide nogle ting uden værktøjerne. Du kan for eksempel ikke vide, om der er større tekniske udfordringer på dit site, samt hvor mange der rent faktisk linker til dig eller dine konkurrenter. SEO-værktøjerne er derfor en essentiel del i dit kontinuerlige SEO-arbejde. I mange tilfælde er det også en rigtig god idé at investere i nogle af de betalte værktøjer, som trods alt giver nogle lidt større fordele.

Husk, at et SEO bureau ofte betaler for mange af disse værktøjer, og du derved sparer denne udgift.

FAQ

Hvad er et SEO-værktøj?

Et SEO-værktøj er et stykke værktøj, der hjælper dig med din SEO optimering. Det er med disse værktøjer du undersøger enten din egen hjemmeside eller dine konkurrenters. Her kan du analysere og optimere ud fra søgeord, problemer på siderne, dit indhold, links og meget, meget mere. Hvilke værktøjer du skal gøre brug af, afhænger af hvad du skal analysere og hvordan dit budget er.

 Hvor meget koster SEO-værktøjer?

Det er vidt forskelligt hvad et stykke værktøj koster. Jo bedre værktøjet er, og jo mere tid det kan spare dig for, jo mere koster det ofte også. Er du en lille forretning kan du komme rigtig langt med gratis versionerne af de forskellige værktøjer, da du heller ikke nødvendigvis har brug for at analysere +1000 sider for en masse ting.

Kasper Rud
Head of Marketing
kr@aveo.dk 70 40 40 50
Sidst opdateret:
04 / 10 / 2023
SEO