Aveo ApS er fusioneret med Auxo ApS og CVR-nr er ændret til 34877939. Der sker ingen ændring med eksisterende aftaler

Lær at lav en søgeordsanalyse

Hvis du har arbejdet lidt med SEO-optimering af en hjemmeside eller webshop, er du sikkert stødt på ordet “søgeordsanalyse” en gang eller to. Men hvad er det egentlig, og hvordan laver du sådan en søgeordsanalyse?

I denne artikel vil du få en udførlig gennemgang af, hvad en søgeordsanalyse er, og hvordan du laver en, der er målrettet din egen virksomhed.

Artiklen kan du bruge som information og inspiration til dit arbejde med selve søgeordsanalysen, eller som en step-by step guide indtil du står med det færdige produkt i hånden.

 God arbejds- og læselyst.

Hvad er en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse er en analyse, hvor du, ved hjælp af forskellige værktøjer, finder frem til de ord, som folk bruger, når de søger på nettet.

Søgeordsanalysen skal være med til at give dig et indblik i, hvor mange der søger på specifikke ord, samt hvor meget konkurrence der er på de enkelte ord. Dette overblik er vigtigt for at vide, hvor det giver mening at lave SEO-optimering eller Google Ads-kampagner.

Med andre ord får du et indblik i, hvilke ord den søgende bruger for at finde dine produkter eller services. Med en god søgeordsanalyse kommer du altså ikke til at spilde tid og penge på at optimere imod irrelevante søgeord. 

En søgeordsanalyse kan både laves til en webshop, en hjemmeside og en blog, ligesom den også er nyttig uanset om formålet med den er SEO-optimering eller Google Ads-kampagner.

Hvorfor er søgeordsanalysen så vigtig?

Vi forstår godt, at du måske stiller dig selv spørgsmålet: “Hvor vigtig er en søgeordsanalyse?”

Svaret på spørgsmålet er, at en søgeordsanalyse er meget vigtig. Og hvorfor en søgeordsanalyse er så vigtig, kommer vi ind på her i afsnittet. 

Vælger du blot et søgeord til din side, som du tænker har mange søgninger, kan det gå tre veje.

  1. dit ord har mange søgninger, men det er for generelt et ord eller også er konkurrencen alt for hård til, at det giver mening at optimere mod ordet.
  2. søgeordet har 0 søgninger, hvorfor det er helt irrelevant at optimere imod.
  3. du har ramt plet, og din hjemmeside eller webshop får flere besøgende.

Selvom mulighed 3 lyder rigtig god, er det sjældent, at man er heldig nok til lige at finde det helt rigtige søgeord uden et grundigt stykke arbejde med søgeordsanalysen.

Uden en søgeordsanalyse risikerer du altså at optimere mod ord, der enten er urealistiske at få gode placeringer på eller søgeord, der ingen søgninger har. Det kan derfor ikke betale sig i hverken tid eller penge, at du blot vælger det søgeord, som du tænker passer godt til din landingsside. 

Vi anbefaler, at du laver en god og grundig søgeordsanalyse, så du er sikret det bedste resultat, når du begynder optimeringen. Den gode søgeordsanalyse betyder nemlig, at du kan ramme plet med et godt og relevant søgeord.

Hvordan du laver en god søgeordsanalyse, skal vi nok guide dig igennem lidt senere i artiklen.

Hvad er et søgeord?

Inden vi dykker ned i guiden til, hvordan man laver en søgeordsanalyse, er det vigtigt først at forstå, hvad et søgeord er.

Et søgeord er det ord, som brugerne skriver, når de søger efter noget på søgemaskiner som fx Google. Mangler du en gryde, vil du formentlig skrive ”gryde”, når du skal finde en på nettet. Dermed bliver ordet “gryde” et søgeord for det, du mangler.

​​Et søgeord kan bestå af blot et ord, som det var tilfældet ovenfor med gryden, men det kan også bestå af flere ord eks. ”gryder til induktion”. I den forbindelse snakker man om short tail søgeord og long tail søgeord. Her er short tail søgeordet “gryde” og long tail søgeordet er “gryder til induktion”

Short tail søgeord har ofte flere søgninger, men det er også sværere at få en god rangering på disse ord, særligt hvis ens webshop er forholdsvist ny, og antallet af produkter er begrænset. I sådanne tilfælde kan long tail søgeord være en stor fordel, da de som oftest har færre søgninger og dermed også mindre konkurrence fra andre store virksomheder.

Derudover er brugerne som oftest ikke kommet særlig langt i købstragten, når de blot anvender short tail søgeord. Her vil det tit være informationer, som brugerne er på udkig efter.

I både short tail-søgningen og long tail-søgningen er det vigtigt, at du overvejer relevansen af søgeordet, ift. det du tilbyder brugerne. Et relevant søgeord er ikke det samme, alt efter om du har en webshop, en hjemmeside eller en blog.

Desuden er det vigtigt at understrege, at søgeord kan blive for generelle. Sælger du fairtrade, økologiske og mørk chokolade, vil ordene “økologisk” og “fairtrade” ikke være gode søgeord, da de simpelthen favner for bredt. “Økologisk” kan både omhandle tøj, korn, chokolade, ris, cremer osv. 

Enkeltstående tillægsord er næsten aldrig relevante søgeord. Er du fx en maler, der tilbyder at male vægge billigt, så vil tillægsordet “billig” ikke sige særlig meget om din service, da billig kan beskrive både genstande og ydelser. Bruger du derimod søgeordet “billig maler”, er du på rette spor.

Nu ved du, hvad et søgeord helt præcist er, og du er formentlig mere end klar til at gå i krig med en søgeordsanalyse til din egen side. Vi vil derfor i det følgende gennemgå step-by step, hvordan du udarbejder en god analyse af relevante søgeord.

Guide til Søgeordsanalyse

I de kommende afsnit vil vi tage dig i hånden, så du lærer, hvordan man laver en god og gennemarbejdet analyse af relevante søgeord. Søgeordsanalysen er en forudsætning for, at du kan lave god og relevant SEO-optimering på dine sider. Er du i tvivl om, hvordan SEO hjælper dig med at få bedre placeringer på Google, anbefaler vi, at du læser vores artikel om, hvad SEO er.

For at gøre det nemmere i guiden har vi valgt at bruge et tænkt eksempel gennem de forskellige steps i søgeordsanalysen. Analysen vil derfor være målrettet at finde relevante og realistiske søgeord til en guldsmed, der lige har lanceret en webshop.

I søgeordsanalysen kommer vi ikke til at tage udgangspunkt i alle de kategorier, som en guldsmed kan have på en webshop, men derimod én kategoriside henvendt en smykketype. Guiden skal derfor udføres på alle de kategorier, som du ønsker at optimere på. 

Step 1: Skab et overblik

Når du har besluttet dig for at SEO-optimere din webshop eller hjemmeside, er det altid en god idé først at danne sig et overblik. Overblikket skal både omhandle, hvilke sider du helt konkret vil optimere på, samt hvilken søgningstype, du ønsker at henvende dig til.

Typisk snakker man om, at der findes fire overordnede søgninger:

  1. Informationssøgningen
  2. Navigationssøgningen
  3. Researchsøgningen
  4. Transaktionssøgning

Hver af disse søgninger har forskellige formål for brugerne.

Ved en informationssøgning er det tit søgeord, der er spørgsmål med hv-ord. Det kan være søgningen om noget historisk, en step-by step guide, generel information om sygdomme, planter osv.

Eksempler på informationssøgninger kan være: “ hvordan skifter man dæk på sin cykel” og “hvorfor gider mit barn ikke spise grøntsager”. 

Ved en navigationssøgning er søgeordene ofte præget af meget specifikke søgeord, da brugerne godt ved, hvad de specifikt søger efter. Søgeordene indeholder derfor ofte faktorer som brandnavne, bynavne, gadenavne o.l.

Eksempler på navigationssøgninger er: “Maler København” og “Nike sko”

Researchsøgningen er tit brugerne, der endnu ikke er sikker på, hvorvidt de skal købe produktet, eller om de eksempelvis skal vælge et andet produkt frem for dit. Derfor kan søgeordene indeholde ord som anmeldelser, videoanmeldelse, test, værste og bedste + produkt osv.

Eksempler på researchsøgninger: “test af brødrister”, “ bedste ansigtscreme”, “værste restaurant i Vejle”

I den sidste søgning, transaktionssøgningen, er brugerne langt i købsprocessen. De har alle informationer, og de er nu klar til at købe. Søgeord, der er særlig relevant for denne søgning, er: køb, pris, tilbud, billig, udsalg osv.

Eksempler på transaktionssøgning: “ Køb gryder”, “ Iphone udsalg”

Når du præcist ved, hvilken søgning dine søgeordsanalyse skal henvende sig til, er det nemmere at gå i gang med analysen.

Nu kan du åbne et excel-ark, et dokument eller hvad du arbejder bedst i. Her skal du skrive de sider ned, som du ønsker at lave optimering på. Dette hjælper dig med at danne et overblik over, hvor mange søgeord og emner du skal lede efter, når du sidder med de forskellige hjælpeværktøjer foran dig.

Har du en webshop med hundredvis af varer, er det ikke nødvendigt at lave optimering på alle disse sider. Du kan derimod vælge kategorier eller varer, du ved, der er særlig stor interesse for og dermed koncentrere dig om disse.

Har du en hjemmeside, kan du ligeledes vælge de sider ud, der har den største interesse fra begyndelsen. Tilbyder du en service, er det derfor en idé at starte med optimering på den service, der i forvejen giver dig mest trafik selv uden den store optimering.

Vi anbefaler, at du går efter de lavthængende frugter først. Små optimeringer på en side, der uden noget arbejde har fået en god placering, kan betyde endnu bedre placeringer med ganske lidt arbejde. Start derfor altid her for din egen skyld.

I vores eksempel med guldsmeden vil en oversigt kunne se sådan ud:  

Her ses overkategorierne og de 16 underkategorier, der forhandles i den imaginære guldsmed. Der er altså 16 landingssider, der kræver et søgeord. 

Hvis du er god til at holde overblikket, kan du sagtens arbejde videre med alle dine kategorier, men er du ny i denne verden, anbefaler vi, at du udvælger 5-8 sider, som du vil starte med at optimere på.

Du kan altid gå tilbage til din oversigt og arbejde videre med nye sider, når du har optimeret på de første sider. Desuden har Google ikke et krav om, at alle dine sider skal være SEO-optimeret på samme tid – tværtimod kan det være en fordel, at du optimerer på siderne hen ad vejen. På den måde har Google mulighed for at indeksere dine ændringer bid for bid.

Det er selvfølgelig vigtigt, at dine sider har et layout, der matcher resten af siden, at siderne ikke står fuldstændig ufærdige hen, samt at der ikke er nogle 404-sider.

Step 2: Brainstorm søgeord

Nu når du har dannet dig et overblik over, hvilke sider du vil optimere på, er det tid til at brainstorme søgeord. I denne proces skriver du så mange forskellige søgetermer, som du kan finde på til hver af underkategorierne. Her kan du både inddrage long tail og short tail søgeord.

Har du en hjemmeside, kan long tail søgeord indeholde ord som: “dygtig”, “erfaren”, “professionel”, “effektiv”, “tilbyder” osv.

Har du en webshop, kan long tail søgeord indeholde ord som: “billig”, “tilbud”, “køb”, “køb online” osv.

Når du brainstormer, kan du bruge et lille trick med at sætte dit overordnede søgeord ind i Googles søgefelt og se, hvad der kommer op. Det prøver vi her med ordet “guldring”.

Her ses Googles forslag til søgeord, som andre har søgt på i forbindelse med ordet “guldring”. Her får vi altså et ganske gratis indblik i, hvad andre brugere tidligere har søgt på i forbindelse med vores søgeord.

Resultaterne finder du på Googles forside samt i bunden af den søgning, du har lavet. I ovenstående eksempel er der uden tvivl søgeord, som er relevante for guldsmeden, der ønsker at optimere siden om guldringe.

Når du brainstormer søgeord, kan det ligeledes være en god idé at spørge venner og familie, hvordan de vil finde frem til din service eller dit produkt på Google. På den måde finder du måske frem til beskrivende ord om din virksomhed, du ikke selv havde tænkt over.

En hurtig brainstorm af guldsmeden kunne se sådan ud:

Eksemplet er resultatet af en hurtig brainstorm, og du vil formentlig kunne finde en liste, der var længere end eksemplet ovenfor.

At skrive alle tænkelige forslag ned nu hænger sammen med analysens næste step, nemlig værktøjerne. Mange af de nuværende værktøjer viser dig nemlig ikke blot, hvor ofte de forskellige ord bliver søgt på, men ligeledes ord, der relaterer sig til det ord, du har sat ind i værktøjet.

Har du derfor ikke lavet en liste med forslag selv, vil du hurtigt kunne komme til at have en liste, hvor mange af søgeordene relaterer sig til hinanden, og relevante søgninger kan derfor gå tabt i værktøjernes sammenligning.

Når du brainstormer efter relevante søgeord, kan du med fordel tage et kig på dine konkurrenter. Kender du ikke dine konkurrenter i forvejen, kan det være godt givet ud, hvis du undersøger, hvem der ellers opererer på samme marked som dig.

Når du ved mere om, hvem dine konkurrenter er, kan du nemlig lære af dem. Hvilke søgeord bruger de, og hvordan er deres side opbygget? Vi anbefaler på ingen måde, at du kopierer dine konkurrenter hverken ift. søgeord eller design, men det kan være en fordel at lade sig inspirere af virksomheder, hvor det allerede går godt.

Konkurrentanalyse kan desuden være en rigtig god idé i forbindelse med brug af værktøjer. I mange af værktøjerne kan du nemlig undersøge, hvilke søgeord dine konkurrenter optimerer på, samt de ord de helt naturligt bliver eksponeret på. Dette kan give dig et indblik i, hvordan din målgruppe søger emner frem hos dine konkurrenter.

Step 3: brug værktøjer

Der er dog flere værktøjer, der ikke blot tilbyder relaterede søgninger, men også helt andre og gode søgninger. I dette step vil vi give dig et kort overblik over nogle af de værktøjer, som du med fordel kan bruge, når du leder efter mulige søgeord.

Ens for alle værktøjer er, at deres tal er estimater. Det vil sige, at ingen af de værktøjer, der er nævnt i denne artikel, kan give dig det endelige tal ift. konkurrence, søgevolumen, klikpris osv. De fleste værktøjer bygger deres data på de gennemsnitlige tal fra de seneste 12 måneder.

Når der står, at et bestemt søgeord har 1200 søgninger om måneden, er det altså det gennemsnitlige antal søgninger, der har været på søgeordet, når man tager alle søgninger fra de seneste 12 måneder, lægger dem sammen og dividerer med 12.  

Vi har både inddraget betalte og gratis værktøjer, så kan du selv bestemme, hvilke værktøjer der opfylder dine behov.

Betalte værktøjer:

·  Ahrefs

·  Keyword planner

·  SE Ranking

·  SEMrush

·  Storybase.com

Gratis værktøjer:

·  Keyword planner – dog med begrænsning

·  Answer the public – dog med begrænsning

·  Ubbersuggest.io – dog med begrænsning

·  Keywoordtool.io

·  Google Search Console

Vi kommer ikke til at gennemgå alle værktøjerne i denne artikel, men der er massevis af guides til de enkelte værktøjer online. Derfor sætter vi primært fokus på de værktøjer, som vi hos Aveo bruger, når vi laver søgeordsanalyser til vores kunder.

Inden gennemgangen af vores primære værktøjer er det vigtigt at understrege, at der ikke er én rigtig måde at lave en søgeordsanalyse på. Måden hvorpå den bliver udført vil variere fra person til person, bureau til bureau og endda fra person til person i det samme bureau. Vælger du andre værktøjer, end denne artikel viser frem, er din søgeordsanalyse altså ikke mindre korrekt af den grund.

Ahrefs  

Et af vores mest brugte værktøjer til søgeordsanalyser er Ahrefs. Vi bruger Ahrefs til at finde inspiration til relaterede og nye søgeord, så vi kan udvide vores nuværende liste. 

I Ahrefs kan du med deres Keywords Explorer danne dig et hurtigt overblik over de mange forskellige søgeord, der relaterer sig til din søgning.

Når du kommer ind på Keywords Explorer og har indtastet dit søgeord kan du vælge, om du vil se matchende søgeord eller spørgsmål. Her er det selvfølgelig vigtigt, at du undersøger de søgeord, der er relevante for din side og formålet med siden.

I vores eks. med guldsmeden vil spørgsmålene ikke være relevante, medmindre vi overvejede at starte en blog, en FAQ eller oprette artikler med svar på spørgsmål.

Men da vi er på udkig efter flere relevante søgeord til webshoppen, skal vi koncentrere os om lignende søgeord. Har du den betalte version, vil du møde dette syn:

Ahrefs laver i venstre side af skærmen en rangering af de søgeord, der tilsammen har den højeste volumen. Du kan derfor hurtigt få et overblik over, hvorvidt de forskellige søgeord er relevante for din side.

Da vi leder efter relevante ord til guldring, vil eksemplerne under ”sten” derfor ikke være relevant for vores søgning, da dette er en for begrænsende beskrivelse af alle vores guldringe.  

Foruden at du kan få inspiration fra Ahrefs Keywords Explorer, kan du bruge deres Site Explorer til at undersøge evt. konkurrenters sider. Her vil Ahrefs give dig et godt indblik i, hvordan det går rent SEO-mæssigt med dine konkurrenter. Bl.a. kan du se, hvor mange og hvilke links dine konkurrenter har, samt søgeord konkurrenterne bliver fundet på organisk.

Her har du altså muligheden for at få inspiration fra en branche, der ligger tæt op ad din egen.

Med den betalte version af Ahrefs er mulighederne mange, men hvis du kan nøjes med blot et udpluk af relaterede søgeord samt et mindre organiseret overblik, tilbyder Ahrefs en gratis version, der kaldes “Free Keywoord Generator”. 

Husk igen at vælge det rigtige sprog samt den søgemaskine, der tages udgangspunkt i.

Uanset hvilken version du bruger, er Ahrefs et rigtig godt værktøj, der kan hjælpe dig med finde mange nye vinkler på dit søgeord.

Foruden at give inspiration til søgeord kan Ahrefs bl.a. også være nyttig, når du skal udvælge det søgeord, der er mest optimalt til din side. Dette kommer vi nærmere ind på i step 4 om udvælgelse af søgeord.

SE Ranking

Værktøjet SE Rankinger bruger vi i høj grad hos Aveo. SE Ranking er et rigtig godt værktøj i forbindelse med søgeordsanalysen. Ligesom med Ahrefs kan du få lov at prøve SE Ranking gratis, men værktøjet har mange begrænsninger uden et abonnement.

Når du skal bruge SE Ranking til din søgeordsanalyse, kan du gøre brug af funktionerne Keyword Research og Competitive Research. Keyword Research fungerer på mange måder som Ahrefs. Du indtaster det ønskede søgeord, og frem kommer informationer om den gennemsnitlige pris pr. klik, konkurrenceniveauet, søgevolumen, relaterede søgeord og meget mere.

Ens for alle værktøjer er, at deres tal er estimater. Det vil sige, at ingen af de værktøjer, der er nævnt i denne artikel, kan give dig det endelige tal ift. konkurrence, søgevolumen, klikpris osv. De fleste værktøjer bygger deres data på de gennemsnitlige tal fra de seneste 12 måneder.

Når der står, at et bestemt søgeord har 1200 søgninger om måneden, er det altså det gennemsnitlige antal søgninger, der har været på søgeordet, når man tager alle søgninger fra de seneste 12 måneder, lægger dem sammen og dividerer med 12.  

Når vi sætter søgeordet “guldring” ind i Keyword Research, får vi dette resultat frem.

Her kan du vælge, om du vil se søgeord, der minder om det, du har indtastet, relaterede søgeord eller søgeord, som SE Ranking vurderer har et lavt antal søgninger. Det er en god idé at finde så mange relevante søgeord som muligt, der kan sættes ind i oversigten. På den måde har du bedre forudsætning for at vælge et optimalt søgeord, når du skal udvælge det søgeord, du vil optimere imod.

Ligesom Ahrefs kunne vise dig konkurrenternes søgeord, kan SE Ranking gøre det samme.

Med funktionen Competitive Research kan du indtaste din konkurrents URL, og frem kommer data om organiske søgeord på flere forskellige sprog, søgeord der bruges til betalt annoncering, antal kliks om måneden gennem betalt vs. organisk, links og meget andet.

Når vi skriver betalt og organisk klik, henviser vi til forskellen på de kliks, som du får fra henholdsvis SEO og betalte annoncer på fx Facebook, Instagram, LinkedIn osv. Organiske klik kommer fra SEO, hvor betalte klik kommer fra de annoncer, hvor du betaler pr. klik. 

En af konkurrenterne på søgeordet “guldring” har følgende data. 

Her ser du et overblik over, hvad konkurrenten bliver fundet på. Du kan se, hvor hård en konkurrence, der er på søgeord, hvor høj volumen er, samt hvilken position din konkurrent har på pågældende søgeord.

Dine konkurrenter kan blive fundet på en masse forskellige søgeord, og går du efter noget specifikt, kan du med fordel skrive hele ordet eller dele af ordet i search funktionen, der er i venstre side lige over søgeordene.

Ahrefs og SE Ranking er to gode værktøjer, der både hjælper dig med inspiration ud fra din egen brainstorm samt tilbyder dig en indsigt i, hvilke søgninger dine konkurrenter har glæde af. 

Google Search Console

Google Search Console er et af Googles egne værktøjer. Google Search Console er et gratis værktøj, hvor du kan indtaste din URL for at oprette en konto. Herefter tracker Google data, der omhandler din side, såsom links, søgeord du bliver eksponeret og vist på samt meget mere.

Derudover har Google Search Console også andre vigtige funktioner, som du som webshopejer og hjemmesideejer helst ikke vil gå glip af. Du kan bl.a. anmode om en hurtigere indeksering af dine sider, tilføje hjemmesidens sitemap samt undersøge eventuelle fejl i forbindelse med mobilanvendeligheden.

Hos Aveo vil vi uden tvivl anbefale, at du opretter en profil hos Google Search Console, uanset om du er i gang med din søgeordsanalyse eller ej.

Hvis du allerede har en profil på Google Search Console, kan du med fordel tjekke under effektivitet i venstre side af skærmen, hvilke søgeord du allerede nu vises på. Er der søgeord, som viser en høj eksponering, men få kliks, kan det være en god idé at medtage disse søgeord, da de kan være lavthængende frugter. Er søgeordet ikke relevant for dine produkter eller services, skal de selvfølgelig ikke inddrages i søgeordsanalysen.

En oversigt over eksponering og kliks ser sådan ud:

Her ses det, at der er mange eksponeringer på søgeordet “Tahiti perler”. Hvis guldsmeden ikke har optimeret mod dette ord, vil det være en stor fordel, da det kan øge både eksponeringer og kliks, hvilket kan føre til en øget omsætning af disse produkter.

Answer the Public

Answer the Public (ATP) er et værktøj, der primært henvender sig til folk, som leder efter søgeord til artikler, blogs og FAQ’er. Dog kan der være relevante søgeord at hente, selvom du ikke er på udkig efter spørgsmål.

Værktøjet giver dig inspiration til long tail søgeord, der både kan bruges i forbindelse med salg, servicetilbud samt informationssøgninger. Det er ikke alle søgeordsforslag på ATP, der reelt har en volumen, men værktøjet er stadig en god inspiration til, hvordan din målgruppe søger.

ATP er god til at give dig et indblik i, hvad folk spørger om på Google, hvilket er en stor fordel for dig, der ønsker at lave sider, som netop besvarer spørgsmål, folk måtte have til dine produkter eller ydelser.

Når du besøger siden, skal du blot indsætte dit søgeord i søgefeltet, ligesom du skal huske at vælge land og sprog. Siden er meget simpel og giver dig et godt overblik. Værktøjet deler endda søgeordene ind i kategorier som “søgeord + spørgsmål”, “søgeord + præpositioner”, “søgeord + sammenligninger”.

Her giver vi et eksempel på, hvordan ATP ser ud med søgeordet “guldring”:

Hvis du scroller helt ned, kan du få et mere overskueligt overblik over mulige søgeord i alfabetisk rækkefølge.

Keyword Planner – Googles eget værktøj

Keyword Planner er et værktøj, du kan få adgang til, hvis du har en Google Ads-konto.

Med Keyword Planner kan du få et godt bud på hvor mange søgninger, der gennemsnitligt er om året på dit søgeord på Google. Vi anbefaler derfor, at du bruger dette værktøj, når du ønsker at undersøge, hvor høj en volumen søgningen har.

Er du ikke interesseret i at oprette en Google Ads-konto, kan du naturligvis bruge data fra andre værktøjer, der giver et godt bud på den egentlige søgevolumen.

Keyword Planner har dog sine begrænsninger ift søgeord. Du får sjældent lov til at se, hvor høj en volumen søgninger, der indeholder ord omhandlende sex, børn, vold og våben, har.

Skriver vi søgeordet “guldring” ind på Keyword Planner, ser resultatet sådan ud:

Man kan altså se, at der i gennemsnit har været 2400 søgninger hver måned i perioden september til august. Herudover viser Keyword Planner den gennemsnitlige pris på, hvad det koster at ligge blandt top 4 i Google Ads-kampagner. På eks. ovenfor har det altså i perioden mindst kostet 3,46 kr. pr klik og højest 7,85 kr. pr klik at annoncere på “guldring” – igen er dette et gennemsnit, og du kan derfor ikke altid regne med disse tal, der kan variere meget fra, hvad værktøjet viser. 

Derudover tilbyder Keyword Planner også forslag til søgeord, der kunne være interessante. Faktisk har den hele 148 bud på søgeord, der kunne være interessante i forbindelse med ordet “guldring”. 

Mange af de relaterede søgninger, som Keyword Planner, Ahrefs og SE Ranking tilbyder dig, er de samme, og der er derfor ikke grund til at investere i alle tre værktøjer. Er du forholdsvis ny i denne verden, kan du med fordel bruge Ahrefs gratis værktøj og supplere med en af de betalte. Som oftest kan du endda få en gratis prøveperiode, der giver dig mulighed for at færdiggøre din søgeordsanalyse inden, du har tilmeldt dig et abonnement.

I vores eksempel med guldsmeden vil vores søgeordsanalyse se sådan ud for søgekategorien “guldring”:

Analysen er baseret på en brainstorm af mulige relevante ord, relaterede søgeord fra SE Ranking, Ahrefs og Keyword Planner. Herefter er søgeordene indsat i Keyword Planner for at finde den gennemsnitlige, månedlige volumen.

Konkurrencen er Keyword Planners estimat af, hvor hård konkurrencen er i forbindelse med Google Ads-kampagner. Det giver dermed også et fingerpeg om, hvor hård konkurrencen er på SEO, men der er ingen grund til at vurdere, hvorvidt et søgeord er relevant eller ej på baggrund af dette estimat fra Keyword Planner.

Step 4: udvælgelse af relevante søgeord 

Nu sidder du formentlig med en søgeordsanalyse, der er rigtig lang. I vores eksempel har vi kun taget udgangspunkt i søgeordet “guldring”, men alligevel endte det med 28 mulige søgeord. At have mange forskellige søgeord, der er relevante, er bestemt ikke en dårlig ting. Men som udgangspunkt skal du ikke have fokus på mere end ét, maksimalt to, søgeord på din landingsside. 

Det skal dog siges, at du kan have fokus på relaterede søgeord i din SEO-tekst, så du overordnet fokuserer på ét eller to søgeord, men samtidig optimerer mod relaterede søgeord.

Du skal derfor nu til at udvælge de søgeord, der er allermest relevante for dine landingssider.

Helt i starten gjorde du dig nogle overvejelser om, hvilken søgningstype dine optimeringssider skal henvende sig til, og det skal du brug igen nu. Søgeordet skal nemlig helst passe til det tidspunkt i købs/konvertieringsrejsen, hvor du ønsker at få fat i brugerne.

I vores eksempel med guldringen er søgningen en transaktionssøgning. Søgeord, der er meget specifikke om størrelser, farver o.l., er i vores tilfælde ikke relevante, da guldsmedens sortiment favner bredere end blot smalle guldringe, diamantringe osv. Søgeord med disse faktorer kan derfor frasorteres. Har du mange specifikke guldringe med en bestemt størrelse eller farve, så kan du overveje om det er værd at oprette en landingsside målrettet det bestemte søgeord.

De søgeord der omhandler tilbud, pris, køb, salg o.l., er derimod relevante søgeord for guldsmedens side.

På billedet har vi markeret de søgeord, der kan være relevante for guldsmedens side med grønt, hvorimod de søgeord, der ikke er relevante, er markeret med rød. Der er desuden to søgeord, som er markeret med gul, da disse søgninger er en vurderingssag om, hvorvidt guldsmeden ønsker, at guldringene primært skal findes i forbindelse med forlovelse eller ægteskab.

De grønne markeringer viser både søgninger, der direkte opfordrer til køb, eller en beskrivende faktor af det, som findes på hjemmesiden.

Selvom det er tillokkende at tage det søgeord, der har flest søgninger, er det vigtigt, at du er realistisk med, hvilke søgeord din hjemmeside eller webshop vil kunne rangere på inden for en overskuelig fremtid.

Vores guldsmed har en helt ny webshop, så det vil ikke være særlig realistisk at få høje placeringer i løbet af nogle måneder, hvis vi lægger os på en søgning, der har en meget høj søgevolumen. Om det er muligt med en høj volumen søgeord eller ej kræver en konkurrentanalyse, som vi vil komme ind på lidt senere.

Vores guldsmed har et ønske om at få gode placeringer på realistiske søgninger inden for en overskuelig fremtid, og listen ser derfor sådan ud nu:

Som du måske har bemærket, indeholder de to søgeord ikke nogen af de ord, som kan være en fordel i transaktionssøgningen, men grundet den lave søgevolumen er der ikke nogen grund til at optimere imod disse søgeord.

Der er altså to potentielle søgeord, der er relevante ift. det, guldsmeden sælger. Men at vide, hvilken der er mest realistisk at få en god placering på, kræver en konkurrentanalyse. Her kan vi bruge Ahrefs igen. Skriv søgeordene på Google og find de 3-5 øverste på den organiske søgning for begge søgeord.

For overskuelighedens skyld har vi blot taget placering 1 på den organiske søgning på begge søgeord.

“Ringe i guld” Ahrefs Site Explorer med konkurrentens forside URL resultat:

“Ringe i guld“ Ahrefs Site Explorer med søgeordets URL ved konkurrenten. Her tjekker du konkurrencen på den specifikke URL, der rangerer på plads 1 på dit mulige søgeord.

“Guld fingerring” Ahrefs Site Explorer resultat:

“Guld fingerring” Ahrefs Site Explorer URL resultat

Baseret udelukkende på disse resultater vil det være nemmest for vores guldsmed at blive synlig på søgeordet “guld fingerring”. Nogle af de faktorer, du bl.a. skal kigge på, er sidens Domain Rating (DR), der omhandler sidens anciennitet. En sides DR bestemmes ud fra en lang række faktorer såsom backlinks fra eksterne sider. Derudover skal du undersøge den specifikke sides konkurrence, da dette kan variere. En stor konkurrent kan altså have sider, hvor du nemmere kan konkurrere om placeringen end sider fra mindre konkurrenter, der muligvis har optimeret mere mod det enkelte søgeord end den store konkurrent. Derfor skal du også altid tjekke URL Ratingen (UR). 

Da konkurrenten med søgeordet “ringe i guld” både har flere backlinks, en højere DR og en højere UR, kan altså være en rigtig god indikation på, at det er sværere at få en god placering på netop “ringe i guld”.

Det er dog vigtigt at sige, at du ikke kan nøjes med at lave søgningen på blot én konkurrent, men du må lave det på minimum de tre øverste for at se, hvor realistisk søgeordet er for dig.

Når du har gjort det, skulle du meget gerne sidde tilbage med ét max to høj relevante søgeord, som du nu kan starte med at SEO-optimere imod på den enkelte landingsside. 

Forhåbentlig fik du gennem guiden en forståelse for, hvorfor søgeordsanalysen er vigtig, samt et dybdegående indblik i, hvordan du skal udarbejde en god og grundig søgeordsanalyse selv.

Når du skal til at SEO-optimere imod dine udvalgte søgeord, som glem ikke at bruge tid på Title Tag og metabeskrivelse, der er brugerens første møde med din side på Google. Hvis du ikke ved, hvad vi snakker om, så læs endelig også vores artikler om Title Tags og metabeskrivelser.

Få professionel hjælp til din søgeordsanalyse

Vi forstår godt, hvis du har mistet pusten. Det kan være helt uoverskueligt med alle de søgeord, når man både skal medregne konkurrence, volumen, budskab og relevans. Det kan derfor være en fornuftig løsning at få hjælp af et bureau, når du skal have udarbejdet en søgeordsanalyse.

FAQ

 Hvad er en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse er kort fortalt en større analyse, hvor du bruger diverse værktøjer til at finde søgemønstre hos din målgruppe. Skal du have skrevet en masse blogindlæg til din virksomhed, så bruger du analysen til at finde ud af, hvad folk reelt søger efter, når det kommer til din ydelse eller dit produkt.

 Hvad er et godt søgeord?

Når man skal kigge efter, hvad et godt søgeord er, så kigger man mest på hvor stor søgevolumen der er, hvor hård konkurrencen er, samt søgeintentionen bagved søgningen. Hvor hurtigt vil du vurdere du kan rangere på dette søgeord, med de muligheder du har?

 Hvordan finder jeg søgeordene?

Du finder bedst søgeordene ved at bruge værktøjer. De værktøjer vi anbefaler er blandt andet: Ahrefs, SEMRush, Answer The Public, Google Keyword Planner samt Storybase

Anders Bjørn
Team Leader SEM
abj@aveo.dk 70 40 40 50
Sidst opdateret:
04 / 10 / 2023
SEO