Aveo ApS er fusioneret med Auxo ApS og CVR-nr er ændret til 34877939. Der sker ingen ændring med eksisterende aftaler

SEO for begyndere

Denne artikel er til dig, der er helt nybegynder inden for SEO-verdenen, og som ønsker en større indsigt i, hvordan du selv kan arbejde med små ændringer, der kan have en stor betydning for dit website.

SEO står for Search Engine Optimization, eller på dansk: søgemaskineoptimering. Helt basalt betyder det, at man optimerer mod Googles algoritmer, så man har større sandsynlighed for at ligge på side 1 på Google.

At ligge nr 1 er dog ikke noget, som mange kommer til uden at lægge en større mængde arbejde i det. Men som begynder er det umuligt at vide, hvor man skal starte dette arbejde – dette får du et bedre overblik over her i artiklen. 

Vi  kommer bl.a. til at berøre punkter som linkbuilding og søgeordsanalyse samt on-page SEO-arbejde såsom: metabeskrivelse, Title Tag og overskrifter. Dog vil vi ikke gå helt i dybden med hver af emnerne, da denne artikel i så fald ville blive helt uoverskuelig. 

I artiklen kommer vi løbende til at linke til andre artikler, der er langt mere uddybende og detaljeret om de enkelte emner. Her kan du med fordel opnå en større viden om emnerne, samt hvordan man bedst muligt SEO-optimerer.

Hvorfor er SEO vigtigt?

Måske er du havnet på denne artikel, fordi du har hørt, at SEO er vigtigt, når man har et website. Men hvorfor er det egentlig det?

Som nævnt står SEO for søgemaskineoptimering, men hvad betyder det helt præcist?

At optimere mod en søgemaskine betyder, at du gør det nemmere for søgemaskinen at finde din side. En søgemaskine er eksempelvis: Google, Yahoo!, Bing, Ask.com og lignende. 

I denne artikel vil vi primært have fokus på Google, da dette er den søgemaskine langt de fleste mennesker i verden bruger.

Det er ikke utænkeligt, at en søgemaskine som Google vil kunne finde din side uden, at du laver optimeringer, men det vil med stor sandsynlighed tage rigtig lang tid for Google at finde den, og så er det endda slet ikke sikkert, at Google forstår indholdet. Vi anbefaler derfor ikke, at du blot venter på, at din side kommer på side 1.

Studsede du over sætningen i foregående afsnit “…og så er det endda slet ikke sikkert, at Google forstår indholdet af siden”? 

Kan Google forstå indholdet af din side? Ja, det kan den, hvis du netop laver optimeringer. Google forstår nemlig: koder og tekst, hvorimod alt det grafiske og visuelle flotte helt bliver overset. 

Derfor kan man sige, at SEO-optimering på mange måder omhandler tekst- og kodningsarbejde. 

Man kan undre sig over, at Google skal forstå din sides indhold, men det giver faktisk rigtig god mening. En søgemaskine kan nemlig ikke vise dem, der søger, det allerbedste indhold, hvis den ikke forstår siderne. 

Og netop relevansen er Googles helt store fokuspunkt. Jo bedre indhold jo større er sandsynligheden for, at du får en god placering på Google. 

Og med bedre indhold menes der, at det brugeren søger efter på Google, også skal passe 100% til det, der er søgt efter. Det er Googles og andre søgemaskiners ultimative mål.

En gang var det bl.a. mængden af indhold og gentagelser af søgeordet, der havde en betydning for rangeringerne, men nu er det vigtigere for Google, at dit indhold er konkret, informerende og vigtigst af alt relevant for den, der søger.

Hvordan du skaber de bedste forudsætninger for, at Google synes, dit indhold er relevante og godt, er netop det, vi kommer ind på her i artiklen.

Hvordan læser Google dit indhold?

Når Google læser dit indhold, sker det ved, at Googles robotter kommer forbi din side. Måske har du ikke hørt, at det skulle være robotter, men derimod “search engine spiders” eller “web crawlers” – kært barn har mange navne, og de tre ting er altså det samme. 

Når Googles robotter kommer forbi din side, kigger de efter noget, som de kan læse, altså tekst. Robotterne lægger bl.a. særligt mærke til sidens titel, overskrift samt evt links, som de kan crawle videre på. 

Når der er en sammenhæng mellem titlen, overskrifterne, indholdet, billederne og evt. links, så ved Google med stor sikkerhed, hvad din side handler om. På den måde kan Google vurdere om din side er relevant at vise i søgeresultaterne. 

Det er derfor også vigtigt, at du får udfyldt og beskrevet disse ting på bedst mulig vis, da Google netop vurderer indholdet – men vigtigst af alt, så er dine besøgende også interesseret i at finde det bedste indhold, der matcher det, de søger.

For at lave det allerbedste indhold skal du altså ikke alene fokusere på at skrive til Googles robotter, men i høj grad til din målgruppe. 

Jo flere der besøger din side eller linker til den, jo mere relevant vil din side også fremstå for Google, og dette påvirker i høj grad dine muligheder for en bedre placering på Google.

Hvis du vil have en mere dybdegående viden om SEO, så læs vores artikel: Hvad er SEO? Her bliver du klogere på flere aspekter af, hvad SEO egentlig er.

Sådan optimerer du mod Googles algoritmer 

Her i artiklen har vi lavet en oversigt over SEO-arbejdsområder, som du selv kan fokusere på, og som helt sikkert vil have en betydning for dine SEO-placeringer.

Optimering af On-page SEO

Et af de områder, som du skal have fokus på helt fra starten er din søgeordsanalyse. Søgeordsanalysen er ikke direkte en del af on-page SEO-arbejdet, men derimod en del af analysen. 

En søgeordsanalyse er meget vigtig for dit videre SEO-arbejde, uanset om du er begynder inden for SEO-verdenen eller har mange års erfaring. Søgeordsanalysen er nemlig hele grundlaget for dit videre on-page SEO-arbejde.

Når søgeordsanalysen er på plads, kan du begynde på on-page SEO, som bl.a. omfatter overskrifter, Title Tag og metabeskrivelse. 

Hvorfor skal man starte med on-page SEO?

On-page SEO er et af de første skridt, du kan tage for at gøre din hjemmeside eller webshop mere læsevenlig for Googles robotter. Derudover er det ikke særligt avanceret at arbejde med netop dette, da det handler om din egen side. 

Så netop fordi du læser en artikel angående SEO for nybegyndere, er dette det helt rigtige første step for dig.

Men selvom det ikke er særlig avanceret, så er det et tidskrævende arbejde, hvor man med rette kan prioritere de sider og emner af ens hjemmeside, som er vigtigst. 

Har du fx en online webshop, der sælger stof og sytilbehør, så kan du med fordel starte optimeringen på de produkter, som du i forvejen sælger mest af, eller der hvor du har den højeste avance. 

Kender du lidt mere til søgeordsoptimering, anbefaler vi, at du tjekker om du har placeringer på nogle søgeord allerede nu. I så fald vil du formentlig kunne forbedre dine placeringer på disse søgeord med meget lidt arbejde.

Glem ikke din søgeordsanalyse

Selvom en søgeordsanalyse ikke hører til under On-page SEO, så har vi alligevel valgt at placere den herunder i denne artikel, da søgeordsanalysen er en forudsætning for, at du kan arbejde grundigt med on-page SEO efterfølgende. 

En søgeordsanalyse er en grundig analyse af, hvilke ord der er relevante for din hjemmeside eller webshop. Her undersøger du altså mange forskellige ord, der kan være relevante for din landingsside. 

Sælger du fx blomster, så kunne relevante søgeord være “blomster”, “køb blomster” “billige blomster” “blomsterbuket” “blomster levering” og mange flere. Skriv derfor alle søgeord, som falder dig ind, ned. Herefter kan du undersøge, om søgeordene er gode og evt. få inspiration til andre lignende søgeord, som du måske havde glemt. 

Et godt søgeord er et søgeord, hvor der både er en volumen på, samt en lav konkurrence, der gør det realistisk at rangere på søgeordet. Hvordan du tjekker dette, beskriver vi længere nede i denne artikel.

Volumen betyder, at der er søgninger på søgeordet. At optimerer mod et søgeord, der ingen søgninger har, kan være spildt arbejde.

At lave en søgeordsanalyse er muligvis noget af det vigtigste arbejde du kan lave til din hjemmeside eller webshop, da det er her du afgøre, hvilke ord du skal optimerer imod. 

Når du skal lave en søgeordsanalyse anbefaler vi, at du opdeler kategorierne på din hjemmeside. På den måde bliver det mere overskueligt at finde gode søgeord til hver kategori. Et eksempel kunne se sådan ud:

I søgeordsanalysen kan du bruge flere forskellige værktøjer til at finde gode og relevante søgeord, samt tjekke om ordene, du synes er relevante, har søgninger.

Værktøjerne, du bl.a. kan bruge er:

  • Google Keyword Planner
  • SE ranking
  • Ahrefs
  • Google Search Console

Hvis du ønsker en udførlig guide til en søgeordsanalyse, så kig forbi vores artikel: Lær at lave en søgeordsanalyse. Her tager vi dig i hånden step by step, så du kommer i mål med en god og grundig søgeordsanalyse.

Derudover tilbyder guiden dig en grundigere gennemgang af de ovennævnte fire værktøjer. 

Overskrifter skaber strukturen på siden

Når du har lavet din søgeordsanalyse og udvalgt relevante søgeord, kan du begynde på on-page SEO-arbejdet. 

Dette omfatter bl.a. ændringer i overskrifterne på de enkelte landingssider. Overskrifterne opdeles efter det, som kaldes HTML-tags (H-tags). Disse H-tags fortæller Google, hvilke søgeord du finder mest relevante, og dermed hvad siden handler om. 

Overskrifterne fungerer selvfølgelig ikke kun som H-tags til Googles robotter, men også som en klar struktur for dem, der besøger din hjemmeside. Her er det også vigtigt, at teksten er læsevenlig og overskuelig.

Hav derfor gerne in mente, at overskrifterne skal henvende sig til læserne som en struktur, og til Google som et H-tag.

H-tagget kan være H1, H2, H3, H4, H5 eller H6. 

H1 er det vigtigste H-tag. Her fortæller du Google, hvad siden overordnet omhandler. Er du tømrer i Esbjerg kunne dit H1 være “Tømrerarbejde i Esbjerg”. Her fortæller du Google, hvad siden handler om: tømrerarbejde samt lokationen i Esbjerg. 

H2 har ikke samme vigtighed som H1, men kan derimod være med til at støtte op om din H1’er. Fx kunne en H2’er være “tømrerarbejde pris”. Her indgår tømrerarbejde igen, som underbygger H1’eren. 

H2’er kan dog også være et ord, der ikke direkte understøtter H1. Fx “håndværkerfradrag”. Så ved Google, at din side både giver information til dem, der søger en tømrer i Esbjerg samt information om håndværkerfradraget. 

Det er sjældent, at du vil bruge mere end H1 og H2. En H3’er bruges som oftest om ikke vigtige søgeord, eller blot som støtte til H1 og H2. 

Når du indsætter din overskrift på din hjemmeside, er det vigtigt, at du ikke blot styler teksten til at være en overskrift med eks. store bogstaver og fed skrift. I så fald har du ikke gjort teksten til et H-tag, og Googles robotter ved altså ikke, at det netop er det søgeord, som er vigtigt for dig. 

Bruger du Elementor i WordPress, kan du gøre skriften til H-tags ude i menuen til venstre. Her trykker du på kassen til højre for “HTML Tag”

Bruger du ikke wordpress, så kan du via kode fortælle Google, hvilken tekst der er H1, H2 osv. Dette gør du ved at indsætte <h1>overskrift</h1>. At der står <h1></h1> i koden, det kan ikke ses på hjemmesiden, hvis det kan, så har du ikke indsat det i koden, men derimod i teksten. 

Skriv informerende indhold på din side 

Hvis du gerne vil give dine sider de bedste forudsætninger for at rangere højt på Google, så kan du med fordel skrive noget informerende og brugbart tekst til siden. Google vil nemlig gerne vise sider, der er så interessant for den søgende som muligt.

Handler din side om guldsmykker kan din tekst bl.a. handle om, hvornår et smykke er af guld eller er forgyldt, hvilken kvalitet dine guldsmykker er i, hvordan man bedst opbevarer guldsmykker, rengøre dem osv.

Du ved med sikkerhed, hvad der er vigtigt for folk at vide om din service eller produkt. Teksten skal gerne være en middelvej mellem en meget lang tekst og en for kort tekst. 

Hvis du er i tvivl om, hvilke emner der er relevante for din service eller produkt, så er det altid okay at finde inspiration hos konkurrenterne. Hvis du kan se en rød tråd i de emner, som dine konkurrenter på Googles side 1 berører, så kan disse være relevante for din side også.

Når du skriver dit indhold, så medtænk gerne overskrifterne, som vi netop har skrevet om. På den måde optimerer du både mod SEO og skaber en fin struktur på siden.

Sæt fokus på SEO-Titlen (Title Tagget) 

SEO-titlen er den overskrift, der vises i Googles søgeresultater. Det er dermed den måde, hvorpå din hjemmeside eller webshop bliver vist på ved en Google søgning. SEO-titlen er altså dine potentielle kunders første møde med din hjemmeside. Derfor skal du her vække deres interesse så hurtigt som muligt.  

SEO-titlen kaldes som oftest også for Title Tag, og dette vil vi også kalde det igennem det resterende af afsnittet.

På billedet kan du se, hvordan både Title Tag og metabeskrivelse bliver vist ved en Google søgning på computeren.

Title Tagget vises ikke kun i selve søgeresultaterne på Google, men også i den fane, som er åben på din kundes computer. Sørg derfor for, at brugeren hurtigt ved, hvad siden handler om ud fra Title Tagget. Du kan se et eksempel på, hvordan Title Tagget ser ud i fanebladet her.

Title Tagget har en stor betydning for Googles robotter, da den forbinder sidens titel med sidens indhold. Jo mere overensstemmelse der er mellem Title Tag og indhold, jo nemmere har robotterne ved at forstå, hvad siden handler om.

For at skabe en synergi kan du vælge at skrive dit søgeord i H1 samt i Title Tagget, så Google med stor sikkerhed kan sige, hvad din side tilbyder de søgende. 

Vi har lavet en guide til, hvordan du skriver det optimale Title Tag. Her kan du få meget mere information om, hvordan du laver et Title Tag, der bliver klikket på, samt dybere viden om, hvorfor Googles robotter har brug for et Title Tag.

Er metabeskrivelsen vigtig?

Som vist på billedet ovenfor, så er metabeskrivelsen det lidt længere tekststykke, som står under Title Tagget. 

Metabeskrivelsen er ikke en direkte rangeringsfaktor, men det kan alligevel være den uddybende information her, der gør, at folk vælger at trykke på dit link fremfor en konkurrents.

Metabeskrivelsen er altså med til at give den der søger et godt og informerende indtryk af hjemmesiden, og det er derfor værd at bruge lidt tid på at skrive en god tekst her. 

Metabeskrivelse er med andre ord vigtig for, hvor mange der vælger at klikke på dit link.

Hvis du gerne vil vide mere om, hvilke regler man skal overholde ift. tekstens længde, samt hvordan man skriver en kort tekster, der rammer, så læs vores guide til metabeskrivelse, og bliv klogere på netop det.

Er dit CMS WordPress, kan du hente pluginnet Yoast SEO, som gør det nemt og overskueligt for dig at udfylde metabeskrivelse og Title Tag.

Her kan du se, hvor du vil skulle udfylde Title Tag og metabeskrivelse:

Hvad med billeder og videoer?

Din hjemmeside eller webshop består uden tvivl også af en masse grafisk materiale såsom billeder. Billeder er med til at skabe blikfang og dermed vække dine kunders interesse, samt være meget informerende fx ift. et produkt. Derfor er det vigtigt at have billeder på ens side.

Desværre kan Google robotter ikke læse billederne på samme måde som med teksten, og du skal derfor give dine billeder en titel. 

På den måde sikrer du, at Googles robotter ved, hvad billedet handler om, hvilket kan have en positiv betydning for dine rangeringer.

Derudover vil teksten du skriver i den alternative tekst blive læst højt for evt. blinde eller synsbesværet brugere, der har stor glæde af, at du udfylder denne sektion. Titlen vises desuden, når du holder musen henover billedet.

En anden fordel er også, at dine billede har større sandsynlighed for at blive vist i Googles billedresultater, hvilket kan sende trafik ind på din side, hvis folk laver billedsøgninger. 

Her kan du se et bud på, hvordan du kan udfylde en alternativ tekst, hvis du fx er forhandler af Nike sko

Det kan være en fordel, hvis du kan få dit søgeord ind i alternativ teksten på nogle af de billeder, der indgår på siden, det er dog ikke nødvendigvis positivt, at du indsætter søgeord på alle billederne på siden.

Linkbuilding og interne links 

Linkbuilding er uhyr vigtigt både i forhold til, når du laver dem internt på din hjemmeside eller webshop, men ligeledes når du eller andre deler dit link på andre relevante hjemmesider.

Hvad er interne links?

Når du laver interne links på din side, så er du bl.a. med til at hjælpe Googles robotter med at finde rundt på din side. Dette betyder helt konkret, at der er større sandsynlighed for, at Google finder mange, hvis ikke alle dine sider, når du laver en god intern linkbuilding.

Intern linkbuilding kan bl.a. også bruges til at skabe ekstra værdi til en side, der er særlig vigtig for dig. Ejer du en online webshop med sko, hvor du gerne vil have en god placering på fx “køb adidas sko”, jamen så kan det være en fordel for dig, at du linker ind til netop denne side fra flere forskellige interne sider.

På den måde fortæller du Google, at lige præcis denne side er vigtig for dig.

Husk at linket mellem siderne skal være relevante. Link derfor ikke nødvendigvis fra alle sider til én side, men udvælg de sider, der har en relevans for siden og dens søgeord. Fx kan en side med sneakers i forskellige mærker linke til siden med Adidas sneakers.

Hvordan laver man eksterne links

Eksterne links er særlig vigtige for din side, hvis du gerne vil rangere godt på Google.

Når du får et link til din side fra en anden hjemmeside, så betragter Google dette som værende en anbefaling af din side. 

Du kan enten selv lave linkbuilding, hvor dit link vil fremstå som værende en form for visitkort, eller du kan håbe, at dine kunder, samarbejdspartnere eller lignede med tiden vil linke ind til din side. 

Hvor godt et link er, det kommer an på flere forskellige faktorer, som du kan læse mere om i vores artikel: Hvad er linkbuilding

Her får du en dybdegående viden om, hvilke links du skal undgå at få, samt hvilke links du med fordel kan bygge selv eller lade andre bygge til din side.

Hvad med tekniske SEO?

Teknisk SEO er som oftest mere avanceret end on-page SEO, så er du helt nybegynder inden for SEO, så vil vi foreslå, at du først og fremmest kigger på on-page SEO, inden du dykker ned i teknisk SEO.

Når du har arbejdet grundigt med din on-page SEO, kan du begynde med den mere tekniske del af SEO, men tag gerne et område ad gangen, så du ikke bliver overvældet af de mange ting, som man kan arbejde med inden for tekniske SEO.

Når du har udført On-page SEO og måske gerne vil i krig med teknisk seo, så har vi samlet en tjekliste over, hvad du kan gå i gang med i vores Teknisk SEO artikel.

Google Search Console 

Hvis du gerne vil dykke mere ned i den tekniske del af SEO, så kan du bruge Googles eget værktøj: Google Search Console til at blive klogere på netop den tekniske del af din hjemmeside.

Med Google Search Console kan du bl.a. undersøge om der er problemer med dine sider ift. fx mobilvenligheden, hvilken af dine sider de søgende besøger, samt anmode Googles robotter om at komme forbi dine sider. 

Derudover har Google Search Console en vigtig funktion, da du her kan indsende din sides sitemap. Et sitemap er en oversigt over siderne på din hjemmeside, og det kan derfor hjælpe Googles robotter med at forstå og indeksere siden. 

At Googles robotter indekserer din side betyder, at de behandlinger indholdet på siden såsom tekst, billeder, video o.l., hvorefter de registrerer, hvad siden handler om.

Har du pluginnet Yoast på din hjemmeside, så kan du indsætte dit sitemap med denne kode: /sitemap_index.xml på Google Search Console her.

Hvorfor er Mobile first?

Måske har du hørt andre snakke om, at man skal være meget opmærksom på, hvordan ens hjemmeside eller webshop ser ud på mobilversionen. Dette skyldes, at Googles robotter udelukkende tjekker din side fra mobilens perspektiv, da flere og flere bruger telefonen til at komme på nettet.

Er din side ikke særlig mobilvenlig vil det altså have en betydning for dine placeringer, samt hvorvidt Google indekserer dine sider. Sørg derfor for, at alle dine sider kan tilgås fra telefonen, at knapper og tekst tilpasses skærmen o.l., så dine kunder, der sidder på mobilen, får en god oplevelse.

Hastighedsoptimér din side

Et andet område af teknisk SEO, som du bør fokusere på, er, hvor hurtig din hjemmeside eller webshop er. Jo langsommere tekst, billeder og videoer loader, jo større er risikoen for, at dine besøgende forlader siden hurtigt igen.

Det du kan gøre for at optimere på din sides indhold er bl.a. at downloade et cache plug-in, der komprimerer dine filer, samt lager din side i en cookie, på deres computer eller mobil, så siden ved genbesøg ikke kræver et helt nyt load.

Derudover kan du generelt komprimere dine billeder og videoer, samt undgå at lægge billeder op, som er større i formatet, end det er nødvendigt. På den måde vil du mindske den tid, det tager at loade din hjemmeside.

Der finder også andre måder at optimere ift. hastigheden, men det er særligt billeder og videoer, som du med fordel kan starte med at kigge på. 

Lad SEO-optimeringen begynde

Forhåbentlig sidder du med en følelse af, at du ved mere om SEO, og derfor ikke er helt så meget en begynder, som inden du læste denne artikel.

Nu ved du, hvorfor det er vigtigt at tage hul på SEO, når man har en hjemmeside eller en webshop.

SEO kan virke som en uoverskueligt proces, da der er mange aspekter, som man skal medtænke.

Vores bedste råd er derfor, at du starter med nogle af de lidt simplere ting som fx on-page SEO, hvorefter du kan arbejde dig igennem nogle af de lidt mere avanceret discipliner. Så vil du gå fra SEO-begynder til SEO-nørd på ingen tid.

Hvis du føler, at du mangler yderligere viden om emnerne her i artiklen, så vær opmærksom på, at vi flere steder har linket til mere uddybende artikler om de enkelte emner. 

Og husk: SEO tager tid. Både i selve arbejdet med optimeringerne, men ligeledes fra arbejdet er udført til, du ser resultaterne – så vær tålmodig og klø på.  

Kasper Rud
General Manager Marketing
kr@aveo.dk 70 40 40 50
Sidst opdateret:
04 / 10 / 2023
SEO