SEO kan inddeles i flere områder alt efter, hvilken SEO-optimering du arbejder med. I denne artikel vil vi gå i dybden med, hvordan du arbejder bedst muligt med On-Page SEO (også kaldet on-site SEO), så din hjemmeside eller webshop er så optimeret som muligt.
Du kan bl.a. læse om optimering af content, metabeskrivelse, title tag, optimering af dine billeder, interne links og meget mere, så du er klædt ordentligt på til den omgang On-Page SEO-arbejde, der ligger foran dig.
De tre SEO-områder
Når du arbejder med SEO, kan man arbejde med både On-Page SEO, Off-Page SEO og teknisk SEO – alle tre er vigtige områder, hvis man vil rangere godt på Google.
- On-Page SEO refererer til alt det optimeringsarbejde, du kan lave på selve din side eller webshop.
- Off-Page SEO omhandler det SEO-arbejde, der skal laves på andres sider i form af fx linkbuilding.
- Teknisk SEO omhandler brugervenligheden af din side. Det kan være alt fra, om den er optimeret til både mobil, tablet og computer, til hvor hurtig siden er o.l.
On-Page SEO er på mange måder en mere overskuelig opgave, da det netop foregår på din egen hjemmeside eller webshop. Det er derfor også et naturligt sted at starte SEO-arbejdet.
Men før du kaster dig ud i arbejdet, vil du sikkert gerne vide, hvorfor On-Page SEO er en vigtig del af det samlet SEO-arbejde. Så netop det kommer vi omkring i det næste afsnit.
Hvorfor er On-Page SEO vigtig?
Når du bruger tiden på On-Page SEO, hjælper du søgemaskinen med at forstå, hvad din side handler om. On-Page SEO er derfor en vigtig faktor for at rangere på de søgeord, du ønsker at blive fundet på. Uden optimering på hjemmesiden eller webshoppen kan det være umuligt at få en god placering.
Er du først startet på dit SEO-arbejde, er det en god idé at starte med netop optimeringen af din egen side. Så både du og Google kan blive helt klar over, hvad din side egentlig handler om.
Hvis du er ny i SEO-verdenen, kan vi anbefale, at du læser vores artikel Hvad er SEO?
Her får du et godt indtryk af, hvad SEO er for en størrelsen, samt hvorfor det er vigtigt at optimere, hvis du gerne vil have, at folk skal kunne finde din side på nettet.
Hvilke On-Page SEO-opgaver er der?
I dette afsnit vil vi komme ind på, hvilke optimeringer, du kan lave, for at forbedre dine placeringer på Google. I artiklen går vi dog ikke i dybden med, hvordan du optimerer bedst muligt ift. de forskellige punkter.
Hvordan optimerer man sine tekster og billeder?
En af de ting, som mange folk undervurderer på deres side, er optimering af tekst og billeder, der beskriver, hvad man sælger eller tilbyder.
Men lige netop teksten er en af de ting, som Googles robotter bruger, når de skal undersøge, hvad en side handler om. Derfor er tekst på siden en vigtig del af On-Page SEO-optimering.
Når du skal optimere din tekst, er det først og fremmest vigtigt, at du har lavet en god og grundig søgeordsanalyse, så du ved, hvilke ord der er relevante at optimere efter.
Hvis du er i tvivl om, hvordan man laver en grundig søgeordsanalyse, kan du læse vores step by step guide til søgeordsanalysen.
Når du har et til to søgeord, du gerne vil optimere imod pr. landingsside, kan du begynde at optimere din tekst. Her er det vigtigt, at det, du skriver, er relevant for søgeordene, så dine besøgende møder en tekst, der matcher deres søgning.
Når du laver tekstoptimeringen, skal du bruge dit primære søgeord som overskrift på siden, altså en H1’er. Derudover kan du med fordel lave underoverskrifter, der er lavet som H2’ere, for at understrege overfor Google, hvad siden handler om.
Desuden skal din tekst og gentagelserne af søgeordet være relevant. Du skal derfor ikke blot skrive dit søgeord 10 gange lige efter hinanden. Teksten er måske henvendt til Google som SEO-tekst, men du skal altid forfatte den ud fra, at den skal læses af dine besøgende.
Gør derfor teksten relevant for søgeordet, letlæselig og informerende, så er du godt på vej ift. dit contentarbejde.
Når du optimerer imod et bestemt søgeord, kan du med fordel undersøge dine konkurrenter på søgeordet. Lav en søgning på dit søgeord og besøg de tre til fem øverste på siden. Lad dig gerne inspirere af, hvor meget de har skrevet på siden og den generelle opsætning på siden.
Har de en smart måde at kontakte dem på eller en god og informativ tekst om søgeordet, så kan du sagtens lade dig inspirere. Men du skal ikke kopiere dine konkurrenters indhold, da det ikke er god stil og vil i langt de fleste tilfælde også ses som duplikeret indhold og ikke rangere alligevel.
På mange måder er On-Page SEO et finpudsningsarbejde, hvor man løbende kan rette og tilpasse indholdet for at være så relevant som muligt for de søgende. Du behøver derfor ikke nødvendigvis have præcis lige meget indhold som dine konkurrenter, da det bl.a. også omhandler kvaliteten af din tekst og billeder.
Metabeskrivelse og Title Tag
En anden vigtig del af On-Page SEO-optimering er metabeskrivelse og Title Tag. Disse bruges til at fortælle både Google og de søgende om indholdet på din side.
Title Tagget fungerer som en overskrift. Den skal derfor indeholde dit primære søgeord og gerne som det første i sætningen, så der ingen tvivl er om, hvad siden handler om.
Metabeskrivelsen er målrettet til dem, der søger efter dit produkt. Her skal du fange deres opmærksomhed med en uddybende, men præcis tekst, der viser, at man kan finde de informationer eller det produkt, man søger, på din side.
Metabeskrivelsen har ikke en direkte effekt på dine SEO-placeringer, men er et godt redskab til at skabe opmærksomhed hos dem, der søger dit produkt. Lær at skrive den optimale metabeskrivelse.
Hvis du gerne vil gøre det nemt for dig selv, når du retter metabeskrivelse og Title Tag, kan vi anbefale, at du downloader plug-innet Yoast SEO, hvor du har mulighed for at indtaste ovenstående nemt og overskueligt.
Optimer dine billeder og videoer
Billeder og videoer er med stor sikkerhed en vigtig del af din hjemmeside eller webshop, men desværre kan de fylde rigtig meget på siden, hvilket kan gøre den langsom.
Derfor er billedteksten vigtig
Billedteksten, som også er kendt som ALT-tag og alternativ tekst, er den tekst, der dukker op, når du placerer din mus på et billede.
Alt-tagget udfylder du, når du uploader et billede på din side, og det er ikke nogen dum idé at bruge lidt tid på at udfylde teksten til billederne.
Googles robotter har nemlig kun mulighed for at læse koder, altså skrift. Når du lægger billeder og videoer op på din side, har Google derfor ingen chance for at vide, hvad billedet viser de besøgende, medmindre du beskriver det.
Alt-tagget har altså hele tre funktioner på din hjemmeside eller webshop:
- Den giver Google en indikation på, hvad billedet omhandler, samt hvorvidt billedet relaterer sig til søgeordet.
- Dit billede kan blive vist i billedsøgninger på Google, hvilket kan genere trafik til din side.
- Den giver blinde og svagtseende muligheden for at få læst teksten op, så de ved, hvad der er skrevet til billedet.
Interne links
Mange hjemmeside- og webshopejere undervurderer, hvor vigtigt det er med interne links. Men faktisk kan du med interne links opnå en højere placering på dine søgeord.
Når du linker fra en af dine undersider og ind til en anden, fortæller du Google, at den linkede side er en relevant og vigtig side. Det hjælper dermed Google til at forstå, hvilke sider du gerne vil fremhæve.
Har du en side, der har et højt søgevolumen, som du gerne vil have en højere placering på, kan det altså være en fordel, hvis du linker fra flere af dine undersider ind på den pågældende side for at understrege vigtigheden.
Når du laver interne links, skal du huske, at linket skal have en tekst, der er relevant for den side, du sender folk ind på. Du skal altså ikke blot sætte linket ind eller skrive: “læs mere her” for derefter at sætte linket i “her”.
Skriv derimod eksempelvis “se også vores store udvalg af sko”. Her kan du både lave link teksten til “sko” eller til “store udvalg af sko”.
Når du skriver en god og flydende tekst, hvor linket indgår naturligt i teksten, er det nemmere at læse, ligesom du fortæller Google og læseren præcis, hvad linket handler om.
Når du laver interne links, er det desuden en tommelfingerregel, at du ikke laver alt for mange links på én side. Så selvom du har mindst 20 meget vigtige sider, er det ikke nødvendigvis en god idé, at du linker til dem alle fra den samme side.
Klar, parat, optimér
Nu er du klar til at starte din On-Page SEO-optimering med alt, hvad det indebærer. Artiklen giver som nævnt ikke en dybdegående forklaring på, hvordan du bedst optimerer inden for de forskellige områder, men derimod et godt overblik over de punkter, du kan arbejde med, når du laver On-Page SEO. Der findes derudover også flere faktorer der godt kan puttes i On-Page SEO kassen, men de ligger ovre i en teknisk afdeling også, så ovenstående arbejdsopgaver er en rigtig god start.
FAQ
Hvor skal jeg starte med On-Page SEO?
Der er ikke noget der som sådan er det vigtigste at starte med. Det vigtigste man kan gøre, er at analysere hvor det halter med siden. Det nemmeste man kan starte med, er at kigge på titler og meta beskrivelserne. Det er også de parametre dine potentielle kunder stifter bekendtskab med først, hvis de kommer fra Google.
Er det vigtigt jeg selv udfører On-Page SEO?
Hvis du gerne vil op og rangere, så folk kan finde dine ydelser / dit produkt på Google eller andre søgemaskiner, så er det rigtig vigtigt at en eller anden i hvert fald laver On-Page SEO på din hjemmeside. Om du selv gør det, eller får et bureau eller freelancer til det, er helt op til dig. Det kræver dog en hel del viden, at gøre det ordentligt med diverse analyser og optimeringer efterfølgende.
Hvad er SEO?
SEO, også kaldet søgemaskineoptimering handler om at rangere højt i søgemaskiner som Google. Der findes både teknisk SEO, linkbuilding samt SEO på selve din side.
Hvis du vil vide helt overordnet, og få dykket mere ned i dybden, hvad SEO er, så kan du læse mere her