Canonical tags er ikke det mest tekniske inden for teknisk SEO, men det er dog lidt mere avanceret end den generelle On-Page optimering vil være. Det er en vigtig del at have styr på, da du kan ende ud med, at Google ikke kan finde ud af, hvilken side du vil rangere på.
I denne artikel vil du få styr på, hvad et canonical tag er for noget, og hvordan du skal håndtere det.
Hvad er et canonical tag?
Et canonical tag, er et lille stykke HTML kode du kan sætte på en side, som definerer, hvilken URL der er den primære version. Det er et stykke kode, du sætter på, når dine sider er identiske eller minder meget om hinanden.
Sagt med andre ord, har du identiske sider eller sider, der minder utrolig meget om hinanden med forskellig URL, så kan du bruge et canonical tag til at forklare søgemaskinerne, hvilken version der er din primære og skal indekseres.
Hvordan ser sådan et stykke kode ud rent teknisk
Et canonical tag er ret simpelt og placeres i <head> sektionen af din side. Med de fleste CMS kan det gøres med diverse SEO-plugins såsom eksempelvis Yoast og Rank Math til WordPress. Men hvis man er lidt teknisk, eller har et website kodet fra bunden, kan det nemt smides ind manuelt som et kodestykke. Selve kodestykket ser således ud:
<link rel=”canonical” href=”https://eksempel.dk/landingsside” />
På helt almindelig dansk betyder rel=”canonical”, at den side vi skriver ind efterfølgende i href, skal ses som den primære version.
Hvornår og hvorfor bruges canonical tags så?
Der kan være rigtig mange gode grunde til at bruge et canonical tag. Google kan ikke lide duplikeret indhold, da det gør det sværere for dem at vælge:
- Hvilken version af din side, der skal indekseres. Der indekseres kun én per søgning
- Hvilken af dine sider, den skal rangere for de relevante søgninger
- Om de skal konsolidere link værdien af eventuelle links ud på én side eller flere (dette er selvfølgelig afhængig af, om dine sider giver værdi til brugeren, ellers kan man lige så godt nedlægge siden og redirecte om til den “rigtige”).
Har du masser af duplikeret indhold, som Google ikke helt kan vælge imellem, “spilder” du også robotternes tid og du risikerer måske, at de ikke finder alle de vigtige sider, du har. Det afhænger selvfølgelig også af, hvor stor en side du har. En lille visitkort hjemmeside med 5-10 URL’er behøver ikke bekymre sig for meget om dette, hvorimod en stor webshop med +10.000 produkter jo har masser af URL’er, der skal crawles.
Det er også tit smart, at man ikke lægger alt over i Googles hænder. Hvis du ikke selv indikerer, hvad der er din vigtigste side, så bestemmer Google selv. Og det kan jo altså være, at Google ender med at vælge forkert.
OBS: Google vælger ikke altid at respektere den canonical URL, du sætter. Du skal se det som et hint til Google om, hvilke sider du ønsker at rangere på ud fra dem, der minder om hinanden. Men det mindsker risikoen for, at Google selv vælger. Og det er altid en god ting. Se mere her.
Har alle duplikeret indhold og skal bruge canonical tags?
Nej. Det er ikke nødvendigvis alle, der skal tænke over disse canonical tags. Dog kan man lave noget, der hedder selvrefererende canonical tags, som helt simpelt betyder et canonical tag, der peger på siden selv. Har du altså en side, der hedder eksempel.dk/side/, så skriver du følgende i kodestykket:
<link rel=”canonical” href=eksempel.dk/side/” /> Obs på, at Google anbefaler, du bruger den absolutte URL, og altså smider http/https foran adressen.
Man skal altid huske på, at søgemaskinerne crawler URL’er og ikke de sider/produkter, du har. Det betyder, at sider såsom nedenstående alle sammen ses som enkeltstående URL’er
- eksempel.dk/product/
- eksempel.dk/product/?farve=roed
- eksempel.dk/product/?druer=altesse
Alt hvad der kommer efter “?” kaldes parameter URL’er og er en rigtig stor synder af duplikeret indhold. Det gælder især webshops, hvor du kan filtrere på produkter i en kategori. Har du skrevet en lang tekst på en kategori, men brugerne filtrere meget på dem, så får du rigtig meget duplikeret indhold, da den tekst du har skrevet, går igen på ALLE URL’erne.
Det er dog ikke kun webshops, der kan falde i denne “fælde”. Her er nogle eksempler, hvor man skal passe på med duplikeret indhold og SKAL kigge ind på canonical tag som et fix.
Har du URL’er med og uden www
Eksempel: https://eksempel.dk og https://www.eksempel.dk
Har du URL’er med og uden https
Eksempel: http://eksempel.dk og http://www.eksempel.dk
Har du URL’er med og uden store bogstaver
Eksempel: https://eksempel.dk/Side/ og http://eksempel.dk/side/
Parameter URL’er for søgetermer
Eksempel: eksempel.dk?q=søgeterm
Parameter URL’er for session ID’er
Eksempel: eksempel.dk/sessionid=199
De mest gængse fejl, når man bruger canonical tag
Der er nogle faldgruber, man skal passe på med at falde i, når man bruger canical tags. Vi har samlet en liste over de mest gængse lige her
Fejl #1 – Du har blokeret siden via robots.txt
Hvis du har blokeret din side, som du peger fra via robots.txt, så kan søgemaskinerne ikke komme ind og se, at du har lavet et canonical tag. Det er et ret stort problem, hvis siden er indekseret i forvejen, da de så ikke ser dit tag, og du ender stadig ud i duplikeret indhold.
Fejl #2 – Siden er sat til noindex
I samme boldgade som med robots.txt, så må din side heller ikke være sat til noindex. Det er modsigende instruktioner du giver til søgemaskinerne. Hvis du gerne vil have sat en side til noindex, og altså ikke bruge den, er det bedre, at 301-redirect siden direkte over til din primære.
Fejl #3 – Du har Lavet 410 statuskode på en canonicalized side
Sætter du en 410 statuskode på din side og derved fortæller søgemaskinerne, at denne side ikke eksisterer mere, så ser de slet ikke canonical tagget. Derudover giver det heller ikke mening, da du slet ikke bruger siden mere alligevel.
Fejl #4 – Du har lavet flere canonical tags på samme side
Hvis din side refererer videre til flere forskellige canonical sider, så ignorerer Google begge. Det er derfor et stort no-go. Læs mere direkte fra Google her.
Fejl #5 – Du har lavet en canonical kæde
En canonical kæde betyder, at du har sider, der peger på hinanden i en kæde. Det betyder altså, at Side A peger på Side B, mens Side B peger på Side C. Her kan du ende med at forvirre robotterne, så de ikke er helt sikre på, hvad du vil have. Du kan derfor ende ud i, at de vælger den forkerte.
Fejl #6 – Du har canonical tagget en http side, men har https
HTTPS er en rangeringsfaktor, og derfor er det ikke særlig smart, hvis du laver et canonical tag over til en ikke HTTPS side, og du rent faktisk har HTTPS.
Sidste tanker om canonical tag
Det kan virkelig betale sig at have styr på disse canonical tags. Har du ikke det, kan du risikere at blive ramt hårdt af duplikeret indhold og gøre Google alt for forvirret i forhold til din side. Det er ikke så kompliceret at implementere, men det kan være svært at få sit hovede omkring, hvornår det helt præcist skal bruges, og hvorfor de er så vigtige.
Du kan altid tjekke, hvordan Google ser din side i forhold til disse tags i Google Search Console under deres inspection tool. Herunder kan du se et eksempel på en af vores sider.
Vi håber, du har fået noget ud af artiklen og forstår vigtigheden i at have styr på strukturen på siden, og hvad du vil med den. Her kan canonical tags i hvert fald hjælpe Google godt på vej og sørge for, at du undgår duplikeret indhold.