Aveo ApS er fusioneret med Auxo ApS og CVR-nr er ændret til 34877939. Der sker ingen ændring med eksisterende aftaler

GUIDE: Sådan starter du en webshop

Den ultimative guide til dig, der skal starte en webshop

Hvis du overvejer at starte en webshop, så er lige her et rigtig godt sted at starte. For selvom der ikke nødvendigvis er langt fra tanke til handling, er der alligevel en hel del ting – både praktiske og mindre praktiske ting – som du skal have styr på, før du kan begynde at modtage dine første ordrer.

Derfor har vi lavet denne ultimative guide til start af webshop. Print den ud, hæng den op på køleskabet, laminer den og gem den til evig tid – eller gem bare fanen, så du altid kan finde den igen. Brug den som en tjekliste eller som en rettesnor, når du skal starte en webshop.

Guiden er både til dig, der ved alt, og til dig, der intet ved om webshops!

Skal vi komme i gang?

Hobby eller fuldtid?

Før du begynder at gå helt ned i detaljerne, er det en god idé lige at overveje formatet af dit nye hverv som webshop-mand. Har du kapital og mod på at starte fuldtid fra begyndelsen? Eller vil du hellere starte stille og roligt ud på hobbyplan og så måske en dag gå fuldtid?

Der er nemlig forskel på, hvordan du skal CVR-registrere din virksomhed alt efter hvor meget, som du forventer at tjene på din webshop.

Vil du starte stille og roligt ud, forventer du sandsynligvis en omsætning på under 50.000 kroner inden for en 12-måneders periode. Det betyder, at din virksomhed vil blive kategoriseret som hobbyvirksomhed. I dette tilfælde er det ikke lovpligtigt for dig at CVR-registrere din virksomhed, men der kan dog være gode grunde til at gøre det alligevel.

Går du all in, forventer (og håber!) du sandsynligvis en indtjening på mere end 50.000 kroner i løbet af en 12-måneders periode. Og så er det lovpligtigt at registrere dig med CVR, da det derfor vil anses som en virksomhed på fuldtid.

Læg en (forretnings)plan

Før du går videre i processen, skal du lægge en plan, hvor alt er timet og tilrettelagt. Jo mere udførlig, du har lavet din plan, jo nemmere bliver det for dig fremover. Så selvom du måske brænder efter at komme i gang, gør du sig selv en stor tjeneste ved at bruge tid og krudt på at lave en udførlig forretningsplan. Det er lidt ligesom at gå til eksamen – det går som regel bedre, hvis du har læst dine lektier, lavet en plan og generelt bare forberedt dig godt.

Din forretningsplan bliver din røde tråd. Din rettesnor, om du vil. Des flere informationer, du kan fylde i din plan, jo nemmere bliver resten af din opstartsprocess. Dermed ikke sagt, at du ikke kan ændre ting undervejs, eftersom du får flere erfaringer.

Du kan finde mange gratis skabeloner til forretningsplaner på nettet, og ellers er vi også gerne behjælpelige med at hjælpe dig i gang.

Find ud af hvilke produkter, du vil have på din webshop

Når forretningsplanen er ved at være på plads, er det tid til at få styr på, hvad du vil sælge på din webshop.

Det betyder, at du bør have fastsat en produktportefølje og samtidig have styr på, hvad produkterne vil komme til at koste i indkøbspris. Når det er på plads, er det tid til, at du skal finde ud af, hvordan du vil prissætte dine produkter – hvilket du gør efter konkurrencen på markedet.

Er du helt på bar bund i forhold til, hvad du gerne vil sælge på din webshop? Eller har du bare brug for lidt inspiration? Så kan du læse vores blogindlæg med de 5 mest populære produkter blandt vores kunder.

Det kan godt være lidt af en udfordring at finde ud af hvilke produkter, som du gerne vil sælge. Det nytter ikke noget bare at slå sig på dametøj, for der er konkurrencen hård. Samtidig kan det også blive for niche-præget, hvis du udelukkende sælger eksempelvis hestegrimer pyntet med similisten.

Men når det så er sagt, så er det i nicherne, at du har de bedste chancer. Så find din niche, og sælg dig selv som ekspert på feltet – det kan være alt fra vielsesringe til parasoller.

Næste skridt er at få styr på dine leverandører

Vejen til succes med din webshop afhænger i høj grad af, om du formår at lande nogle gode leverandøraftaler. Det kan være, at du får et kendt brand med i dit produktsortiment, en aftale med lave indkøbspriser eller i det hele taget en god, pålidelig leverandør.

Hvor skal du have lager og kontor?

I samme ombæring bør du beslutte, om du skal leje kontor eller lager, eller om du vil benytte din egen bopæl til eksempelvis varelager og kontor. Starter du ud på hobbyplan, kan du sandsynligvis godt starte med at have lager derhjemme, men det kommer selvfølgelig an på, hvad du vil sælge. Der er trods alt forskel på, om du vil sælge trampoliner eller neglelak.

Valg af virksomhedsnavn, domæne og logo

Nu er vi efterhånden ved at være kommet til det sjove – nemlig valg af din virksomheds navn, domæne og logo. Du skal vælge og købe dit domænenavn og oprette en professionel mailadresse til din virksomhed (bare rolig, det hjælper vi dig også gerne med).

Domænenavn går efter først til mølle-princippet, så lige så snart at du har fundet dit domæne, er det en god idé at slå til – så sikrer du dig, at ingen snupper det lige for næsen af dig.

Gode råd til at vælge virksomhedsnavn og domæne

Der er som udgangspunkt to måder, hvorpå du kan gå til det her

  1. Vælge et navn, som er mere et brand, som eksempelvis Zalando, H&M, Google, Apple og så videre. Det kan være en god idé, hvis du på et tidspunkt gerne vil have mulighed for at udvikle og eller ændre i dit sortiment.
  2. Vælge et navn med udgangspunkt i det, som du sælger, som eksempelvis Elgiganten, Petworld, Maxizoo, Plantorama. Det kan være en god idé, hvis du vil markedsføre dig på netop din niche. På den måde ved kunderne, hvad du sælger, da det afspejler sig tydeligt i dit navn.

Med udgangspunkt i det kan du begynde at få styr på logo og resten af dit æstetiske univers.

Har du brug for hjælp, sparring eller gode idéer til netop din webshops design og æstetiske udtryk? Vi har lavet mere end 1.100 løsninger, og vi er altid klar til at give dig professionel sparring.

Design af din webshop og valg af shopløsning

Nu er vi endelig kommet til det rigtige sjove! I hvert fald hvis du spørger os. Næste skridt er nemlig at få opsat og designet din webshop. Hvis du skal drive en webshop, er selve hjemmesiden, hvorfra du vil sælge dine produkter, en essentiel del af din forretningsplan, og det kan derfor godt betale sig at få lavet en professionel løsning.

Vælger du os til at lave og designe din webshop, er vi klar til at rådgive og hjælpe dig igennem hele processen fra start til slut. Vi klæder dig samtidig godt på, så du selv efterfølgende nemt kan styre og opdatere din webshop.

Vi hjælper dig med at ramme det helt rette design, hvor der er taget højde for

  • SEO og synlighed på nettet
  • En rød tråd i design og udtryk
  • Brugervenlighed og konvertering
  • At din webshop tilpasser sig både computer, tablet og mobil
  • Fragt med masser af muligheder
  • Let håndtering af ordrer, kategorier og produkter
  • Betalingsløsninger

Vil du gerne have succes fra dag et og mærke lynhurtig vækst? Så tilbyder vi også diverse løsninger inden for markedsføring, der hjælper dig til at kunne opnå mere succes online.

Når du skal have stablet en webshop på benene, er der flere muligheder i forhold til CMS-system. Vi anbefaler på det kraftigste, at du vælger et brugervenligt system frem for en 100% kodet webshop. Vi bruger (og anbefaler) altid WordPress, når vi designer hjemmesider og webshops, da det er brugervenligt for både os og vores kunder.

Hvordan vælger du den rette shopløsning?

Udover et CMS-system skal din webshop også have en shopløsning. Der findes et væld af forskellige shopløsninger at vælge imellem. Som udgangspunkt anbefaler vi, at du vælger en af de mere veletablerede udbydere.

Hos Aveo bruger vi WooCommerce, og det er der mange gode grunde til. WooCommerce er den mest populære ecommerce platform, og det er med god grund. Vi bruger det blandt andet, fordi det er bygget til at integrere med WordPress, og det gør det langt nemmere for dig efterfølgende at administrere din webshop selv.

WooCommerce tilpasser sig nemt til eksempelvis mobiltelefoner, og samtidig er det enormt skalerbart. Det betyder, at du nemt kan skalere både op og ned i forhold til antallet af produkter, integrationer og meget, meget mere.

Udover design og shopløsning skal du også vælge et webhotel, der kan hoste din hjemmeside. Det er op til dig, om du vælger det via os, eller om du vil finde din egen løsning. Så længe du er opmærksom på at vælge et pålideligt webhotel, da du ellers kan risikere, at din webshop forsvinder fra jordens overflade natten over.

Få styr på dine betalingsløsninger (indløsningsaftaler og betalingsgateways)

Næste skridt er, at du skal have styr på dine betalingsløsninger – det vil sige indløsningsaftaler og betalingsgateways. Det kan godt blive lidt langhåret, men her er vi dig heldigvis også behjælpelige.

For at kunne modtage betaling for dine produkter skal du bruge en betalingsgateway. Og jo flere løsninger, jo bedre. I dag vil kunderne gerne have flere valgmuligheder. Har du ikke en potentiel kundes foretrukne betalingsmetode, risikerer du at miste kunden. Så det er en god idé at have flere forskellige.

WooCommerce har en række af standardmuligheder, men det er også nemt at tilføje flere.

Udover betalingsgateways skal du selvfølgelig også have en indløsningsaftale – ellers kan du jo ikke modtage de penge, som dine kunder betaler.

Få styr på dine fragtmuligheder

Nu er du klar til at modtage betalinger fra dine kunder – og så skal du selvfølgelig også kunne sende deres varer. Og her er det en rigtig god idé at finde en god løsning, for fragt er faktisk et konkurrenceparameter, som du virkelig kan slå dig på.

Det betyder ikke nødvendigvis, at du absolut skal kunne tilbyde gratis fragt på alle ordrer. En anden løsning kan være at tilbyde fri retur. Det er som regel den bedste løsning at have en aftale med en leverandør i forhold til fragt, for det bliver billigere for dig i længden.

Vi hjælper også med at opsætte fragtaftaler for dig.

Slut, prut finale! Nu er du klar til at søsætte din webshop

Nu er du sådan set klar til at begynde at modtage ordrer på din webshop. Webshoppen står dog stadig i sin ‘groveste’ form, og der er stadig en hel del trin, som du med fordel kan tilføje.

Her er nogle af de ting, som du også bør overveje at få styr på

  • Om din webshop skal kunne sælge til udlandet.
  • Om du vil udsende et nyhedsbrev.
  • Den gode kundeservice (det er noget af det, der gør, at dine kunder vil vælge dig!).
  • Tekster på din webshop, der konverterer og giver dig en god placering på Google.
  • Markedsføring af din webshop generelt.
  • Om din hjemmeside også skal have en blog.
  • Om din webshop bør være e-mærket.

Skal vi hjælpe dig med at starte en webshop?

Vi har gjort det mange gange før. Vi hjælper dig gerne gennem hele processen, så du undgår at overse vigtige detaljer, det praktiske eller noget af alt det, der står skrevet med småt.

Du kan se nogle af de flotte løsninger, som vi har lavet, lige her.

Har du spørgsmål, eller vil du bare gerne høre mere om, hvordan det foregår, når vi laver en webshop, er du altid velkommen til at kontakte os – så tager vi den derfra.

Samuel Glaes
Head of M&A Business Development
sg@aveo.dk 70 40 40 50
Sidst opdateret:
04 / 10 / 2023
Webshop